با کشف ابزارهای دوره نو سنگی:

شواهدی از قدمت 7 هزارساله زندگی انسان ها در شهرستان داورزن

ابزارهای دوره نو سنگی در داورزن کشف شد
    
سبزوار- ایرنا- ابزارهای سنگی با پیشینه هفت هزار سال در شهرستان داورزن استان خراسان رضوی کشف شد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن عصر سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ابزارها که در تپه ای در این شهرستان شناسایی شده مربوط به دوره نوسنگی و این تپه نیز کارگاه ابزارسازی بوده است.
 
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: مطالعه بیشتر روی این ابزارهای سنگی با کمک ابزارشناسان و باستان شناسان متخصص در پژوهشگاه باستان شناسی کشور انجام می شود.
 
وی اظهار کرد: با شناسایی این ابزارهای سنگی، پیشینه حضور انسان در شهرستان داورزن از شش هزار به حدود هفت هزار سال افزایش می یابد.
 
او گفت: تاکنون بیش از ۴۵ محوطه و تپه مربوط به پیش از تاریخ در منطقه غرب خراسان رضوی شناسایی شده که بیشترین فراوانی ابزارهای سنگی در تپه سنگی شهرستان داورزن بوده است.
 
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن افزود: این شهرستان با بهره مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و جاده تهران - مشهد در کنار تردد سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع)، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران دارد.
 
وی آسیاب های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدان ها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق سردسیری و آبشارهای منطقه بفره و کویر را از جمله آثار تاریخی و طبیعی داورزن برشمرد.
 
داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۸۰ اثر از آنها در سیاهه آثار ملی به ثبت رسیده است.
 
مرکز شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما