پرونده/قصه تلخ سرای معمار زاده/قسمت پنجم

شهرداری برای زمینی که وجود ندارد وجهی پرداخت نمی کند

 
الهام شبانی مقدم /مجله اینترنتی اسرارنامه
 
سرای معمار زاده در قلب شهر سبزوار و در حاشیه محله گلستان قرار دارد سرایی که زمانی مرکز خرید و فروش محصولات کشاورزی و مواد اولیه قالی و قالیچه بوده است . این سرا در زمان دکتر طالبی به منظور حفظ بناهای تاریخی از مالک خریداری شد . اما از ان زمان اقدامی جهت بهسازی و تغییر کاربری این اثر تاریخی از سوی شهردار و میراث انجام نشد . 
در بارندگی های بهار امسال نیز بخش هایی از بنا دچار ریزش و تخریب شد. برای بررسی موضوع و اینکه چرا شهرداری یا میراث فرهنگی برای حفظ آن اقدامی انجام نمی دهند، گفتگویی با مالک و به نوعی نماینده انها داشتیم. مالک به اختلاف با شهرداری در خصوص عرصه و عیان ملک اشاره کرد و گفت: شهردار سبزوار کوتاهی می کند و مابقی طلب مالکین را نمی دهد .
تصمیم گرفتیم با شهردار سبزوار در این خصوص صحبتی داشته باشیم که از نظرتان می گذرد .
 
شهردار سبزوار گفت: در 7 دیماه سال 93 فرماندار سبزوار طی نامه ای به سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با امضای نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، درخواستی ارائه دادند تا مبلغ  5 میلیارد تومان اعتبار برای  تملک سرای معمارزاده تخصیص دهند اما هیچ اتفاقی از سمت میراث فرهنگی در این زمینه صورت نگرفت.
 
سید علی کوشکی افزود: دکتر طالبی شهردار سابق در 17 اسفندماه سال 93  قراردادی به شماره 84339 با تعدادی از ورثه معمارزاده در باب واگذاری مالکیت ثبتی و تصرفی  خانواده معمارزاده در پلاک 1448 در بخش 2سبزوار که متراژ پلاک به مساحت 4 هزار متر مربع  به مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان تنظیم می کند.
 
وی تصریح کرد: در این قرارداد در بند 7 و 8 به طرفین قرارداد مهلت داده می شود از زمان انعقاد به مدت یک ماه، چنانچه فروشنده به تعهدات خود از جمله تهیه استعلام و ثبت اسناد در دفترخانه و همچنین تخلیه مستاجرین در کاروانسرا، تطبیق ملک و معرفی به کارشناس و رفع هر گونه متصرف عمل نکند  و همچنین خریدار کوتاهی در پرداخت ثمن معامله داشته باشد این قرارداد فسخ می شود و به نوعی ورثه معمارزاده باید در 17 فرودین ماه سال 94 باید  سرا را با اسناد و مدارک بر مبنای 4 هزار متر مربع یعنی آنچه در بیع نامه قید شده به شهرداری تحویل می دادند.
 
شهردار سبزوار در پاسخ به سوال اسرارنامه، مبنی بر اینکه نماینده ورثه معمارزاده اذعان دارند که سرا را بر مبنای عرصه و عیان در سال 93 به شهرداری فروخته اند، توضیح داد: در بیع نامه هیچ اشاره ای به عرصه و عیان نشده است و  بعد از دو ماه از انعقاد این بیع نامه در 13 اردیبهشت سال 94 سرای معمارزاده توسط شهرداری مورد کارشناسی قرار می گیرد و مشخص می شود که متراژ بنا که در قرارداد 4 هزار مترمربع قید شده 1788 متر کسری متراژ دارد و مجموع سرای معمارزاده تنها   2 هزار و 212 متر مربع است .
 
وی با بیان اینکه در همین راستا جلسات متعددی با دکتر محمدی رییس وقت شورای اسلامی شهر در خصوص رفع مشکل برگزار شد گفت: طی جلساتی که برای حل این موضوع چندین نوبت با نماینده ورثه معمارزاده برگزار شد آنها حاضر به استرداد مبلغ  قرارداد بابت کسری در متراژ بنا نبودند.
سید علی کوشکی افزود: شهرداری مطابق قانون نمی تواند وجهی را برای آنچه که وجود ندارد، پرداخت کند. با این اختلاف بوجود امده بازرسی استان مکاتبه ای را با شهرداری سبزوار داشته و نامه ای ارسال کردند که تا تعیین تکلیف حقوقی پرونده سرای معمارزاده فعلاً هیچ اقدامی از سوی شهرداری در رابطه با سرای معمارزاده انجام نگیرد.
 
وی تصریح کرد قرارداد مذکور به دلیل عدم انجام تعهدات ورثه بعد از یک ماه از انعقاد قرارداد عملاً فسخ شده است. لذا مدیریت حقوقی شهرداری نامه ای را جهت ابلاغ به ورثه تنظیم کردند که در مدت زمان یک هفته نسبت به تعیین تکلیف نهایی و استرداد وجوه دریافتی  در سال 93 که توسط شهرداری انجام شده اقدام کنند.
 
شهردار سبزوار ادامه داد : انتظار ما این است ورثه با رفع مشکلات حقوقی پرونده و قبول آنچه در بیع نامه نوشته شده هر چه سریعتر نسبت به انجام تعهدات اقدام نماید و از طرفی در جلسه ای در سال 93 که ما بین رئیس سازمان میراث فرهنگی و قاسم حسینی زاده رئیس وقت شورای اسلامی شهر سبزوار برگزار شد میراث فرهنگی قبول کرد تا سرای معمارزاده را به همراه شهرداری به صورت مشارکتی تملک کنند اما متاسفانه هیچ وجهی از سازمان میراث فرهنگی در این خصوص در نظر گرفته نشد در همین راستا سازمان میراث فرهنگی بایستی مساعدت لازم را در حل پرونده حقوقی سرای معمارزاده با شهرداری سبزوار انجام دهد.
 
وی با بیان اینکه شهرداری آمادگی دارد در راستای حفظ آثار تاریخی در صورت حل اختلاف متراژ از سوی مالکین  نسبت به تملک سرا اقدام نماید، اظهار کرد: امیدواریم طرفین دخیل در این پرونده برای حل ان مشارکت فعال کنند .
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما