10 هزار درخت مثمر در آرامستان جدید سبزوار، سرمایه ای سبز و گرانبها برای دیار سربداران

 

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

نامش آرامستان است و واقعا هم آرامش جالبی دارد. احتمالا برای همه مخاطبان خنده دار خواهد بود اگر گمان کنند در مطلبی برای یک آرامستان تعریف و تبلیغ صورت می گیرد و از آینده زیبای آنجا صحبت می شود. جایی که خواه نا خواه گذر همه به آنجا می افتد و این نیاز به تبلیغ و تعریف ندارد. اما این مطلب تبلیغ آرامستان جدید سبزوار نیست. تبلیغ کار زیبایی است که هر جایی از شهر و توسط هر کسی اتفاق بیافتد مفید و سودمند است و جای تقدیر دارد. ایجاد فضای سبزی وسیع با شمار زیادی از درختان مثمر مانند توت، شاه توت، سنجد، انگور، انجیر و ... که می تواند هم به لطافت هوا، هم ثمردهی و سود دهی اقتصادی منجر شود و وقتی در جوار یک آرامستان باشد نیز به مجموعه ای با صفا تبدیل می شود که سایه سار درختانش، می توانند دمی سنگ صبور و خنکا بخش دل های داغدیده ای باشد که عزیزانشان را کمی آن سو تر به آغوش خاک سپرده اند.

 این مطلب در تبلیغ و تمجید از ایجاد یک یادگار سبز ارزشمند بر پهنای بیابان های خشک شرق سبزوار است. آن هم در شرایط و روزگاری که مدام در اثر بی توجهی های صورت گرفته خبر خشک شدن درختان سبز از گوشه و کنار شهر سبزوار به گوش می رسد. حتما یادتان هست چند وقت قبل در همین وبسایت اسرارنامه گزارشی از خشک شدن تدریجی درختان پارک جنگلی شهید فرومندی را منتشر کردیم، یا خشک شدن درختان حاشیه بیرونی دانشگاه حکیم سبزواری در مجاورت جاده سنگ سفید، یا خشک شدن درختان در دیگر خیابان ها و اماکن عمومی شهر سبزوار نظیر آیلند بولوار هشت بهشت که قرار بود کمربند سبزی در حاشیه شرقی سبزوار باشد نیز سوژه دیگر گزارش هایمان شده بود. حالا بی انصافی است اگر همان اندازه که خشک شدن ها را می بینیم و از رویش ها و تلاش های سبزی که به موازات آن ها در جریان است غافل بمانیم. حتی اگر مکانش آرامستان باشد. به هرحال درخت درخت است و فواید خود را دارد.

ممکن است بسیاری از مسافران همیشگی جاده سبزوار- سلطان آباد - قوچان طی یکی دو سال اخیر متوجه ایجاد و گسترش تدریجی لکه سبزی در محدوده روستای خیرآباد و شمال آرامستان جدید سبزوار شده باشند که نشان دهنده عملیاتی عظیم در راستای ایجاد فضای سبزی به وسعت چند هکتار در شمال شرق سبزوار است، این اتفاق مثبت در مقابل انبوه خبرهای خشک شدن درختان سطح شهر سبزوار، نقطه امیدی است که نشان می دهد هنوز هستند دلسوزانی در شهرداری سبزوار که به فکر ایجاد و حفظ سرمایه های سبز دیار سربداران باشند.

با پیگیری اسرارنامه پیرامون این موضوع قاسم دارینی مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری سبزوار به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار اصله درخت مثمر از انواع توت، شاتوت، سنجد، عناب، انگور، انجیر، زیتون و ... در محدوده چند هکتار از اراضی شمال آرامستان سبزوار کاشته شده اند.

دارینی با بیان اینکه درختان ریه های تنفسی شهرها محسوب می شوند، افزود: هدف از کاشت درختان مثمر در این مجموعه این است که علاوه بر افزایش طراوت و شادابی آب و هوای شهر سبزوار، در آینده با برداشت میوه از این درختان درآمدی پایدار برای شهرداری ایجاد شود.

دارینی تأکید کرد: با کاشت حدود 2000 درخت توت در این مجموعه در صدد ایجاد یک توتستان بر آمدیم تا در آینده علاوه بر برداشت میوه توت، از برگ درختان توت نیز برای نوغان داری (پرورش کرم ابریشم) استفاده شود.

با شنیدن این توضیحات و مشاهده میدانی وضعیت درختکاری در آرامستان جدید سبزوار علاوه بر اینکه امید به ایجاد سرمایه ای سبز و گرانبها برای دیار سربداران در دل هر بیننده ای زنده می شود، اما در عین حال این نگرانی هم شکل می گیرد که مبادا این درختان سبز نیز که امروز اینطور برای پرورششان انرژی مدیریتی و هزینه مالی صرف می شود و به طور مثال تمام 10 هزار درخت به شیوه قطره ای آبیاری می شوند و دیگر رسیدگی های باغبانی نیز برایشان انجام می شود تا چنین سبز و با طراوت و پر محصول باشند، روزگاری مانند درختان پارک جنگلی شهید فرومندی، یا آیلند بولوار هشت بهشت، یا درختان حاشیه بیرونی دانشگاه حکیم سبزواری یا دیگر درختان سطح شهر مورد بی مهر قرار گیرند و همه زحمات امروزی به تدریج هدر برود!

امید می رود اگر هر یک از دستگاه ها و ارگان ها امروز درختی می کارند و با مراقبت زیاد آن را به بالندگی و بزرگسالی می رسانند، این توجه و رسیدگی را همیشه نسبت به درختان سبز که در واقع از بهترین همشهریان مهربان و سودمند ما هستند، روا دارند.

گزارش تصویری(کلیک کنید)


 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما