«همگامان سبز امید» موسسه ای مردم نهاد برای امداد حیوانات آسیب دیده و بی سرپرست در سبزوار

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شاید برای بسیاری از شهروندان پیش آمده باشد که در سطح شهر یا روستای محل زندگی شان با حیواناتی بی سرپرست مواجه شده باشند که دچار جراحت هایی شده و نیاز فوری به درمان دارند یا در وضعیتی نامطلوب که هم می تواند برای خودشان خطرناک باشد و هم سلامتی و امنیت شهروندان را به خطر بیاندازد، آزادانه در سطح شهر عبور و مرور می کنند. معمولا شهروندان در مواجهه با چنین صحنه هایی دوست دارند که بتوانند به حیوان آسیب دیده کمک کنند یا حیوان ولگردی را که ممکن است باعث ایجاد خطر برای دیگران شود، مهار کنند اما اکثرا نمی دانند از چه طریقی وارد عمل شوند؟
 
همین دو سه روز قبل در یکی از خبرهای اسرارنامه ماجرای سگی زنده و مجروح را پیگیری کردیم که به مدت دو روز در جوی آب کوچه فرید خراسانی 1 در حاشیه غربی شهر سبزوار گرفتار آمده بود و مردم محل می گفتند با جاهای مختلفی تماس گرفته اند اما طی دو روز هیچ کسی برای کمک به آن حیوان نیامده بود. سرانجام اسرارنامه با روابط عمومی شهرداری در این رابطه تماس گرفت و مشخص شد که شهرداری و آتش نشانی با شماره های 137 و 125 در ساعات اداری آمادگی هماهنگی برای این امور را دارند. 
 
اما از آنجایی که مسائل مربوط به حیوانات ولگرد فقط محدود به ساعات اداری نمی شود، شدیداً نیاز به تشکیلاتی حس می شود که بتواند در بیشتر ساعات شبانه روز آماده رسیدگی به اینگونه مشکلات باشد. اتفاقا در پیگیری وضعیت سگ گرفتار شده در جوی آب بولوار فرید خراسانی مأموران شهرداری به ما گفتند که آن سگ به موسسه حمایت از حیوانات بی سرپرست سبزوار با نام کامل «همگامان سبز امید ساسویه» تحویل شده است.
 
به همین خاطر خبرنگار اسرارنامه به سراغ این موسسه رفت.
 
محمد نداف از دست اندرکاران این موسسه مردم نهاد به خبرنگار ما گفت: مردم می توانند به محض مشاهده حیوانات ولگرد یا حیوانات مجروح و گرفتار در سطح شهر با شماره 09035001267 تماس بگیرند تا اعضای این موسسه برای جمع آوری  حیوان مورد نظر اقدام کنند. 
 
وی  افزود: این موسسه که چند سالی است در جهت حمایت از حیوانات در سبزوار راه اندازی شده است، هر هفته پذیرای 10 تا 17 رأس از حیوانات بی سرپرست و احیاناً مجروحی است که چه از سطح شهر سبزوار و چه روستاها و شهرهای اطراف جمع آوری می شوند. 
 
نداف ادامه داد: تیم پزشکی ما که در حال حاضر متشکل از 5 پزشک است چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته به طور رایگان و افتخاری عمل جراحی روی حیوانات آسیب دیده انجام می دهند و بعد از آن عقیم سازی، پلاک گذاری، واکسن و سپس رهاسازی حیوانات توسط این موسسه انجام می شود.
 
وی تأکید  کرد: کلیه عملیات درمانی، غذارسانی به حیوانات، نظافت محل نقاتگاه، سم پاشی و ...  توسط دست اندرکاران این موسسه به صورت رایگان انجام می گیرد. 
 
نداف با بیان اینکه پایگاه این موسسه در کمربندی جنوب شهر سبزوار روبه روی پمپ بنزین است، تصریح کرد: ما در حال حاضر پناهگاه نداریم، بلکه فقط نقاتگاه حیوانات بیمار را راه اندازی کرده ایم و به محض اینکه حیوانات مداوا می شوند آن ها را در محلی دور از شهر رها سازی می کنیم و هر روز نیز در همان قسمت برایشان غذا می ریزیم تا دیگر برای پیدا کردن غذا به سمت شهر نیایند.
 
وی اضافه کرد: هم مردم و هم شهرداری سبزوار در جمع آوری حیوانات و تحویلشان به موسسه ما همکاری می کنند.
 
وی درباره وضعیت سگی که در جوی آب خیابان فرید خراسانی گرفتار شده بود، گفت: این حیوان که توان حرکت نداشت با تشخیص شکستگی کمر، توسط مأموران شهرداری به موسسه ما تحویل داده شد و اکنون توان تکان دادن پاهای خود را ندارد و در نقاهتگاه ما نگهداری می شود اما برای رسیدگی کامل به وضعیت او باید به مشهد اعزام شود. 
 
گفتنی است با توجه به اهمیت این موضوع از دو منظر رعایت بهداشت و تأمین امنیت شهروندان و نیز حمایت و حفظ حقوق حیوانات بیگناه اسرارنامه به زودی از موسسه همگامان سبز امید ساسویه و مرکز جراحی حیوانات و محل نقاهتگاه این موسسه، گزارش کامل تری تهیه می کند.
 

عملیات غذا رسانی

 

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گفتگو با نازنین نایب یزدی بانوی فعال محیط زیست در سبزوار

نظرت را بنویس
comments

Zahrakalath

با سلام خدمت دوستان حیوون دوست ووحامیان گرامی ..ممنونم از همه گروههای سبزوار که از دل وجون هر کاری که بتونن انجام میدن ...واقعا وقتی حیوونی به زندگی برمیگرده من خیلی خوشحال میشم..من حامی زهرا کلاته سیفری در حال حاضر با خانم کرابی وخانم سالاری وشخصی به این حیوونهای بی پناه کمک میکنم ..وخیلی خیلی خوشحالم از اینکه به این فرشته ها کمک میکنم ..هر کسی در سبزوار کمک خواست وحیوونی رو خواست اطلاع بده با شماره من تماس بگیره ...کاری از دستم بربیاد انجام میدم حتما..09915205339 البته تماس گرفتید بگید با زیبنده کار دارم ..ممنون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما