اقدام غیر قانونی و تخلف بنیاد شهید سبزوار در واگذاری تابلوهای شهری به بخش خصوصی

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس شورای اسلامی شهرسبزوار از اقدام غیر قانونی و تخلف بنیاد شهید در واگذاری تابلوهای شهری به یک شرکت خصوصی انتقاد کرد.

قربانعلی کل میشی در این رابطه افزود: سال 90 در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تعدادی بیلورد تبلیغاتی دربهترین نقاط شهر از جمله بلوار سربداران و خیابان بیهق در اختیار اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته که مقرر شده است مواد اولیه ساخت این تابلوها را بنیاد تامین کند و شهرداری نیز عملیات ساخت آن را رایگان برعهده گیرد.

وی اظهار کرد:  اما بعد از گذشت 8 سال موردی که شاهد هستیم خلاف این مصوبه اجرا شده و این تابلوها بدون هیچ مناقصه ای و البته بدون اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر در اختیار شرکت خصوصی قرار می دهد و از تابلوهایی که می بایست برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد استفاده قرار گیرد متاسفانه تبلیغ چیپس، پفک و شغل های تجاری انجام می شود.

کل میشی توضیح داد: در این رابطه در سال 94 تذکراتی برای تغییر این رویه به بنیاد شهید داده شده است اما همچنان از این تابلوها برای تبلیغات خارج از موضوع استفاده می شود.  به لحاظ دو سو بودن تابلوها؛ شرکت خصوصی از نمای اصلی برای تبلیغات تجاری خود و از پشت تابلوها که هیچ دیدی ندارد برای نصب تصاویر شهدا استفاده می کند و در حقیقت شرکت خصوصی که موظف به احیای تصاویر شهدا است حتی در طول سال نیز اقدام به تعویض تصاویر نکرده که این از مندرس بودن تصاویر نصب شده، مشخص است. این موضوع نه تنها بر خلاف ترویج فرهنگ ایثار است، بلکه ضربه به جایگاه والای شهدا خواهد زد.

وی ادامه داد: از بنیاد شهید انتظار می رود نسبت به اعلام میزان درآمد و نحوه هزینه کرد مبالغ حاصل از اجاره تابلوهای مذکور در طول هشت سال گذشته شفاف سازی نماید و چنانچه به تذکرات شورا مبنی بر تغییر رویه و استفاده از تابلوها صرفاً در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توجه نکند، شورا مدیریت این تابلوهای تبلیغاتی را به شهرداری واگذار خواهد نمود . اگر از همان ابتدا تابلوها در اختیار شهرداری می بود، قطعا به مراتب بهتر و پویاتر از این بیلوردها استفاده می شد. البته مشابه این تابلوها نیز در اختیار نیروی مقاومت سپاه و دفتر امام جمعه است که به شایستگی از تابلوهای مذکور در راستای ترویج مسائل فرهنگی استفاده می نماید. اما متاسفانه بنیاد شهید به قرارداد نحوه استفاده از تابلوها وفادار نبوده و در حالیکه خود متولی امور شهدا و ایثارگران است و بایستی نام شهدا را زنده نگه دارد، این تخلف محرز را انجام داده است.

****

هر گونه مشارکت با بخش خصوصی با مجوز شورا صورت گرفته است

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار گفت: هر گونه مشارکت با بخش خصوصی در رابطه با تابلوهای تبلیغاتی با مجوز شورای اسلامی شهر صورت گرفته است.

مهدی محتشم در این رابطه افزود: در سال 90 بنیاد شهید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درخواست واگذاری تعدادی تابلو برای نصب تصاویر شهدا را به شوای شهر ارسال کرد، شورا نیز درخواست بنیاد را پذیرفت .  

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهیه لوازم ساخت و جانبی این تابلوها به عهده بنیاد شهید است، اظهار کرد: به لحاظ اینکه تامین هزینه ساخت تابلوها از بنیه مالی بنیاد خارج است وعملا ساخت، هزینه بالایی را برای این نهاد در بر داشت، موضوع در کمیسیون ایثار، مقاومت و امنیت مطرح شد و بدین ترتیب با مصوبه شورا و شهرداری مشارکت برای ساخت تابلو با یک شرکت خصوصی اخذ شد.

محتشم با بیان اینکه هدف بنیاد از مشارکت با بخش خصوصی به روز کردن تصاویر شهدا است اضافه کرد: تابلوهای شهدا آینه بنیاد شهید است اجرای هر گونه کار فرهنگی باید در شان شهدا باشد، به لحاظ اینکه تعویض تابلوها هزینه بسیار بالایی را برای بنیاد در بر دارد در این طرح مشارکتی، این شرکت خصوصی نیز طرح تعویض تابلوهای مندرس و هر گونه نقص در تابلوها را عهده دار شده است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران در پاسخ به سوالی که چرا از تابلوهایی که ویژه بنیاد شهید است تبلیغات غیر ضروری انجام می شود گفت: بنیاد صرفاً قرارداد با یک بخش خصوصی دارد اگر شخص حقوقی و حقیقی ادعا کرد که بنیاد شهید برای تبلیغات خارج از موضوع شهدا یک ریال پرداختی به این نهاد داشته، بنده جوابگو هستم. تبلیغات تجاری مربوط به این شرکت خصوصی است که تمامی هزینه های ساخت را از همان ابتدا پرداخت کرده وعملا طبق قرارداد، مالک بخشی از تابلوهاست وموظف است در یک سمت تابلو تصاویر شهدا را نصب و در دیگر سو تبلیغات خود را انجام دهد.

وی در بخش دیگر در رابطه با نبود عنوان شهید در تابلوهای نصب شده در برخی خیابان های سطح شهر از جمله شهید صیاد شیرازی، شهید مدرس و شهید باهنر نیز گفت: خوشبختانه موردی از حذف عنوان شهید از تابلوهای سطح شهر نداشته ایم هر چه موجود است به گذشته بر می گردد که  البته این کج سلیقگی مجری و نصاب تابلوها بوده است با این حال صحبت هایی با شهرداری انجام  و مقرر گشت تا عنوان شهید به تمامی تابلوها اضافه شود.

محتشم افزود: در مورد خیابان هویزه نیز موضوع نصب تصاویر شهدای هویزه مطرح و مصوبه آن از شورا گرفته شده است. نصب این تابلو چنانچه مورد تایید شورای ترافیک قرار گیرد در آینده نزدیک اجرائی خواهد شد.

 

 

 

 


 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما