پرونده:

برای شهدا چه کرده ایم؟ (1)/ طرح های آرزوی شهید، انجمن راویان، آبروی محله، جدیدترین اقدامات سپاه در پاسداشت مقام شهدا

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
قسمت اول
 
در هفته های اخیر مقاله هایی تحت عنوان «برای شهدا چه کرده ایم؟» و «برای شهدا چه نکرده ایم؟» به قلم علی نورآبادی گزارشگر و خبرنگار سبزواری شاغل در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شد که واکنش هایی را از سوی بعضی مسئولان محلی در پی داشت، که اسرارنامه با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شد طی پرونده ای مستقل به طور مفصلی به بررسی این موضوع در سبزوار بپردازد.
 
الهام شبانی مقدم گزارشگر اسرارنامه در راستای همین پرونده به سراغ سرهنگ علی پیری مسئول امور فرهنگی سپاه سبزوار، منصور برغمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مهدی محتشم رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار و آقایان مهدی احمدی و ابراهیم زرقانی مستند سازان سبزواری در حوزه شهدا، رفت که مشروح گفتگوهای صورت گرفته با این شخصیت ها، طی چند قسمت در این مجله اینترنتی منتشر می شود.
 
در اولین قسمت از این پرونده اسرارنامه اظهارات سرهنگ علی پیری مسئول امور فرهنگی سپاه و حفظ آثار شهدا را درباره اقدامات انجام گرفته از سوی این نهاد را منتشر می کند:
 
 
طرح های آرزوی شهید، انجمن راویان، آبروی محله، جدیدترین اقدامات سپاه در پاسداشت مقام شهدا
 
مسئول امور فرهنگی سپاه و حفظ آثار شهدا با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و سفارشات ایشان در جهت انجام بهترین کارها برای شهدا، گفت: یکی از مسائل مهمی که در بحث شهید و شهادت از همان اوایل انقلاب و شروع دفاع مقدس، مطرح بوده ، حضور سپاه و بسیج و برنامه های فرهنگی آنان به عنوان نخستین نهادی است، که  در بحث شهدا قدم بر داشته و کلیت کار را از تشییع پیکر، اطلاع رسانی به مردم، فضاسازی محیطی و تبلیغات بر عهده  گرفته است.
 
سرهنگ علی پیری افزود: همچنین در راستای انتقال سیره شهدا به مردم و بویژه نسل جوان برنامه ای که  از همان ابتدا تاکنون با همکاری معاونت فرهنگی سپاه و حفظ آثار شهدا پیگیری می شود بحث برگزاری یادواره ها است که هر ساله در سطح شهرستان برپا  می شود. به طور مثال در سال گذشته 40 یادواره پایگاهی، 4 یادواره به صورت حوزه ای، 2 یادواره شهرستانی و 4 یادواره آبروی محله برگزار شده است .
 
وی همچنین گفت: بحث سرکشی از خانواده شهدا از دیگر اقداماتی است که بدون وقفه توسط بسیج و سپاه انجام می شود که اکیپ های حوزه های خواهران و برداران سپاه هر سال از 150 خانواده شهید در سبزوار سرکشی می کنند.
 
او افزود: موضوع شهدا چیزی نیست که آمار کار ارائه دهیم زیرا کار برای شهدا حد و مرز نمی شناسد. سپاه از طریق جمع آوری مستندات، آثار و خاطرات شهدا اقدام به تهیه اپلیکیشن هایی از شهدای ترور(شهید افچنگی) و برخی شهدای انقلاب و شهید مدافع حرم غلامرضا دامرودی کرده و همچنین نماهنگ ها و فیلم های کوتاه در رابطه با برخی شهدا تولید کرده  که از شبکه خراسان نیز پخش شده  است. در کنار این برنامه ها نیز کتاب های "طلوع" ویژه زندگینامه شهید ایزدی، "فرمانده همیشه فرمانده" و "سلام سربدار" زندگینامه سردار شهید محمد فرومندی، "رویای بیداری" زندگینامه شهید مصطفی عارفی از شهدای استان، کتاب "شهید ابراهیم هادی" در دو جلد و  کتاب "شهدای گمنام" به چاپ رسیده که هر کدام از این کتاب ها با تیراژ هزار نسخه توزیع شده است.
 
سرهنگ پیری ادامه داد: برنامه ای  که در حال حاضر سپاه ویژه فرهنگ شهادت در دست اجرا دارد، مربوط به شهدای مدافع حرم است که خاطرات و زندگینامه آنان جمع آوری  شده و این اثر در حال تکمیل شدن است و در هفته دفاع مقدس از آن رونمایی خواهد شد.
 
 وی اضافه کرد: در بحث جمع آوری ، نگهداری، تدوین  و انتشار اسناد، مدارک و آثار شهدا نیز اقداماتی توسط سپاه انجام شده که در سال گذشته بالغ بر 2 هزار وصیت نامه  از شهدا جمع آوری شد. و اکنون سپاه از تمام 960 شهید سبزوار اسناد و مدارک دارد که در سامانه  موجود است اما برای تدوین این آثار تاکنون نتوانسته اقدامی انجام دهد. البته یکسری رایزنی ها با انتشارات «نشر ستاره ها» صورت گرفته که به دلیل نبود اعتبارات در بحث تدوین اسناد شهدا کاری انجام نشده است.
 
مسئول امور فرهنگی سپاه و حفظ آثار شهدا گفت: در بحث آشنایی نسل جوان و نوجوان صرفاً بنا نیست بگوییم کتابی تهیه شده که نسل جوان باید به وسیله همین کتاب با شهدا آشنا شود، بلکه یکی دیگر از کارهایی که سپاه در مدت های اخیر انجام داده "تشکیل انجمن راویان" است و هم اکنون دفتر این انجمن در سطح شهرستان در حال راه اندازی است و اعضای آن پیشکسوتان جبهه و جنگ هستند. که برای توانمند سازی این روایان کلاس های آموزشی متعددی با استفاده از اساتید متبحر استانی برگزار شده است. این افراد برای انتقال فرهنگ و سیره شهدا با حضور در مدارس، دبیرستان ها، دانشگاه ها، مساجد، حسینیه ها و همچنین پایگاه های بسیج برای عموم مردم روایت گری می کنند. این طرح فرهنگی از سال گذشته در هفته دفاع مقدس شروع بکار کرده است.
 
وی همچنین "طرح آرزوی شهید" را از دیگر برنامه های ناحیه مقاومت بسیج  برای انتقال فرهنگ ایثار در رابطه با نسل نوجوان دانست که در این طرح یک شهید به عنوان شهید شاخص انتخاب می شود و دانش آموزان آرزوهای خود را برای او می نویسند. این طرح در زمستان 97 در 6 مدرسه سبزوار برگزار شد و شهید مدافع حرم "ابوالفضل راه چمنی" به عنوان شهید شاخص انتخاب و در این مدارس به دانش آموزان معرفی شد و در پایان این طرح نیز به برترین نوشته ها جوایزی اهدا شد که از این کار در جهت آشنایی با سیره شهدا به عنوان یک طرح فاخر می توان نام برد.
 
وی از راه اندازی مرکز حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در سبزوار خبر داد و گفت: مسئول این مرکز خارج از تشکیلات سپاه و بسیج  است و به لحاظ اینکه هر نهادی جداگانه برای شهدا فعالیت دارد راه اندازی این مرکز اتفاق خوبی است که فعالیت همه نهادها در آن تجمیع خواهد شد .
 
سرهنگ پیری افزود: هر ساله تعدادی شهید شاخص در سطح کشور معرفی می شود که سبزوار روی تک تک شهدا نظر داده و شهید "احمد نظیف" را به عنوان شهید شاخص دانش آموزی کشوری معرفی کرده است اما قطعاً کار برای شهدا تمامی ندارد و این اقدامات کافی نیست و بیش از این باید کار کرد.
 
وی در پاسخ به سوال گزارشگر اسرارنامه، که چرا با گذشت 4 دهه از عمر انقلاب، سبزوار هنوز تولید اثر فاخر در قالب فیلم و مستند از زندگی شهدا نداشته است، گفت: ساخت فیلم زندگینامه شهدا از سال گذشته مطالبه سپاه بوده و از سطح استان نیز پیگیری هایی انجام شده ولی به لحاظ اینکه تولید فیلم نیازمند هزینه بالاست امور فرهنگی سپاه قادر به تامین هزینه های آن نیست.
 
وی با بیان اینکه اعتبارات فرهنگی سپاه بسیار ناچیز است، گفت: طرح های زیادی در رابطه با زندگینامه های شهدا ارائه شده تا در قالب کتاب چاپ شود اما به دلیل نبود اعتبار نمی شود کار کرد. به طور مثال هم اکنون زندگینامه شهید "محمد رضا قلعه نوی" در قالب کتاب آماده چاپ است اما سپاه توان پرداخت هزینه برای انتشار کتاب را ندارد. 
 
مسئول امور فرهنگی و نشر آثار شهدا در ناحیه مقاومت سپاه سبزوار، درباره طرح کلانی با نام "سبزوار در جنگ" که مشابه آن در برخی دیگر از شهرستان ها چاپ شده ولی در سبزوار هنوز اجرایی نشده است، گفت: طی جلسه ای که سپاه در هفته آینده با انجمن روایان دارد، روی همین موضوع بحث می شود و قرار است از بین همرزمان شهدا  یک نفر تحت عنوان "خبرنگار" با پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس هم کلام شود و خاطرات آن دوران جمع آوری گردد تا طرح "سبزوار در جنگ" آماده شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از عملکرد خود در ارائه آثار فرهنگی و هنری در ارتباط با شهدا رضایت دارید؟  گفت: نه صد در صد، اما اقداماتی  که در چاپ کتاب، جمع آوری اسناد شهدا، تولید فیلم کوتاه و برگزاری یادواره ها تا به حال انجام شده را نمی توان نادیده گرفت. ولی اگر از ما انتظار تولید فیلم و مستند به عنوان طرح فاخر را دارند، هزینه آن زیاد است و سپاه قادر به تامین نیست. به هرحال قضاوت درباره این موضوع را به مردم واگذار می کنیم. 
 
وی ادامه داد: انجمن راویان اتفاق خوبی است که در حال انجام است همچنین بحث برگزاری یادواره هایی تحت عنوان "آبروی محله" نیز طرح جدیدی است که شروع شده و این یادواره ها که در محله و منزل هر یک از شهدا برگزار می شود این پیام را به مردم می رساند که فراموش نکنید، اگر آبرویی دارید به برکت خون این شهید است، اما در مجموع باز هم تاکید میکنم کار برای شهدا اندازه ندارد.
 
مسئول امور فرهنگی سپاه و حفظ آثار شهدا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر گلایه مندی خانواده شهدا از اینکه در یادواره هایی که به صورت تجمیعی برگزار می شود، در مورد تک تک شهیدان و زندگینامه آنان صحبت نمی شود، اظهار کرد: قبول داریم در برگزاری یادواره های تجمیعی نواقصی هست و جای کار بسیار دارد، زیرا این یادواره ها صرفاً برای یک شهید نیست اما در برنامه های آینده قطعاً این موارد رعایت می شود.
 
سرهنگ پیری در پایان افزود: سپاه خدمتگذار مردم است و از تمام نظرات و پیشنهادات مردم در هر سطح جامعه برای هر چه بیشتر کیفی سازی برنامه های شهدا  استقبال می کند و نواقص کار را می پذیرد و در جهت اصلاح آن قطعاً در برنامه های آتی اقدام خواهد کرد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما