در میزگرد تخصصی کافه ویرگول مطرح شد:

کاهش نشاط اجتماعی از عوامل مخرب سلامت جامعه


مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

نخستین جلسه میزگردهای تخصصی در کافه ویرگول یکشنبه شب با موضوع بررسی عوامل نشاط و سرزندگی اجتماعی با نگاه ویژه به فضا و مبلمان شهری با حضور تعدادی از علاقه مندان به حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این نشست صمیمانه که با حضوردکتر سیاوش پور، مهندس دولت آبادی، دکتر سلیمانی و دکتر نصرآبادی معاونت اجتماعی، سیاسی ،امنیتی فرمانداری سبزوار برگزار شد، به بررسی نشاط اجتماعی و فضا و مبلمان شهری پرداخته شد که هریک از میهمانان اقدام به بازگویی نظرات خود در این باره کردند:

دکتر سیاوش پور در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه موضوع نشاط و سرزندگی از بنیادهای فطری و ذاتی افراد است گفت: نشاط دارای سه وجهه مشخص در باب فردی، خانوادگی و اجتماعی است. زمانی که افراد در جامعه دارای تحرک و فعالیت های اجتماعی باشند ناخودآگاه جامعه نیز به همین سو حرکت خواهد کرد اما چنان که می دانیم در این موضوع شرایط ایده آلی نداریم و حتی با افول نیز رو به رو هستیم.

وی در خصوص نقش سازنده نشاط فردی و اجتماعی و ارتباط سازنده آن با سلامت جامعه نیز افزود: سلامت جامعه نیازمند نشاط و سرزندگی همگانی افراد است که متاسفانه به دلیل وضعیت معیشتی و حوزه اختیارات شهری و ملی شاهد اثرگذاری منفی آن بر میزان سلامت جامعه هستیم که می شود در این باره به اندازه رضایتمندی افراد در رابطه با تعاملات سازنده اجتماعی در محیط های خارج از محل زندگی اشاره کرد و باید مسئولین امر در راستای افزایش نشاط اجتماعی در محیط های خارج از خانه تمام تلاش خود را صورت دهند که این مدیریت باید در دسترسی های مناسب افراد به سرگرمی های مثبت اجتماعی، امنیت، ویژگی های بصری مناسب، فعالیت های کاربردی و ایجاد فضاهای شهری که قابلیت گردهمایی افراد را دارد مبدل شود. در بسیاری از فضاهای موجود شهری این خصایص بسیار ضعیف و کمرنگ است و بیشتر معطوف به تردد وسایل نقلیه شده که رابطه فردی و اجتماعی انسان هارا تحت الشعاع قرار داده و از این موضوع که فضای  شهری مناسب بخشی از تعاملات اجتماعی مثبت است غفلت گردیده است.

در بخش دیگری از این جلسه مهندس دولت آبادی با طرح این موضوع که نشاط اجتماعی تابعی از فعالیت های دسته جمعی  است که امروزه  در فضای شهری  و اجتماعی ما تقریبا گم شده است گفت: خیابان های ما بیشتر محدود به تردد و انتقال افراد از محل کار به خانه و باالعکس هستند و با وجود فضای مجازی نیز تعامل به معنی واقعی خود بسیار کمرنگ شده است.

دولت آبادی با اشاره به اینکه لازمه این جلسات سوق دادن فضاهای شهری به مولفه های نشاط محور شهری است افزود: فضاهای شهری و مبلمان، رنگ، مصالح به کار رفته، خیابان های تک عملکردی و در بعضی از مواقع عدم امنیت اجتماعی مواردی هستند که بعضا با عدم نگاه خلاقانه و اصولی نبودن ساخت و سازها همگام شده و به صورت مثبت عمل نمی کنند که به جز ملال آوری و کسالت، عدم احساس امنیت خاطر و ..  چیزی  در پی نخواهد داشت.

وی با اذعان به این نکته مهم که باید فرض کنیم شهروند همچون یک گردشگر در سطح شهر است گفت: حتی باید در نظر داشته باشیم که مبلمان شهری در تعاملات افراد با یکدیگر اثر می گذارند و مردم بیشتر مشتاق گفت و گوی رو در رو با یکدیگر هستند که در این راستا باید نوع و سبک و حتی چینش مبلمان شهری نیز به صورت مثبت تغییر کند تا به تحرک شهری و سلامت اجتماعی کمک کرده باشد.

مهندس دولت آبادی با بازگویی این اصل که فضاهای شهری موفق هستند که مخاطبان متفاوت و گروه سنی های مختلفی را به خود جذب کنند پیشنهاد داد چکیده ای از این مباحث حتی به عنوان موضوع یک نمایشگاه  دانشجویی با هدف جمع آوری و بررسی عوامل نشاط و سرزندگی اجتماعی درآید و شاهد خلاقیت در آن باشیم.

دکتر سلیمانی نیز در قسمتی از این نشست با طرح این مبحث که باید در اثرگذاری و طراحی و چگونگی سامان دهی و بهسازی فضای شهری به واقعیت امر توجه کرد اشاره نمود: طرف درگیر در موضوع در این مبحث قطعا خود افراد هستند و ما در جامعه ای زندگی می کنیم که نشاط جزو یکی از اصول شخصیتی  مثبت افراد تلقی می شود. افراد وقتی به این باور برسند که نشاط فردی از اهمیت بالایی برخوردار است کم کم کل جامعه نیز به این جمع بندی خواهد رسید که باید به سمت نشاط گام بردارد. متاسفانه مدیران شهری و مردم در رخوت بی نشاط  گونه ای هستند و نه مطالبه ای در این باره از سوی مردم صورت می گیرد و نه پاسخی از جانب مسئولین.

وی با اذعان به این نکته اساسی که نشاط جزو شان و شئونات اجتماعی است به مبحث عرفان به عنوان اصلی سازنده در این رابطه نیز اشاره کرد و افزود: ما دچار فروکاست هویت خود مداری به سوی هویت گریزی شده ایم و هویت اندیشه نیز به هویت ظاهری کاهش پیدا کرده است که این افول از درون مایگی به سطح باعث شده که معنا و مفهوم کلمه نشاط نیز به درستی درک نشود.

در ادامه دکتر نصرآبادی با اشاره به اینکه مباحث نشاط اجتماعی در پرتو بسیاری دیگر از موارد هستند این نکته را نیز یادآور شد که باید به تفاوت فضاهای شهری در خصوص مباحث زیستی، امکانات و توانمندی های هر شهر نیز توجه کرد.

وی با اذعان به اینکه فاصله بین مردم، مسئولین و نخبگان بسیار است به لزوم مطالعه دقیق، طولانی و کارشناسی شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

در پایان این جلسه قرار شد موضوعات مطرح شده به صورت چکیده ای از اصلی ترین موارد در کارگروه های فرهنگی و اجتماعی مطرح شود و دکتر نصرآبادی نیز قول مساعد داد که در مراحل روند اداری فعالیت های تعریف شده در برنامه های کارشناسی شده و مطرح شده در سمن ها و گروه های فرهنگی یاری کند. همچنین اداره ارشاد نیز به عنوان یک متولی مهم در امر فرهنگی باید در برنامه ریزی، ایده پردازی و اجرای برنامه ها مشارکت کرده و از این طریق ابتدا تعاملات سازنده از جانب خود نهاد ها به سایر گروه های اجتماعی و افراد تسری پیدا کند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما