«دربار و بردار» نمایشی متفاوت از هنرمندان تئاتر سبزوار

تجلی اولین متون نمایش نامه نویسی زبان فارسی در تاریخ بیهقی


محمد اکبری هنرمند شناخته شده سبزواری در عرصه تئاتر و بازیگری ، از اجرای نمایشی متفاوت با نام "دربار و بردار" با اقتباس از داستان ماندگار حسنک وزیر در مراسم بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار خبر  داد.

کارگردان و طراحی صحنه نمایش "دربار و بردار" که  با وبسایت خانه فرهنگ دانشجو گفتگو می کرد ، افزود : تاریخ گرانسنگ بیهقی علاوه بر آنکه یک منبع معتبر و ارزشمند ادبی و تاریخی است ، تجلی گاه اولین متون نمایش نامه نویسی زبان فارسی نیز محسوب می شود.

وی تصریح کرد : در دوره کنونی که با کمبود منابع و متن هایی مواجه هستیم که هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ پیام و محتوای هنری قابل اعتماد ودسترسی آسان باشند  ، دست آویز قرار دادن وقایع کتاب های تاریخی به خصوص تاریخ بیهقی ، راه حل خوبی برای خلق آثار فاخر هنری در زمینه تئاتر است.

این هنرمند که فارغ التحصیل رشته بازیگری وکارگردانی از دانشگاه چالوس و دانشجوی کارشناسی ارشد معماری در سبزواراست ، ادامه داد : مولف تاریخی بیهقی در اثر ارزشمند خود با دقت و ظرافتی تحسین برانگیز و با استفاده از لغات و عبارات اصیل فارسی به روایت  وقایع تاریخی پرداخته است که مجموعه این ویژگی ها ، تاریخ بیهقی را به یک منبع وام دهنده مناسب در امر نمایش نامه نویسی و حتی در برخی قسمت ها دقیقا به یک متن نمایش نامه ای تبدیل کرده است.

وی  افزود : در اکثر داستان های تاریخ بیهقی هم می توان عنصر خیر و  هم عنصر شر را مشاهده کرد و اوج فرود و پایان و نتیجه گیری مناسبی که این داستان ها به ویژه داستان حسنک وزیر از آن برخوردار است ، کتاب تاریخ بیهقی را در ردیف یکی از منابع غنی ادبیات نمایشی به زبان فارسی قرار می دهد.

محمداکبری که  دارای عناوین برتر بازیگری ، کارگردانی، طراحی صحنه تئاتر در سطح شهرستان ، استان وکشور در جشنواره های مختلف هنری است همچنین در مورد نمایش «دربار و بردار» افزود : این اثر نه به طور کامل یک نمایش نامه خوانی و نه به طور کامل یک اجرای صحنه ای محسوب می شود ، بلکه فرم جدید و منحصر به فردی است که در واقع تلفیقی از نمایش نامه خوانی و تئاتر است.

وی ضمن اینکه مدت اجرای این نمایش را حدود 40 تا 45 دقیقه عنوان کرد ، از نگاهی جدید به ابوالفضل بیهقی و کتاب تاریخ او و شخصیت هایی نظیر بوسهل زوزنی ، سلطان امیرمحمود ، حسنک و ... درنمایش «دربار و بردار» خبر داد.

کارگردان نمایش های "خون چیلیک" ، "رازینه" ،  "جلز و ولز" و ... ، تصریح کرد : در این نمایش هنری برخی شخصیت های داستان حسنک وزیر در زمان حال نمایش داده  می شوند که امیرمسعود و بوسهل زوزنی به سراغ ابوالفضل بیهقی می آیند تا وی را وادار کنند ماجرای بردار شدن حسنک وزیر را تحریف کرده و به گونه دلخواه آنها روایت کند.اما وجدان بیدار ابوالفضل بیهقی بازهم مانند گذشته بر امر مهم صداقت در تاریخ نگاری پافشاری می کند و سایر رویدادهای این نمایش نیز بر حول همین محور اتفاق می افتد.

اکبری که خود کارگردانی و طراحی صحنه نمایش "دربار و بردار" را برعهده دارد ، در ادامه  به معرفی سایر عوامل تولید این اثر هنری پرداخت و گفت : نویسندگی این کار برعهده "عباس عمرانی" بوده و آقایان جواد رازقندی ، ایمان ارضی ، سعید فاضلی پور ومحمداکبری نقش خوانی این اثر را برعهده دارند.

وی همچنین گفت : جواد نوری سازنده موسیقی این نمایش است و آقایان براعتعلی رجبی ، مجتبی علیزاده و علی سیادتی از دیگر عوامل نمایش "دربار و بردار" هستند.

این هنرمند که سابقه حضور در جشنواره های هنری زیادی در سطح استان و کشور را دارد در پایان از فعالیت های مستمر و ارزشمند دانشگاه حکیم سبزواری در عرصه فرهنگی و هنری دارالمومنین سبزوار سپاسگزاری کرد و تأکید نمود سیدنورالله رضوی مدیر فرهنگی و همه کارکنان و دست اندرکاران حوزه فرهنگی این دانشگاه همواره زحمات زیادی را جهت اعتلای فرهنگ و هنر شهرستان متحمل شده و اولین جرقه های بسیاری از کارهای فرهنگی در سبزوارتوسط این افراد زده شده است.

مدیر اجرایی جشنواره ملی دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی همچنین از زحمات خانم ها زهرا شیرازی و فاطمه شریف نیا در دبیرخانه همایش ملی بزرگداشت بیهقی نیز قدردانی کرد و ورود و همکاری شهرداری ، شورای اسلامی شهر را در برگزاری این همایش بسیار موثر دانست.

اکبری در عین حال از نقش کمرنگ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار که اصلی ترین متولی فعالیت های فرهنگی و هنری در شهرستان محسوب می شود ، انتقاد کرد و گفت مردم و هنرمندان سبزوای از این اداره مهم در شهر خود انتظار بیشتری دارند.
 

گزارش تصویری از تئاتر «بردار و دربار»

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دو هنرمند بازیگر سبزواری به زودی با نوش دارو به شبکه یک سیما می آیند.

نظرت را بنویس
comments

رضا سرافراز

نمایش موجز و خوبی بود.حیف که فقط در همین بزرگداشت اجراشد.به نظر من سبزواریهای بیشتری باید این نمایش را میدیند.با اینکه نمایشی سفارشی محسوب میشد اما با دوری از شعارهای مرسوم اینگونه کارهای سفارشی سعی در انتقال مفاهیم ،آنهم به صورت نمایشی و با استفاده از کمترین امکانات داشت و این قابل تحسین است.از برگزار کنندگان بزرگداشت هم متشکریم که همچین فرصت هایی را در اختیار هنرمندان و همشهری های عزیز قرار دادند که برای دوطرف نفع داشته و هر دو طیف از آن بهر بردند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما