در جلسه برنامه ریزی همایش ملی ابوالفضل بیهقی مطرح شد:

از موازی سازی جلوگیری شود، همایش به سمت کیفی سازی پیش می رود

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

در جلسه برنامه ریزی اجرای همایش ملی ابوالفضل بیهقی بر جلوگیری از بحث موازی سازی و پیش بردن برنامه همایش به سمت کیفی سازی تاکید شد.  
در جلسه ای که به همین منظور با حضور مسئولان دستگاه های اجرائی در محل سالن جلسات شهرداری برگزار شد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوارگفت: امسال در همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به لحاظ اینکه محوریت موضوع بحث بومی سازی است، بخشی از برنامه همایش پدر نثر فارسی در زادگاهش حارث آباد اجرایی خواهد شد. 
رضا شجاع  با اشاره به نهمین سال از برگزاری این همایش در سبزوار، افزود: هدف از برگزای همایش دستیابی به یک برنامه بلند مدت است متاسفانه در این سالها هنوز مطالبه سبزواری ها برای ثبت روز اول آبان ماه به نام روز بیهقی در تقویم ملی محقق نشده است با اینکه این موضوع در شورای فرهنگ عمومی مصوب شده، اما هنوز مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است که علت اصلی آن هم آشنا نبودن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با شخصیت علمی و فرهنگی ابوالفضل بیهقی است. 
وی یادآورشد: به نظر می رسد این مطالبه تنها از طریق پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس محقق خواهد شد.  
شجاع گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر وظایفی که در جریان برنامه همایش عهده دار است پیگیر برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه خوانی و نمایش نامه نویسی بیهقی برای سال آینده است.    
دکتر علیرضا سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری  ادامه داد: دانشگاه حکیم مطابق هر سال بخش علمی همایش بیهقی را عهده دار است دعوت نامه ای برای سفیر افغانستان برای  حضور در همایش ارسال شده همچنین پیگیر دعوت از مدیر بخش فرهنگی پژوهشی یونسکو هستیم که امیدواریم دعوت دانشگاه را برای حضور در همایش بپذیرند. 
وی با بیان اینکه همه دستگاه ها در جریان برگزاری و هر چه بهتر کیفی سازی همایش بیهقی دخیل هستند گفت: خوشبختانه جریان مردمی همایش در این چندسال به خوبی در سبزوار انجام شده است، هر چه بیشتر بتوانیم به ذات واقعی حرکت برسیم قطعا در جریان برگزاری همایش تاثیر گذار است. اینکه هر ساله همایش در سالن برگزار شود و تعدادی مدعو می آیند و می روند اما عملا در روند کیفی سازی زندگی مردم با بیهقی اثری مشاهده نمی شود. 
سلیمانی گفت: اگر بتوانید این اثر را در جامعه کوچک به ثمر بنشانید پاسخ درستی است.  مثلا اگر بتوان تعداد آمار خوانندگان تاریخ بیهقی را در روستای حارث آباد افزایش داد در بحث کیفی سازی، بینش علمی و فرهنگی توانسته ایم کار انجام دهیم. مردم حارث آباد دغدغه فرهنگی زیادی دارند و بایستی این روستا به یک مکان فرهنگی تبدیل شود تا نمونه ای مانند ابوالفضل بیهقی از این روستا باری دیگر متولد شود. 
 مدیر فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سبزوار در ادامه جلسه گفت: قریب به 9 سال است که شورا و شهرداری با همکاری دستگاه های اجرائی شهرستان در روند برگزاری همایش تلاش کرده اند تا نام پدر نثر فارسی را زنده نگاه دارند و نگاه مردم را به سمت ابوالفضل بیهقی معطوف کنند بطوریکه این همایش هم اکنون به یک مطالبه عمومی در سطح استان تبدیل شده است. 
رضا پرستش افزود: جنس برنامه از آغاز یک همایش مردمی بوده و هدف از برگزاری برنامه اختصاص روز اول آبان به نام روز بیهقی است.   
 در ادامه معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار اضافه کرد: امسال همایش بیهقی به صورت شهرستانی است بطوریکه شهرداری بخش مردمی، دانشگاه حکیم بخش علمی، دانشگاه پیام نور بخش دانشجویی و بخش محلی همایش نیز در زادگاه بیهقی روستای حارث آباد برگزار می شود و هر اداره نیز هزینه های مربوط به خود را برعهده گرفته است. 
سعید رضا فصیحی در پاسخ به سوالی چه تمهیداتی برای بالابردن کیفیت برنامه بویژه در زادگاه بیهقی اندیشیده شده است اظهار کرد: با توجه به دعوت مهمانان خارجی و داخلی، بخش اعظمی از برنامه های که تمام دستگاه های اجرائی به نوعی درگیر آن هستند در سطح شهرستان برگزار می شود و فقط بخش محلی در روستای حارث آباد برنامه ریزی شده است. 
فصیحی افزود: امسال در روند اجرای برنامه دو اتفاق ویژه نمایشنامه خوانی و نمایش نامه نویسی مطرح شد که می توان مستند و یا تئاتری از پدر نثر فارسی برای سال آینده ساخته شود همچنین هر ساله دو کتاب در رابطه با موضوع بیهقی چاپ و منتشتر می شود که برای ماندگاری هر چه بیشتر این آثار در شهرستان جمع آوری می شود همچنین از نویسندگان این آثار نیز در بر نامه های آتی دعوت خواهد شد. 
وی گفت: همچنین بعد از برگزاری همایش نیز تمام دستگاه های دخیل در اجرای برنامه در جلسه ای گرد هم می آیند و برنامه آسیب شناسی می شود. 
مصوبات جلسه: 
نواختن زنگ بیهقی و قرائت مقاله ای از شرح حال بیهقی در تمام مدارس شهرستان 
برگزاری
نشست علمی با حضور سفیران افغانستان، مدیر پژوهشی یونسکو و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در دانشگاه حکیم سبزواری 
حضور مهمانان در روستای حارث آباد در زادگاه ابوالفضل بیهقی
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما