وضعیت نگران کننده درختان پارک جنگلی شهید فرومندی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
عکس: زهرا امیری 
 
 پارک جنگلی شهید فرومندی سبزوار بر اثر عدم آبیاری فضای سبز و عدم رسیدگی کافی در وضعیت نگران کننده ای قرار گرفته است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در روزهای اخیر یکی از شهروندان سبزواری در تماس با تحریریه این وبسایت از خشک شدن تدریجی درختان این پارک جنگلی وسیع در چند کیلومتری غرب شهر سبزوار خبر داد. به دنبال ارسال گزارش فوق تحریریه اسرارنامه بعد از ظهر سه  شنبه 28 خرداد ماه گزارشی تصویری از وضعیت پارک شهید فرومندی تهیه کرد.
 
در مشاهدات عینی خبرنگار اسرارنامه که بخشی از آن ها در عکس های گرفته شده نیز مشخص  است، تعدادی از درختان این پارک که عمدتا نیز درختان کاج هستند، خشک شده اند و تعداد زیاد دیگری از درختان نیز اگرچه کاملا خشک نشده اند اما ظاهری بیمار و فاقد طراوت پیدا کرده اند به طوری که به نظر می رسد اگر رسیدگی درستی به آنان نشود، بقیه درختان نیز به زودی کاملا خشک می شوند.
 
بر اساس اطلاعاتی که اسرارنامه در این مدت از برخی منابع آگاه جمع آوری کرده است، مشخص شد، درختان این پارک از آذرماه 97 دیگر آبیاری نشده اند زیرا پمپ هایی که برای کشیدن آب چاه ها تعبیه شده بود، بر اثر گرفتن لای، گیر کرده و نیاز به تعمیر و لایروبی به وجود آمده است. اما به دلیل بروز برخی مشکلات حقوقی نظیر ضرورت تمدید پروانه و نصب کنتور هوشمند که هزینه آن بالاست، سیستم آبیاری پارک از سال قبل تا کنون تعطیل شده است.
 
پارک شهید فرومندی یک جنگل مصنوعی زیر نظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سبزوار است که در مسیر جاده سبزوار – تهران بعد از شهرک صنعتی قرار گرفته و از مساحت 170 هکتاری  این پارک، 90 هکتار آن تحت پوشش فضای سبز قرار دارد و بقیه فعلا ساخته نشده است. 
 
از آنجایی که درختان این پارک دست کاشت هستند، همواره نیاز به آبیاری و رسیدگی های خاص خود را دارند و اگر تا به حال نیز همه درختان این پارک خشک نشده اند به دلیل آن است که خوشبختانه زمستان و بهار گذشته در همه ایران ماه های پر بارانی بود. اما اکنون با اتمام بارندگی های بهاری و گرم شدن هوا، نیاز اورژانسی درختان این پارک به آبیاری و رسیدگی احساس می شود. 
 
عدم مدیریت صحیح بر پارک شهید فرومندی فقط در زمینه آبیاری درختان نیست، بلکه این پارک ظاهرا فاقد پاکبان و باغبان است به طوری که در تمام قسمت های آن زباله های متعددی به چشم می خورد و هنگام تهیه این گزارش خبرنگاران اسرارنامه مشاهده کردند که از لوله شکسته یکی از سکوهای آب آشامیدنی همینطور بی وقفه آب به چاه می رفت، در حالی که در تمام پارک درختان تشنه یک جرعه آب بودند.
 
متاسفانه دور از شهر واقع شدن پارک شهید فرومندی باعث شده حتی رسانه های شهرستان نیز از این مجموعه تفریحی غافل شوند و در نتیجه عدم مدیریت صحیحی که ظاهرا در این سالها اعمال شده است، فضایی که می توانست به یکی از اماکن عمده تفریحی دیار سربداران تبدیل شود و نیز به لحاظ فضای سبز نیز یکی از سرمایه های مهم منطقه باشد، اکنون در آستانه ویرانی تدریجی قرار بگیرد.
 
اسرارنامه در روزهای آینده وضعیت پارک شهید فرومندی را از مسئولان مربوطه در شهرستان پیگیری می کند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما