محور سبزوار – شاهرود سردمدار واژگونی خودرو ها در کشور / جای خالی آزادراه حرم تا حرم به شدت احساس می شود

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
وبسایت تین نیوز پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تازگی در گزارشی از سردمداری محور شاهرود - سبزوار در حوادث واژگونی جاده های کشور خبر داده است. (منبع) موضوعی که البته چیز تازه و عجیبی نیست و هفته ای را نداریم که خبر یک یا چند حادثه رانندگی و خسارت جانی و مالی از این محور در رسانه ها منعکس نشود. البته این آسیب و خسارات فقط متوجه مردم شهرستان های شاهرود، میامی، داورزن و سبزوار نمی شود، بلکه از آنجایی که این جاده مورد استفاده میلیون ها زائر و مسافر بزرگراه آسیایی تهران – مشهد است، حوادث آن نیز درنوبت های مختلف گریبانگیر همه مردم ایران می شود که از این مسیر تردد میکنند و بنابراین یک مسئله ملی است.
 
برای کاهش خطرات و حوادث جاده ای راهکارهای مختلفی پیشنهاد می شود، به طور مثال در محورهای یکنواخت کویری مانند شاهرود سبزوار و بالعکس ایجاد چشم اندازهای زیبا، اقامتگاه های رفاهی جذاب برای مسافران، اصلاح ساختار خود جاده و ایجاد علائم کافی راهنمایی و رانندگی و ... و علاوه بر آن ها احداث راه ها و مسیرهای ارتباطی ایمن دیگر تا هم از حجم تردد در یک جاده کم کند و هم امکان تردد با استانداردهای مختلف سرعت برای مسافرانی که به نیت های مختلف وارد جاده ها می شوند را فراهم آورد.
 
با این حال متاسفانه دولتمردان چه در سطح ملی و چه استانی و نمایندگان مردم در مجلس از این مسئله ملی غافل مانده اند، به طوری که شهرها و روستاهای پر ظرفیتی در جوار جاده شاهرود سبزوار و بالعکس مانند مهر، صدخرو، مزینان، ریوند، باشتین و ... با وجود جذابیت های تاریخی و فرهنگی و حتی طبیعی بسیار زیادی که دارند، تا کنون مورد احیا و بهره برداری اقامتگاهی و گردشگری قرار نگرفته اند. به طور مثال کاروانسراهای تاریخی مهر و ریوند می توانند اقامتگاه هایی زیبا و مراکزی برای عرضه غدا و سوغاتی و استراحت مسافران باشند.
 
همچنین از لحاظ ساخت مسیرهای دسترسی متعدد و استاندارد نیز استان خراسان رضوی و خصوصا شهرستان سبزوار و برخی دیگر از مناطق غربی این استان در یکی از محروم ترین وضعیت های ممکن در کشور قرار دارند. به طور مثال در حال حاضر هیچیک از شهرستان های سبزوار، داورزن، بردسکن، کاشمر، خلیل آباد و ششتمد که حدود 700 هزارنفر جمعیت دارند، در غربی ترین بخش های خراسان رضوی از امکانات حمل و نقل ریلی برخوردار نیستند و نیز این شهرستان ها به همراه شهرستان های دیگری نظیر جوین، جغتای و خوشاب در غرب خراسان فاقد امکانات بزرگراهی کافی و بدون حتی یک کیلومتر آزادراه هستند. البته در یک دهه اخیر خبر احداث آزادراه حرم تا حرم، موضوع امیدوار کننده ای بود که می توانست کمی به بهبود زیرساخت های حمل و نقل زمینی در این منطقه از کشور کمک کند، اما متاسفانه آن نیز تا کنون به سرانجام مطلوبی نرسیده است.
 
در واقع پس از اینکه بر اساس گزارش های رسانه های رسمی کشور در سال 97 پروژه آزادراه حرم تا حرم در قطعه های گرمسار تا سمنان و مشهد تا نیشابور در دستور کار قرار گرفت (منبع) و پس از اینکه در سال 98 همان مقدار اندک از عملیات اجرای آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی نیز متوقف ماند و سهم این استان بزرگ از پروژه های آزادراهی که توسط دولت اجرا می شوند، در این سال صفر اعلام شد، (منبع) بیش از پیش معلوم شد که چه قدر اولویت بندی های مسئولان اجرایی کشور اشکال دار و سلیقه ای است، به گونه ای که باعث غافل شدنشان از پر حادثه ترین بخش مسیر پر تردد تهران – مشهد یعنی حدفاصل شاهرود تا سبزوار شده است.
 
به هرحال هر بار که خبر حادثه ای دیگر در این جاده منتشر می شود و هموطنان دیگری سوگوار مرگ عزیزان یا غمگین از خسارات مالی وارده می شوند، باز هم یادآور غفلت ها و بی مسئولیتی ها و شاید هم کارشکنی های مسئولانی است که وظیفه دینی و ملی و میهنی شان تشخیص درست اولویت ها و سپس پیش بردن سریع کارها بر اساس استانداردهای مطلوب است.همچنین نمایندگان مجلس نیز که این روزها برای جلب مجدد آراء مردم در انتخابات اسفند 98 گاهی دست به دامان جزئی ترین خبرهای عمرانی نظیر ساخت یک حسینیه یا بهره برداری از یک واحد کوچک دامداری در یک شهر یا روستا می شوند، بد نیست اگر رأی خود را در گرو انجام پروژه های عمرانی می بینند، حداقل تمرکزشان را بر پروژه های عمده زیربنایی نظیر بگذارند و موارد جزئی دیگر را به رؤسا و مدیران اجرایی دستگاه های دولتی و یا منتخبین محلی مردم بسپارند.
 
بی شک اگر نمایندگان شهرستان سبزوار و دیگر نمایندگان خراسان رضوی اولویت هایشان را به درستی در نظر می گرفتند، هرگز سهم استان خراسان رضوی از پروژه آزادراهی کشور که در سال 98 توسط دولت احداث می شوند، به صفر نمی رسید.
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم امید برومندی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما