به مناسبت 15 مهر روز روستا

گام های بلند روستای فسنقر سبزوار در مسیر توسعه با همت و خودیاری مردم

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در تقویم ایران 15 مهر ماه به عنوان روز روستا و عشایر نامگذاری شده است. روستاها همواره نقش مهمی در کشاورزی، دامپروری و شماری دیگر از فعالیت های اقتصادی تولیدی و نیز زنده نگه داشتن آیین ها و ارزش های سنتی و میراثی کشور داشته اند. از همین رو حفظ سلامت و پویایی جامعه روستایی و توسعه آن به جهت افزایش ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها که خود زمینه ساز آسیب های زیادی است، بسیار ضروری است و می طلبد که هم مسئولان بیشتر مسائل روستاها را مد نظر قرار دهند و هم رسانه ها توجه ویژه ای به مشکلات و نیز توانمندی ها و ظرفیت های روستاها داشته باشند.
 
اتفاقاً مدتی است شاهد تحرکات سازنده و مثبت فرهنگی و اجتماعی در تعدادی از روستاهای شهرستان سبزوار هستیم. روستاهایی که با تلفیق تجارب بزرگان و ریش سفیدان، در کنار دانش و فکر تازه، جوانان و نسل های فرهیخته خود، دست به دست هم داده اند تا بعضی رسوم اشتباه یا غیر ضروری و پرخرج اجتماعی را کمرنگ کرده و به تدریج از بین ببرند و در نقطه مقابل هر چه بیشتر برای سازندگی و آبادانی روستای خود در راستای نیازهای اساسی و زیرساختی آن بکشوند. 
 
در همین راستا چندی قبل نامه ای از اهالی روستای نجم آباد سبزوار در رسانه های غرب خراسان رضوی منتشر شد که نشان می داد، مردم خوشفکر این روستا تصمیم گرفته بودند برای کاهش فشار بر خانواده های عزادار، دیگر در مراسم ختم و عزاداری خود خرج (شام و ناهار) ندهند و اگر کسی خواست خرج بدهد، شرکت نکنند. پس از انعکاس این مطلب در اسرارنامه، یکی از اهالی روستای فسنقر نیز طی پیامی به تحریریه این مجله خبر داد، تصمیم مشابهی از سوی شماری از مردم فسنقر نیز گرفته شده است که نشان می دهد مردم این روستا نیز می خواهند در بخشی از آداب و رسوم خود بازنگری کرده و دست به اصلاحات سازنده اجتماعی بزنند. 
 
پیگیری های خبرنگار اسرارنامه نشان داد، فسنقری ها پا را از این هم بسیار فراتر گذاشته اند و اهالی آن با تشکیل موسسه ای مردم نهاد تحت عنوان « پیشگامان توسعه فسنقر» در کنار شورا و دهیاری روستا، علاوه بر تغییر برخی رسوم پرخرج و غیر ضروری اجتماعی، سعی در تسهیل و تسریع روند سازندگی و توسعه عمرانی روستای خود دارند.
 
در همین راستا خبرنگار اسرارنامه موفق شد صحبتی با آقای اسماعیل فسنقری یکی از اعضای «موسسه مردم نهاد پیشگامان توسعه فسنقر» داشته باشد که اگرچه به خاطر شغل معلمی و استادی دانشگاه اکنون در فسنقر سکونت ندارد، اما دائما با روستای پدری خود در ارتباط است و دل در گرو پیشرفت و آبادانی آنجا دارد.
 
در ادامه متن کامل اظهارات اسماعیل فسنقری درباره فعالیت های اجتماعی و عمرانی اخیر مردم در روستای فسنقر منتشر می شود.
 
 
سمنی برای توسعه روستا:
 
چند سال قبل یکی از اعضای تحصیلکرده شورا از شماری از فرهیختگان روستا برای هم اندیشی و انجام کارهای عام المنفعه دعوت به عمل آورد که ما حصل آن هم اندیشی برگزاری همایش معرفی فسنقر و ظرفیت های آن در نوروز سال 96 بود. در واقع ابتدا با دعوت شورای روستا و با هدف کمک به آن جمع شدیم و کم کم این ایده به تشکیل سمنی منجر شد که رسما بتواند در امور توسعه روستا فعالیت داشته باشد. کمی بعد مجوز این سمن در فرمانداری شهرستان تحت عنوان «موسسه پیشگامان توسعه فسنقر» ثبت شد.
 
سازمان مردم نهاد «موسسه پیشگامان توسعه فسنقر» مجوز رسمی و قانونی خود را به شماره ثبت 483 در مورخ 29/9/1396 از وزارت کشور اخذ نمود و به عنوان روستای پیشگام در این عرصه معرفی و مجوز آن اهدا گردید. این موسسه اکنون با داشتن یکصد و یازده عضو از جامعه فرهیخته فسنقر و تشکیل کارگروه های مختلف از جمله کارگروه عمران و ورزش در عرصه های گوناگون مشغول به کار می باشد و قرار است دوشادوش شورا و دهیاری و اهالی شریف و دوست داشتنی فسنقر در جهت رفع محرمیت ها و همچنین توسعه فرهنگی، عمرانی، اجتماعی، مذهبی و ورزشی گام های مهم و مثمر ثمری بردارد.
 
 
اعضاء هیئت مدیره موسسه به شرح زیر می باشد:
 
رضا کاشفی راد مدیرعامل
طاهره شاکری رئیس هیأت مدیره
عباس فاضل مهر خزانه دار و  عضو اصلی هیأت مدیره
اسماعیل فسنقری نایب رئیس هیأت مدیره
اعضای اصلی هیأت مدیره:
محمدرضا سلیمی
علی اکبر ظریف
مریم حسامی فرد
اعضای علی البدل هیأت مدیره:
علی اکبر فاضل مهر
نادر فسنقری
حسین برزویی و کاظم سلیمی بازرسین موسسه
حسین فروتنی راد کارشناس و مشاور حقوقی
 
 
فعالیت ها
 
اقدامات انجام گرفته در روستای فسنقر با همت موسسه مردم نهاد پیشگامان فسنقر و همیاری شورا و دهیاری در دو دسته فرهنگی و اجتماعی و دیگری عمرانی و زیرساختی طبقه بندی می شود.
 
 
اقدامات فرهنگی و اجتماعی:
 
برگزاری همایش معرفی ظرفیت ها و تجلیل از نخبگان فسنقری با حضور شمار زیادی از مسئولان شهرستان سبزوار از جمله اقدامات فرهنگی صورت گرفته در دو سال اخیر این روستا بوده است که کمک کرد توانمندی های نخبگانی و جنبه های مثبت فرهنگی این روستای قدیمی بیشتر دیده شود.
 
حذف یا کاهش مخارج غیر ضروری در مجالس عزا
یکی دیگر از اقدامات فرهنگی پیگیری شده توسط این موسسه تغییر رسم خرج های سنگین مراسم ختم اموات است که طبق رسمی قدیمی، فسنقری ها در مجالس ختم عزیزان خود، باید حتما از میهمانان با غذای چلوگوشت پذیرایی کنند، که با توجه به اینکه در روستاها معمولا تعداد میهمانان بسیار زیاد است، چنین چیزی، هزینه بالایی روی دست خانواده های عزادار باقی میگذارد و برخی خانواده های داغدار در همان حال که در غم از دست دادن عزیز خود می سوزند، مجبور می شوند برای تأمین هزینه های سنگین مراسم، به وام و قرض روی بیاورند که بعضا تا چند سال گرفتار پرداخت اقساط خود هستند و همین موضوع رنج مصیبت را بر آنان دو برابر می کند. اما اخیرا تعدادی از اهالی روستا و  اعضای این موسسه مردم نهاد تصمیم گرفته اند، تغییری در این رسم غیر ضروری اجتماعی ایجاد کنند و حداقل نوع غذای مراسم ختم را از چلوگوشت به قیمه تغییر دهند.
 
مثلا در یک مراسم ختم که اخیرا برگزار شد، تفاوت قیمت غذای چلوگوشت با قیمه، برای تعداد 800 نفر میهمان، حدود 11میلیون تومان برآورد شد که خانواده متوفی چلو خورش قیمه را انتخاب کردند و مبلغ مابه التفاوت را به صورت داوطلبانه جهت شادی روح عزیز از دست رفته خود، صرف پروژه های عمرانی روستا کردند که 8 میلیون تومان برای ساخت اورژانس 115و مبلغ 1 میلیون تومان برای کمک به بازسازی مدرسه، 1 میلیون تومان برای مسجد روستا 1 میلیون تومان هم  جهت خرید نیازمندیهای حسینیه سادات فسنقر که بانوان از آن مکان برای انجام مراسم استفاده میکنند.اختصاص داده شد. البته هیچ اجباری برای این قسمت نیست و خانواده ای که سرمایه کافی را نداشته باشند، دیگر مجبور نیستند برای این موضوع به وام و قرض گرفتن روی بیاورند.
 
یک نکته مهم که باید در نظر داشته باشیم این است که ایجاد تغییر در رسوم اجتماعی مردمان روستاها معمولا بسیار دشوار است و مثلا هنوز عده ای حاضر نیستند به این تغییر تن بدهند، ولی اعضای موسسه پیشگامان توسعه فسنقر معمولا از هر فرصتی استفاده می کنند تا در جمع مردم روستا در مساجد، مجالس و ... به سخنرانی درباره این موضوع بپردازند و اذهان عمومی را برای پذیرش چنین تغییر مثبتی آماده کنند.
 
حمایت از تیم های ورزشی روستا
کمک به تیم های ورزشی فوتبال و فوتسال روستا نیز از دیگر اقدامات ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است. تیم های ورزشی فسنقر خوشبختانه در سطح شهرستان سبزوار حرف برای گفتن دارد. تیم فوتبال فسنقر با نام بیمه ایران در لیگ برتر شهرستان مقامهای دوم و سوم و تیم فوتسال این روستا با نام شهدای فسنقر به مقام قهرمانی سبزوار دست یافته اند و همچنین تیم والیبال فسنقراز جمله تیمهای پر قدرت لیگ سبزوار بوده و هست.
 
 
 
اقدامات عمرانی:
 
در زمینه عمرانی نیز یکی از پروژه هایی که موسسه پیشگامان توسعه فسنقر دنبال می کند، ساخت اورژانس 115 است که اکنون در مراحل آخر کار هستیم. البته ما ابتدا به دنبال ساخت بهداری در روستا بودیم ولی در نهایت منجر به اخذ مجوز اورژانس 115 شد که علوم پزشکی سبزوار موافقت کرد و کارهای آن را با خودیاری مردم دنبال کردیم به همین خاطر یکی از خیرین زمینی اهدا کرد و بقیه اهالی نیز تا کنون مبلغ 180 میلیون تومان برای ساخت این پروژه جمع آوری کرده اند و تا پایان یافتن کار به 60 میلیون تومان دیگر نیاز است. همه کسانی که دارند روی این پروژه کار می کنند اگر از مردم روستا باشند یا رایگان کار می کنند یا تخفیف زیاد در خدمات خود می دهند. 
 
خوشبختانه مردم این روستا اکثرا متمول هستند و دوست دارند برای زادگاهشان کاری کنند، فقط باید کسانی باشند که اعتماد مردم را جلب کنند و کار را پیش ببرند و ما در موسسه پیشگامان توسعه فسنقر با همکاری و همراهی شورای روستا و دهیاری از همان ابتدا شفاف سازی را مد نظر قرار دادیم و در کانال تلگرامی «فسنقرسیتی» جزئیات امور را به اطلاع مردم می رسانیم.
 
اگرچه انجام پروژه اورژانس 115 تا کنون بسیار انرژی بر بوده است، اما در کنار آن پروژه های دیگری نظیر جذب کمک برای بازسازی دو مدرسه روستا را نیز مد نظر داشته ایم. و اگر عمری باقی باشد پروژه سالن ورزشی روستا را نیز پیگیری خواهیم کرد.
 
 
تضاد آرا
 
  از ان جایی که در روستاهای این اب و خاک عادت ها و عرفیات و سنت ها پر رنگ است معمولا در برابر نواوری ها مقاومت هایی می شود و تضاد ارا وجود دارد به همین دلیل کار سمن هایی نظیر «پیشگامان توسعه فسنقر» در گام اول باید اصلاح و کارکردی کردن فرهنگ باشد هر چند انجام این کار سخت و نفس گیر باشد و این امر میسر نخواهد شد جز اینکه سمن ها با بزرگان و ریش سفیدان محل تعامل برقرار کنند کاری که موسسه پیشگامان توسعه فسنقر به یاری خدا تا حدودی موفق به انجام ان شده است.
 
*    *    *
 
گفتنی است روستای فسنقر در 18 کیلومتری جنوب غرب شهر سبزوار در بخش مرکزی شهرستان سبزوار واقع شده است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال 95 تعداد 922 نفر اعلام شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما