سهم صفر استان خراسان رضوی از پروژه های آزادراهی کشور در سال 98

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
سهم خراسان رضوی دومین استان پر جمعیت کشور که اتفاقا سهم بالایی نیز در صنعت گردشگری ایران دارد، در پروژه های آزادراهی سال 98 که توسط دولت اجرا می شوند، صفر است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه وبسایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی است فهرستی از پروژه های آزادراهی دولت در مناطق مختلف کشور را منتشر کرده نشان می دهد امسال مجموعا 588 کیلومتر آزادراه در کشور احداث می شود که حتی یک کیلومتر آن در استان خراسان رضوی نیست.(منبع)
 
آزادراه های (اراک – خرم آباد)، (تهران – شمال)، (اصفهان - شیراز)، (ارومیه - تبریز)، (ساوه همدان)، (تبریز – شهر جدید سهند)، (کنارگذر غرب اصفهان) و ... تعدادی از پروژه های فهرست 12 موردی دولت در حوزه آزادراه سازی در نقاط مختلف کشور است و در این بین دریغ از یک نام از خراسان رضوی و شهرهای بزرگی نظیر مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و ...
 
روزگاری قرار بود آزادراه حرم تا حرم در حد فاصل قم – مشهد و با عبور از شهرهایی نظیر سمنان، شاهرود، سبزوار و نیشابور احداث شود که از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور محسوب می شد. حتی حدود 60 کیلومتر از مسیر نیز حد فاصل سبزوار تا نیشابور خاک برداری و مسطح شد. اما هرگز به سرانجام نرسید و در سال 98 نیز چنان که می بینیم هیچ سهمی برای خراسان رضوی در ساخت و سازهای آزادراهی کشور نیست. 
 
 حتی یک مصاحبه نیز از سوی مسئولان مربوطه درباره احداث آزادراه ها خصوصاً حرم تا حرم در خراسان رضوی طی 6 ماهه نخست سال 98 در رسانه ها موجود نیست.
 
بسیار عجیب است که چه طور یکی از مهمترین قطب های گردشگری کشور با حدود 30 میلیون نفر مسافر سالانه و جمعیت ساکن 6 میلیون نفری باید کلا سهمش از پروژه های آزادراهی کشور صفر باشد. در این بین یقیناً مسئولان اجرایی از جمله استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی، فرمانداران مشهد، نیشابور، سبزوار، داورزن و نیز نمایندگان همین شهرها در مجلس شورای اسلامی هریک به نوعی زیر سئوالند که چرا نتوانسته اند، سهم استان خود را از اعتبارات دولتی برای ساخت آزادراه ها خصوصا پروژه حرم تا حرم در سال 98 بگیرند؟
 
گفتنی است حدود یک دهه قبل قرار بود، پروژه آزادراه حرم تا حرم به طول نزدیک به 1000 کیلومتر بین قم تا مشهد احداث شود که از این مسیر سهم خراسان رضوی حدفاصل سبزوار تا مشهد، حدود 220 کیلومتر بود، اما با گذشت نزدیک به 10 سال از کلنگ زنی حرم تا حرم، امسال می بینیم نه تنها این پروژه به بهره برداری نرسید، بلکه خراسان رضوی هیچ پروژه آزادراهی درحال احداث دیگری نیز ندارد.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما