ایجاد رشته مهندسی انرژی در دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار قطعی است / آمادگی دانشگاه برای استخدام 5 کارمند پیمانی

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار گفت: 70 درصد مراحل لازم برای ایجاد رشته مهندسی انرژی در این دانشگاه طی شده است و با جذب 2 عضو هیئت علمی برای این رشته و ارسال مدارک به وزارت علوم، همه کارهایی که از جانب دانشگاه باید انجام میشد، صورت گرفته و ما اکنون منتظر اعلام موافقت نهایی وزارتخانه هستیم، اما از آنجایی که همه شرایط برای این رشته مهیا است، می توانیم با اطمینان بگوییم امسال این رشته جدید را اضافه خواهیم کرد.
 
دکتر ابوالقاسم امیراحمدی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: از سال گذشته پیگیری هایمان را برای ایجاد دو رشته جدید مهندسی انرژی و اپتیک و لیزر در دانشگاه فناوریهای نوین آغاز کردیم که موافقت های اولیه در سبزوار و وزارت علوم با این دو رشته انجام شد، اما از آنجایی که گفته شد، رشته اپتیک و لیزر که تا کنون فقط در دو یا سه دانشگاه کشور ایجاد شده است، قرار است از این به بعد تنها در دانشگاه های زیر نظر وزارت دفاع، دایر گردد، سر راه ایجاد این رشته در سبزوار مانعی ایجاد شد.
 
وی تصریح کرد: علی رغم مطرح شدن این مانع، هنوز وزارت دفاع به نظری قطعی در این زمینیه نرسیده است، بنابراین وزارت علوم از ما خواسته درخواست ایجاد رشته جدیدمان را با همان نام اپتیک و لیزر ارائه دهیم، اگر در نهایت منع قانونی برای ایجاد این رشته وجود داشت، با رشته مهندسی فیزیک در یکی از گرایش های نزدیک به اپتیک و لیزر موافقت خواهد شد.
 
امیراحمدی ادامه داد: برای درج نام رشته های جدید در دفترچه انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه باید مراحلی طی شود، از جمله اینکه اول اعضای هیئت علمی آن رشته جذب شده باشند و حکم جذب آنان در سامانه درخواست رشته بارگزاری شود و کارهایش انجام بگیرد. به همین خاطر از پارسال تا کنون پیگیر جذب چند نفر عضو هیئت علمی بوده ایم و در سال 97 برای جذب 6 نفر فراخوان داده ایم که 2 نفر در زمینه برق، 2 نفر در رشته ریاضی و دو نفر دیگر را نیز در حال جذب داریم که از بین نیروهای جذب شده مان دو نفر متناسب با رشته مهندسی انرژی هستند.
 
وی تأکید کرد: دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار از سال 92 که با 6 عضو هیئت علمی راه اندازی شد تا سال 97 هیچ رشدی در این زمینه نداشت اما اکنون در طول یک سال گذشته ما زمینه جذب 6 عضو جدید هیئت علمی را فراهم آورده ایم که در صورتی که همه مراحل طی شود در مدت یک سال به رشد دوبرابری در تعداد اعضای هیئت علمی رسیده ایم.
 
رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار سپس در پاسخ به بعضی شایعات مبنی بر احتمال بر برچیده شدن این دانشگاه و ادغام شدنش با دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از دانشکده های زیرمجموعه آن، گفت: بعد از صحبت های سال گذشته وزیر علوم، دیگر بحث ادغام دانشگاه ها اصلا مطرح نیست، بلکه بحث مأموریت گرا شدن دانشگاه هاست و مأموریت دانشگاه فناوریهای نوین، در رشته های فنی و مهندسی است و فقط در این زمینه ها می توانیم رشته جدید بگیریم. 
 
وی درباره اینکه در حال حاضر مجموعه تحت مدیریت او دانشگاه محسوب می شود یا به دانشکده تنزل درجه یافته است، گفت: اینجا از ابتدا دانشکده بوده است. زیر موافقت قطعی برای دانشکده داشته و موافقت اصولی برای دانشگاه تا بعد از تأمین یک سری شرایط رسما به دانشگاه ارتقاء یابد. بنابراین هر کس اینجا را به عنوان دانشگاه معرفی کرده باشد، اشتباه نگفته و هر کس نیز از اینجا به عنوان دانشکده یاد کند، صحیح است. 
 
امیراحمدی تصریح کرد: موافقت قطعی با دانشگاه فناوریهای نوین در سبزوار زمینه هایی لازم داشت که از سال 92 تا کنون برای فراهم آوردن آنها هیچ اقدامی نشده بود. حتی وقتی در جلسه ای نزد وزیر حضور داشتیم و اتفاقا یکی از نمایندگان سبزوار هم در آن جلسه بود، وزیر گفت با 6 عضو هیئت علمی که نمی شود دانشگاه ایجاد کرد و سپس به ما توصیه کرد که تا می توانیم عضو هیئت علمی جذب کرده و رشته اضافه کنیم تا بتوانیم عنوان دانشگاه را مطرح نماییم.
 
رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار همچنین گفت: این دانشگاه از سال 92 مصوبه ای داشته که می توانسته است 5 نفر کارمند پیمانی جذب کند که تا همین امسال تحقق پیدا نکرده و همه نیروهای اینجا شرکتی هستند. ولی ما امسال داریم پیگیری می کنیم و در حال مکاتبه با وزارت علوم هستیم که نحوه برگزاری آزمون را به ما اعلام کنند و به زودی اعلام جذب 5 نفر را روی سامانه خواهیم داشت.
 
وی درباره ضرورت برخورداری از زمینی در مالکیت خود دانشگاه گفت: زمینی به وسعت 5 هکتار را در روبه روی دانشگاه حکیم سبزواری پیگیری کرده ایم و همچنین در سال 97 گفتند از آنجایی که خود دانشگاه حکیم سبزواری از زمین های زیادی برخوردار است، می توان این 5 هکتار را از زمین های دانشگاه حکیم سبزواری گرفت، اما از قسمتی و به گونه ای که بتوان این دو دانشگاه را از یکدیگر تفکیک کرد.
 
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که آیا همین به معنی ادغام دانشگاه فناوریهای نوین با دانشگاه حکیم سبزواری نیست؟ گفت: این اصلا به معنای ادغام نیست. بلکه به معنای همجواری جهت استفاده از امکانات آن دانشگاه است و در کشور نمونه های دیگری هم داریم که دو دانشگاه درست در یک محدوده هستند اما استقلالشان را حفظ کرده اند. مانند دانشگاه فرودسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما