آغاز "بسیج ملی کنترل فشار خون"

120 هزار نفر از سبزواری ها تحت پوشش طرح بسیج ملی فشار خون

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی  اسرارنامه 
 
با آغاز بسیج ملی کنترل فشار خون که ازجمعه 27 اردیبهشت ماه که در سراسر کشور اجرا می شود، 120 هزار نفر از سبزواری ها تحت پوشش این طرح همگانی قرار خواهند گرفت.
 
دکتر علیرضا مسلم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در نشست خبری  بسیج ملی کنترل فشار خون در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد، 50 درصد علت مرگ و میر در کشور را بیمار های قلبی و عروقی  بیان کرد و گفت: متاسفانه این رقم در سبزوار 3 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
 
وی با بیان اینکه فشار خون بالا عامل مهم بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و نارسایی کلیه است، اظهار کرد: در انتهای سال 97  در وزرات بهداشت کمپین فشار خون بالا مصوب شد  تا اطلاع رسانی در این زمینه در بین آحاد مردم انجام شود.
 
دکتر مسلم گفت: مشکلی که در کشور و همچنین شهرستان سبزوار وجود دارد یک سوم جمعیت بالای 30 سال مبتلا به فشار خون بالا هستند به عبارتی 50 درصد جمعیت کشور 43 میلیون نفر بالای 30 سال هستند که 16 میلیون آنها فشار خون بالا دارند که 40 درصد حدود 7 میلیون نفر از فشار خون بالای خود اطلاع ندارند در صورتی که  این فراد مبتلا به فشار خون تحت پوشش این طرح قرار گیرند  اثر بخشی بیشتر و صرفه جویی در اقتصاد سلامت رخ خواهد داد و هزینه کمتری به وزارت بهداشت وارد می گردد.
 
کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون بالا  دو هدف کلی از جمله افزایش آگاهی و  بحث های خود مراقبتی و  شناسایی بیماران مبتلا را پیگیری می کند  مرحله اطلاع رسانی این طرح  از 27 اردیبهشت ماه لغایت 18 خرداد ماه است که هماهنگی های لازم با شهرداری و بخش خصوصی در زمینه افزایش سواد سلامت جامعه ویژه فشار خون انجام شده  است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: مرحله غربالگری این طرح  از 18 خردادماه  لغایت 15 تیر است که جمعیت بالای 30 سال در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که 230 هزار نفر جمعیت را در بر می گیرد  عملیاتی می شود هدفگذاری ما شناسایی 50 درصد جمعیت (120 هزار نفر) بالای 30 سال در سبزوار است.
 
وی یادآور شد: هماهنگی با  تمامی خانه های بهداشت، درمانگاه ها، بیمارستان ها، مطب ها و کلینیک ویژه های منطقه تحت پوشش صورت گرفته تا از تاریخ عملیاتی شدن طرح جمعیت هدف را شناسایی و غربالگری کنند همچنین در مکان های انتظامی، نظامی، نماز جمعه، تجمعات مذهبی و ترمینال که تعدد جمعیت دارند  از توان تیم سیار استفاده می شود.
 
در ادامه این نشست رئیس مرکز بهداشت سبزوار نیز گفت: منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با 195 خانه بهداشت، 28 پایگاه سلامت، 38 مرکز خدمات جامع سلامت، 16 ایستگاه موقت و 13 تیم سیار در مدت زمان اجرای طرح  به مردم ارائه خدمت دارند.
 
دکتر فاطمه نوده هدف اصلی اجرای این طرح را حساس سازی  و آموزش برای سبک زندگی سالم  برشمرد و افزود: هدفگذاری وزارت برای سبزوار شناسایی 120 هزار نفر بیمار فشار خون بالا است در 23 روز کاری که برای این طرح در نظر گرفته شده قطعا 60 هزار مراجعه کننده به مراکز را خواهیم داشت مهم 60 هزار نفر دیگر است که باید از توان بخش خصوصی، درمانگاه های سیار و درمانگاه فرهنگیان استفاده کنیم تا به برآورد نهایی دست پیدا کنیم.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما