پیشنهاد خواهرخواندگی سبزوار و نجف را جدی بگیریم/

آیت الله عبدالاعلی سبزواری حلقه محکم پیوند معنوی و فرهنگی نجف و سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
اخیرا در رسانه های سبزوار بحث وجود خیابانی به نام آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری عالم دینی برجسته و دانشمند قرآن پژوه نامدار جهان شیعه در شهر نجف اشرف مجددا مطرح شده است.
این موضوع را اسرارنامه نیز قبلا مد نظر داشته است و طی یادداشت دیگری به لزوم توجه و بهره برداری موثر از این ظرفیت های فرهنگی پرداخته است. (منبع)
 
اینک مجددا مناسب است به یادآوری این مطلب بپردازیم که وجود پر برکت بزرگانی نظیر عبدالاعلی سبزواری می تواند حلقه های محکمی برای پیوندهای معنوی و فرهنگی بین شهرهای مختلف کشور و جهان باشد و  برای مردم متدین دارالمومنین سبزوار که همواره از مراکز اصلی تشیع در ایران محسوب می شده است، چه افتخاری بالاتر از اینکه در شهر نجف محل بارگاه امام اول شیعیان و از شهرهای مهم مذهبی جهان، مشاهیر صاحب نامی از سبزوار زندگی کرده باشند و یا آرامگاهشان در آنجا باشد و برخی از این مشاهیر آنقدر جایگاه بالایی داشته باشند که مانند سید عبدالاعلی سبزواری خیابان اصلی منتهی به بارگاه امام علی (ع) به نام ایشان باشد.
 
بنابراین همین موضوع بسیار با ارزش می تواند زمینه ساز طرح و پیگیری چند پیشنهاد فرهنگی برای ایجاد مناسبات علمی و فرهنگی بین  این دو شهر باشد:
 
1- برقراری پیوند همیاری معروف به پیوند خواهرخواندگی بین سبزوار و نجف که در واقع  پیوندها خواهرخواندگی یکی از ابزارهای دیپلماسی فرهنگی بین شهرهای جهان است. ولی متاسفانه ما در سبزوار این موضوع را جدی نگرفته ایم. اما شهرهای همتای سبزوار نظیر کاشان، نیشابور، یزد ، قزوین و ... در سالهای گذشته با درک اهمیت این موضوع فهرست بلندبالایی از شهرهای خواهرخوانده خود در داخل و خارج از کشور را فراهم آورده اند و به دنبال آن روابط و مناسباتی را برقرار ساخته اند که در مقایسه با آنان سبزواری ها از این مهم بسیار غفلت کرده اند. در حال حاضر در ایران شهرهای نجف آباد اصفهان و ساری با شهر نجف اشرف و تبریز، قم و شهرکرد با کربلا پیوندهای خواهرخواندگی برقرار کرده اند.
 
2- توجه بیشتر به آثار آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری  خصوصا کتاب مواهب الرحمن فی تفسیر قرآن که به گواه صاحب نظران این کتاب از اصلی ترین و متقن ترین منابع تفسیری شیعه است  ولی از آنجایی که به زبان عربی نوشته شده چندان برای فارسی زبانان شناخته شده نیست و کمی در مهجوریت باقی مانده است. ترجمه تمام جلدهای این کتاب و توجهی دیگر به سایر آثار به جا مانده از آیت الله سبزواری  به صورت پروژه های مشترک بین دانشگاه ها یا حوزه های علمیه نجف و سبزوار می تواند در پیشبرد اهداف شیعه بسیار موثر باشد.
 
3- برگزاری همایش های سالانه بزرگداشت سید عبدالاعلی سبزواری در شهر زادگاهش سبزوار با دعوت میهمانان و مراجعی از نجف اشرف که ا گرچه یک مرتبه این همایش در سال 89 به شکل یک کنگره بین المللی برگزار شد، اما به نظر می رسد استمرار چنین برنامه هایی جهت ملکه ذهن شدن و اثرگذاری طولانی مدت، بسیار ضروری است. حتی اگر در مقیاس کوچکتر از کنگره سال 89 برگزار شود. اما استمرار سالانه آن ارزش و تأثیرگذاری  دیگری دارد.
 
4- ایجاد بنیاد و مرکزی فرهنگی به یاد آیت الله عبدالاعلی سبزواری در زادگاهش سبزوار که پیگیر حفظ و نشر آثار آن عالم ربانی و پرداختن به سایر موضوعات مرتبطه باشد.
 
به هرحال بزرگان و افتخارات سبزوار زیادند، اما متاسفانه در اثر غفلت هایی که در همه این سالها صورت گرفته است، نتوانسته ایم بهره معنوی و فرهنگی لازم را از این مشاهیر نام آور خود ببریم. اما بالاخره از یک زمانی باید این خواب طولانی غفلت را به پایان رساند و با عزمی جدی وارد میدان شناسایی و تکریم و پاسداشت ارزش ها و ظرفیت هایمان بشویم.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما