رئیس دانشگاه حکیم سبزواری: تیمداری نمی کنیم اما در حد توان به هندبال سبزوار کمک می کنیم

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: دانشگاه برنامه ای برای تیمداری در هندبال ندارد اما در حد توان برای احیای این ورزش پرطرفدار دیار سربداران مشارکت دارد.
 
دکتر علی اصغر مولوی در گفتگو با گزارشگر اسرارنامه ضمن تشکر از همراهی تمام کسانی که برای احیای هندبال و حضور تیم در لیگ برتر تلاش کردند اظهار کرد: به عنوان یک مسئول علمی شهر، زمانی که درخواست کمک توسط قاسم شعبانپور مدیر فنی تیم هندبال سربداران به  دانشگاه حکیم سبزواری داده شد اعلام کردیم دانشگاه علاوه بر حمایت علمی می تواند حمایت لجستیکی از هندبال نیز داشته باشد و تمام امکانات موجود دانشگاه از جمله مهمانسرا، سالن های ورزشی و استخر  در یک تایم مشخص شده در طول هفته می تواند در اختیار هندبالیست ها قرار گیرد.
 
وی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری که بزرگترین مجموعه جوان شهرستان را در بر می گیرد به لحاظ شرایط سخت اقتصادی که مجموعه های علمی با آن مواجه هستند عملا امکان کمک مالی برای هندبال ندارد اما کمک های لجستیکی ما برای حمایت از این ورزش نخست سبزوار فراهم و در اختیار هندبال است.
 
دکتر مولوی در پاسخ به سوال گزارشگر اسرارنامه، آیا دانشگاه می تواند و نمی خواهد کمک مالی داشته باشد یا به لحاظ قانونی مشکل دارد؟ ادامه داد: به لحاظ قانونی در ماموریت های دانشگاه این موضوع تعریف نشده است، بنده معتقدم هر جایی وظیفه ای دارد، مابقی نیز باید مشارکت کنند، بارها اعلام کرده ام که دانشگاه را به عنوان یک منبع مالی نگاه نکنند، بلکه به عنوان یک پتانسیل علمی و فنی بنگریم.  دانشگاه جایی می تواند ورود پیدا کند که پروژه پژوهشی انجام شود و به صورت مشخص و معین وظیفه ذاتی برای حمایت مالی  ندارد اما حمایت لجستیکی را در حد توان خواهد داشت.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در پاسخ به دیگر سوال ما مبنی بر اینکه دو سال قبل، قرار بود با همراهی شورای شهر، شهرداری و دانشگاه حکیم، تیم هندبال با توجه به مشکلاتی که برای اسپانسر آن رخ داده بود از حمایت های این سه ارگان برخوردار و تیم وارد لیگ برتر شود اما این موضوع با وجود اعلام آمادگی دانشگاه اتفاق نیفتاد؟ گفت: تیم مدیریتی گذشته حتما ایده هایی داشتند که قول حمایت داده اند اما بعید می دانم چون برای دانشگاه مقدور نیست که تیمداری داشته باشد. وظیفه ما تیمداری نیست ماموریت اصلی دانشگاه آموزش و پژوهش است.دانشگاه برای آموزش و استعدادیابی برای کمک به هندبال کاملا آماده است و امکانات خود را در اختیار این ورزش بومی قرار می دهد اما هزینه مالی را هیچ وقت در برنامه کاری خود ندارد.
 
وی تاکید کرد: نقشه بنده به عنوان یک فرد آکادمیک مشارکت در حمایت است و هیچ برنامه ای برای تیمداری خارج از حوزه دانشگاه نداریم، دانشکده تربیت بدنی نیز پتانسیل ویژه ای برای آموزش و پژوهش در حوزه ورزش تخصصی است این دانشکده عملا نمی تواند بودجه ای را صرف حمایت از هندبال کند اما در راستای حمایت های لجستیکی خود به هندبال می تواند از کمک های علمی اساتید برجسته حوزه تربیت بدنی دانشگاه برای دوره بدنسازی و ... بهره مند شوند البته اگر درخواست از سمت آقای شعبانپور صورت گیرد.
 
دکتر مولوی با بیان اینکه احیای ورزش هندبال نیاز به عزم جدی دارد افزود: با اینکه چندین شهر از جمله اصفهان درهندبال حرف اول را در سطح کشور می زنند اما سبزوار سهم قهرمانی خود را در این ورزش بومی باید همچنان حفظ کند و باید بپذیریم به صورت مسکن وار نمی شود از هندبال حمایت کرد. اگر نگاهی به هندبال اصفهان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که صنعت این شهر پشتوانه مالی بسیار خوبی برای قهرمانی رشته های تخصصی بویژه هندبال است. قانون اجازه داده تا کارخانجات و واحدهای صنعتی مباحث مالیاتی خود را در حوزه فرهنگ و ورزش هزینه کنند و از تخفیف مالیاتی ویژه ای  بهره مند شوند.
 
وی ادامه داد: علت موفقیت هندبال اصفهان حمایت ویژه مالی  صنعت این شهر از ورزش است  اما سبزوار با اینکه مهد هندبال است متاسفانه بی بهره از پشتوانه مالی کارخانجات خود است و این بی مهری به هندبال است که در مهد خود مظلوم واقع شود و از طرفی چون اسپانسر مالی قوی مانند گذشته ندارد سعی می کند به هر طریق مشکل مالی خود را برای حضور در لیگ برتر مسکن وار حل نماید و قادربه ایجاد یک مدار پایدار برای احیای هندبال نیست، مشکل مالی هندبال فقط به حمایت کارخانجات منطقه حل می شود آن هم با بهره مندی واحدهای صنعتی از تخفیف مالیاتی دولت.
 
این چهره علمی سبزوار ضمن اشاره به محدودیت های  اعتباری دولت اشاره و با تأکید بر لزوم  ورود و مشارکت خیرین و حتی واقفان در حوزه ورزش گفت: خیرین سبزواری نشان داده اند که هر جا لازم باشد برای توسعه همه جانبه سبزوار ورود پیدا می کنند و نمی گذارند محدودیت اعتباری دولت کار را نیمه تمام کند لذا می توان برای بهره مندی از این خیرین آستین ها را بالا زد .  
 
وی افزود: با توجه به مشکلات مالی و نبود اسپانسر قوی ک امروز هندبال سبزوار با آن دست و پنجه نرم می کند نگرانی ما این است که این رشته ورزشی در مهد خود فراموش شود. پس لازم است هندبال از آموزشگاه ها  تقویت شود و برنامه ریزی دقیقی برای آینده این ورزش کهن در شهرستان  صورت گیرد.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه  پایه اصلی همه کارها در جامعه را سلامت عنوان کرد و گفت: جامعه ای پویاست که مردم آن به لحاظ جسمانی و روانی سالم باشند. به هر اندازه پارک ها، مکان های فرهنگی، باشگاه ها و استادیوم های ما شلوغ باشد  بیمارستان ها خلوت تر خواهد بود. اگر هزینه هایی که برای درمان انجام می شود در ورزش هزینه شود جامعه سالم تر و ناهنجاری های اجتماعی کمتری خواهیم داشت.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما