استاد حمید سبزواری آشنای خاطرات انقلابی و غریبه ای در شهر خود

 
استاد حمید سبزواری که با سروده های حماسی به عنوان چهره ای ماندگار در عرصه فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران شناخته شد پس از درگذشت و خاکسپاری در زادگاهش شهر سبزوار چنانکه باید و شاید شان و جایگاهش موردتوجه قرار نگرفت.
 
استاد حمید سبزواری که از پیشتازان شعر انقلاب و یکی از برجسته‌ترین و اثرگذارترین شاعران معاصر بود که در ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی در تهران درگذشت و بنا به وصیتش در بوستان جانبازان زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.
 
به هنگام فوت این شاعر حماسرا بسیاری از مسئولان وقت استان خراسان رضوی و شهرستان سبزوار با بیان وعده‌هایی، از ساخت موزه برای نگهداری آثار وی و احداث المان این شاعر پیش از اربعین درگذشتش خبر دادند اما امروز پس از گذشت سه سال از آسمانی شدن این شاعر انقلابی نه تنها هیچکدام از وعده‌های مطرح شده توسط مسئولان عملی نشده بلکه غربت پدر شعر انقلاب در زادگاهش به گونه‌ای است که حتی در این سال‌ها مراسمی در خور شأن این شاعر بزرگ برگزار نشده است و این موضوع به دغدغه‌ای پایدار برای دوستداران شعر و ادب و متولیان فرهنگی شهرستان تبدیل شده است.
 
* حمید سبزواری غریب واقع شده است
 
سخنگو و رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: استاد حمید سبزواری یکی از مفاخر تاریخ انقلاب اسلامی، شاعری ملی و انقلابی بود که با وجود سه سال از درگذشتش، تاکنون اقدام در خوری برای پاسداشت مقام و عملکرد درخشان وی صورت نگرفته است.
 
مسعود پسندیده افزود: تاکنون اراده‌ای برای ساخت المان، تندیس، سردیس و موزه استاد وجود نداشته است در حالی که مردم شهر سبزوار انتظار همراهی دولت و اختصاص بودجه فرهنگی برای ساخت نشان و المان استاد را دارند که تاکنون محقق نشده است.
 
وی تاکید کرد: باید المانی که برای مقبره استاد سبزواری طراحی می‌شود ماندگار و تداعی گر شعر انقلاب و پدر شعر انقلاب باشد.
 
* ثبت روز پدر شعر انقلاب در تقویم، مطالبه عمومی دوستداران شعر و ادب
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز گفت: حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی و شاعری است که اشعار حماسی و انقلابی او در خاطره‌ها زنده است اما به طور کامل از جایگاه وی در سبزوار استفاده نشده است.
 
رضا شجاع مقدم افزود: در نشست شورای فرهنگ عمومی سبزوار نام گذاری روز شعر انقلاب اسلامی مصوب و با شورای فرهنگ عمومی استان نیز در این خصوص رایزنی شد و طرح توجیهی آن به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال گردید و یکی از روزهای دهه فجر انقلاب و یا ۲۲ خرداد برای این روز پیشنهاد شد.
 
وی اضافه کرد: آرامگاه استاد حمید سبزواری ظرفیت فرهنگی بی بدیلی است که هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است و تاکنون در برگزاری جشنواره‌های سرود و موسیقی حماسی غفلت کرده‌ایم.
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: با هدف حمایت و ترویج هنر و سرود انقلاب اسلامی طرح و درخواست جشنواره ملی سرود و موسیقی حماسی تدوین شد تا همه ساله در دهه فجر انقلاب آغاز و ۲۲ خرداد به پایان برسد.
 
شجاع مقدم افزود: یکی از دغدغه‌های متولیان فرهنگ و ادب، ایجاد موزه و انتقال آثار استاد سبزواری است از این‌رو تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه حکیم سبزواری و پسر مرحوم سبزواری امضا شده که بخشی از منزل استاد پس از مرمت تبدیل به موزه و خانه شعر انقلاب شود.
 
 
* شهرداری برای ایجاد موزه استاد سبزواری مشکلی ندارد
 
شهردار سبزوار نیز در این خصوص گفت: پیگیری‌های زیادی برای انتقال آثار استاد حمید سبزواری انجام دادیم و شهردار ی برای در اختیار دادن مکانی مناسب برای نگهداری آثار پدر شعر انقلاب مشکلی ندارد.
 
سید علی کوشکی افزود: هم اینک بخشی از ظرفیت موزه شهر برای نگهداری آثار استاد فراهم است و در صورتی که حجم آثار استاد سبزواری بیشتر باشد مکان مناسب‌تری در نظر گرفته می‌شود.
 
وی ادامه داد: شهرداری بر مبنای مصوبه شورای اسلامی شهر و ستاد ارتحال استاد سبزواری ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت طرح کنونی مقبره ایشان هزینه کرد اما ساخت المان و آرامگاه استاد نیازمند اعتبار ملی و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
* منزل مرحوم حمید سبزواری به خانه شعر انقلاب تبدیل می‌شود
 
یک استاد تاریخ دانشگاه نیز گفت: منزل حمید سبزواری بر مبنای تفاهمنامه بین دانشگاه حکیم سبزواری و پسر مرحوم سبزواری پس از بهسازی و مرمت به عنوان خانه شعر انقلاب با هدف بهره برداری ادبی و فرهنگی به مدت ۱۵ سال به دانشگاه حکیم سبزواری واگذار می‌شود.
 
دکتر محمود رضا سلیمانی افزود: این بنا شامل سه بخش است که بخش غربی آنکه قدمتش به دوره قاجار می‌رسد و با همکاری گروه مرمت و احیا بناهای تاریخی دانشگاه حکیم سبزواری طی سه تا چهار سال مرمت می‌شود.
 
وی اضافه کرد: بودجه مستقلی برای مرمت این منزل توسط دانشگاه در نظر گرفته نشده است و قرار بود این بودجه از محل بودجه‌های پژوهشی هزینه شود که جذب آن زمان بر است.
 
سلیمانی ادامه داد: زمستان پر باران سال گذشته مانع شد که سبک سازی بام منزل استاد سبزواری انجام شود لذا تابستان امسال بر مبنای پژوهش‌ها مرمت منزل استاد سبزواری پیگیری می‌شود.
 
فرزند ارشد استاد حمید سبزواری نیز گفت: مرحوم سبزواری به زادگاهش سبزوار علاقه فراوانی داشت لذا وصیت کرد که در این شهر به خاک سپرده شود.
 
محسن ممتحنی افزود: موضوع احداث المان و مکانی برای موزه از روزهای نخستین خاکسپاری پدر، از سوی مسئولان فرهنگی سبزوار مطرح شد و ما تاکید داریم با توجه به مشکلات اقتصادی در هر صورت هزینه آن بردوش مردم نباشد.
 
وی با اشاره به منزل قدیمی استاد که قدمت بخشی از آن به اواخر قاجار می‌رسد ادامه داد: مرحوم پدر تاکید داشت که این مکان به محفلی فرهنگی تبدیل شود لذا بر مبنای تفاهمنامه با دانشگاه حکیم سبزواری عملیات بهسازی بنا از سال گذشته آغاز شد.
 
ممتحنی اضافه کرد: بخشی از آثار، لوازم، جوایز و کتابخانه استاد حمید سبزواری نیز در اختیار مسئولان شهر سبزوار قرار داده شده است تا در موزه شهر نگهداری شود.
 
حسین آقا ممتحنی معروف به حمید سبزواری، شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته است در سال ۱۳۰۴ در شهر سبزوار به دنیا آمد و سحرگاه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست و در روز ۲۶ خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد. از آثار استاد سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.
 
کسب نشان درجه یک فرهنگ و هنر سال ۱۳۷۱، انتخاب به عنوان چهره ماندگار دوره سوم در سال ۱۳۸۲ و کسب نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۳ از افتخارات این شاعر انقلابی است.
 
مردم ایران در اوایل انقلاب اسلامی و دهه ۶۰ شمسی با اشعار و سرودها و ترانه‌های انقلاب این شاعر توانمند خاطره‌ها دارند و برخی از این سرودها و ترانه‌ها به نوستالژی آن روزها تبدیل شده است.
 
سرودها و ترانه‌هایی چون "خمینی ای امام" که در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در فرودگاه مهرآباد به هنگام استقبال مردم ایران از امام خمینی خوانده شد یا "ای مجاهد شهید مطهر" که بلافاصله بعد از شهادت شهید مطهری در رثای وی سروده شد و "آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو" در نکوهش سیاستهای استکباری دولتهای آمریکا در قبال ایران و "راه رجا بسته نیست گرچه رجایی برفت" در سوگ شهادت شهیدان رجایی و باهنر یا سرود "رفتند یاران" در مرثیه شهید بهشتی و یارانش و یا شعر و سرود "همپای جلودار " در مورد فلسطین و لبنان که همگی در خاطره تاریخی مردم ایران ماندگار شده است.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما