پرونده/این قصه سر دراز دارد/قسمت دوم

آقایان نماینده! همتی باید...

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

 

پیرو گزارش نخست مجله اینترنتی اسرارنامه در خصوص تعلل در روند احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار و گفتگو با اسماعیل نصرآبادی معاون عمرانی فرمانداری شهرستان، این بار موضوع را از معصومه فلاح رئیس اداره کل کتابخانه های سبزوار جویا شدیم. 

 

خواست ما تسریع روند احداث کتابخانه

فلاح با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم وظایف خود را به دیگران تسری دهیم و آن ها را مقصر بدانیم گفت؛ خواست ما این است که این پروژه هر چه زودتر آغاز شود چون با وضعیتی که در شهرستان از لحاظ  کمبود و فضای مطالعاتی مشاهده می کنیم تقریبا به جز کتابخانه حاج ملاهادی که در سال 72 تأسیس شده مابقی کتابخانه های موجود سطح شهرستان از استاندارهای لازم برخوردار نیستند وعملا با کمبود فضا و امکانات رو به رو هستیم.

اعلام برخورداری فرهنگی با وضع این چنینی کتابخانه ها یکسان نیست

فلاح با اشاره به اینکه سال گذشته در استان با تصویب سبزیان رئیس کل کتابخانه های استان در انجمن کتابخانه های خراسان رضوی قرار شد سه شهر بزرگ از جمله تربت حیدریه، نیشابور، و سبزوار باید احداث کتابخانه مرکزی را آغاز کنند گفت: بعد از دریافت کد اعتباری در این بابت در سال97 یک میلیارد وهفتصد و بیست میلیون تومان دراعتبارات تعیین شد که از این مبلغ چیزی حدود دویست و هفتاد میلیون تومان تخصیص یافت و سپس با کمک فرمانداری و اداره راه و شهرسازی توانستیم به یک جمع بندی نهایی در خصوص زمین مد نظر برسیم و تأیید این مورد را نیز از تهران دریافت کنیم که پیش از این حتی در نقشه های شهری جایی برای این مهم در نظر گرفته نشده بود.

بودجه ای که در نظر گرفته نشد

معصومه فلاح با ذکر اینکه در اوایل فروردین امسال و تعامل با سبزیان قرار شد بودجه قابل ملاحظه ای برای احداث کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شود گفت: بعد از شنیدن این خبر که سبزوار از لحاظ فرهنگی جزو مناطق برخوردار به حساب آورده شده است همه ما شوکه شدیم زیرا خود ما نیز انتظار چنین چیزی را نداشتیم. در آخرفرمانداری مبلغ 500 میلیون تومان را در این رابطه در نظر گرفت که باید دید این مبلغ چه زمانی تخصیص خواهد گرفت.

وقتی باید پای نمایندگان به پروژه احداث کتابخانه مرکزی باز شود

رئیس کل اداره کتابخانه های سبزوار با خاطر نشان کردن این موضوع که پس از تصمیم سازمان مدیریت و بودجه کشور در خصوص قرار دادن سبزوار در مناطق برخوردار فرهنگی به سراغ نمایندگان رفتیم اشاره کرد: من شخصا حدود یک ماه پیش با آقای سبحانی و مقصودی ملاقات داشته و از آنان خواسته ام که به طور جد پیگیر این موضوع باشند. آقای سبحانی و مقصودی هر دو قول مساعد داده اند تا پیگیر این قضیه باشند و تا الان که آن را مطرح می کنم هیچ اتفاق عملی از جانب ایشان صورت نگرفته و هربار با بیان اینکه در حال پیگیری هستند شاهد هیچ اقدام در خور نبوده ایم. حتی از آنان خواستیم که از بودجه در اختیار خودشان مبلغی را در اختیار بگذارند اما گفتند که نمی توانند این مهم را از طریق بودجه خودشان  انجام دهند و از جانب دیگری این هزینه را تقبل خواهند کرد و ما همچنان پیگیر کمک آقایان هستیم.

وظیفه نهاد کتابخانه پیگیری است

وی با اشاره به اینکه وظیفه  خود را در راستای درخواست بودجه از نمایندگان طی تماس های مکرر و ملاقات های حضوری، تعامل با فرمانداری، اداره راه و شهرسازی، همچنین اداره کل کتابخانه های استان صورت داده ایم و از این پس نیز با جدیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد افزود: ما به عنوان نهاد کتابخانه های شهرستان وظایف خود را در حد توان انجام داده ایم ولی تا زمانی که آقایان نخواهند و حداقلی از بودجه دراختیارخود را قرار ندهند کاری از پیش نخواهد رفت.

لزوم برپایی جلسات با همیاری تمامی دستگاه های اجرایی و زیربط

معصومه فلاح با درخواست از فرمانداری شهرستان لزوم برگزاری جلسات همفکری و همیاری دستگاه های مختلف اجرایی را در راستای تقسیم و وظایف کار در مورد احداث کتابخانه مرکزی یادآور شد و اهمیت فرمانداری در خصوص اقتدار اجرایی و رایزنی های نمایندگان را مهم تلقی کرد و از آنان خواست به کمک نهاد کتابخانه بیایند.

امام جمعه ورود پیدا کند

وی با اذعان به این نکته که احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار هنوز به بن بست نخورده و نباید نا امید شد از امام جمعه شهرستان نیز خواست که توجه ویژه خود را در این خصوص نشان دهند. همچنین از رسانه ها نیز خواست که با اهتمام بیشتری این موضوع را مکرر به مسئولان یادآوری کنند تا اهمیت آن از یاد نرود.

تعامل نهاد کتابخانه ها باید در کنار دغدغه مندی دیگر ارگان ها باشد

معصومه فلاح با بیان اینکه اداره نهاد کتابخانه های سبزوار به طور مستمر پیگیر این موضوع بوده و خواهد بود گفت:  صرف پیگیری های صورت گرفته چاره ساز نخواهد بود مگر زمانی که هزینه لازم از جانب دیگر ارگان ها که بودجه توسط آن ها توزیع و مشخص می گردد تامین شده و دغدغه نمایندگان سبزوار در این خصوص همراه با پیگیری ها  و رایزنی های آن ها صورت گیرد.

تمام مکاتبات از این پس منتشر خواهد شد

فلاح با توضیح این مطلب که کماکان پیگیر این موضوع هستیم گفت: من شخصا هیچ زمانی از احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار کوتاه نخواهم آمد و اگر مشکلی در این باره نیز بوده است از این زمان به بعد با همت بیشتری پیگیر این مهم خواهیم بود و تمامی گزارشات و تعاملات خودرا رسانه ای خواهیم کرد و هدف ما جز عزم جدی مسئولان از جمله خودمان در این باره نیست.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما