بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی

اول آبان مهمترین روز فرهنگی سال برای علاقه مندان به نثر فارسی

روز چهارشنبه اول آبان ۹۲، یکی ازمهمترین روزهای فرهنگی و ادبی هر سال برای دارالمومنین سبزوار و سرزمین تاریخی خراسان و حتی روز مهمی‌برای تمام علاقه مندان به ادبیات فارسی در کشورهای فارسی زبان است. روزی که برای بزرگداشت مورخ و ادیب برجسته سبزواری، خواجه ابوالفضل بیهقی صاحب اثر گرانسنگ تاریخ بیهقی پیشنهاد شده و قرار است همه ساله به مناسبت این روز همایشی در سطح ملی در شهر زادگاهش برگزار شود.

حتی به جرأت می‌توان گفت روز اول آبان، مهمترین روز فرهنگی و ادبی سال برای تمام علاقه مندان به عرصه نثر فارسی است. زیرا در تمام جغرافیای گسترده کشورهای فارسی زبان (ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و بخش‌های دیگری از کشورهای خاورمیانه که جمعیت فارسی زبان را در خود جای داده اند) تمام روزهای ملی که تاکنون برای بزرگداشت ادبا و مشاهیر و فرهیختگان ادبیات فارسی اختصاص پیدا کرده، به شعرا تعلق یافته است و به عنوان مثال در ایران روزهای فردوسی، سعدی، حافظ، عطار، خیام، شهریار و … که همه شعرای ایرانی هستند، در تقویم ملی کشور به ثبت رسیده است. اما چه در ایران و چه در خارج از آن تا کنون هیچ روزی به نام نویسندگان تاریخی ادبیات فارسی ثبت نگردیده و بنابراین روز بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی استاد مسلم سخن و پدر نثر داستانی فارسی از این حیث اولین و مهمترین روز فرهنگی برای تمام علاقه مندان به حوزه نثر فارسی می‌باشد.
به همین مناسبت دانشگاه حکیم سبزواری، شهرداری، شورای شهر، موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق و شمار دیگری از موسسات و نهادهای فرهنگی و هنری دارالمومنین سبزوار، در روز اول آبان ماه، همایشی ملی را ترتیب داده اند که با حضور تعدادی از اساتید برجسته و چهره‌های سرشناس کشور در عرصه ادبیات فارسی و عموم علاقه مندان برگزار خواهد شد.

شماری از اساتید برجسته و چهره‌های سرشناس کشور میهمان همایش ملی بیهقی در سبزوار
دکتر محمد جعفر یاحقی پژوهشگر و نویسندهٔ ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، عضو پیوستهٔ شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی‌فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مدرس زاده عضو هیأت علمی‌دانشگاه آزاد کاشان در رشته زبان و ادبیات فارسی، سرکارخانه سمیه عطاردی از دانشگاه بجنورد، آقای مهدی سیدی  پژوهشگر ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی  و آقای علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و امور بین الملل موسسه شهرکتاب شهرداری تهران تعدادی از برجسته ترین میهمانان همایش بزرگداشت بیهقی هستند که در روز چهارشنبه اول آبان ۹۲ به سبزوار می‌آیند تا در همایش بزرگداشت بیهقی شرکت کنند.
این برنامه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر اجرا می‌شود که نوبت صبح در دانشگاه حکیم سبزواری تالار استاد محمد تقی شریعتی و نوبت بعد از ظهر در تالار کاشفی در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی‌سبزوار در میدان لاله منعقد خواهد شد.

برنامه‌های جذاب هنری و فرهنگی در حاشیه بزرگداشت بیهقی :
به جز سخنرانی‌های علمی، در این همایش یک روزه برنامه‌های جانبی هنری و فرهنگی متعددی هم در نظر گرفته شده که همه به نوعی از شخصیت هنری وادبی خواجه ابوالفضل بیهقی نشأت گرفته اند.
رونمایی از فایل صوتی جدید ترین کتاب استاد محمود دولت آبادی نویسنده رمان ارزشمند کلیدر و زوال کلنل، که خود زاده روستای دولت آباد سبزوار و از همشهریان ابوالفضل بیهقی است در خلال همایش بزرگداشت بیهقی یکی از نقاط عطف این همایش یک روزه خواهد بود.
این فایل صوتی با صدای خود استاد دولت آبادی است که پیرامون بررسی کتاب تاریخ بیهقی تولید شده و انتشارات فیروزی سبزوار صاحب امتیاز آن است.
از جمله برنامه‌های جذاب هنری این مراسم ، نیز می‌توان به اجرای موسیقی توسط گروه آقای سیدنیا هنرمند محبوب سبزواری در عرصه موسیقی اشاره کرد. گفته می‌شود کاری که گروه آقای سیدنیا برای همایش بزرگداشت بیهقی اجرا خواهد کرد کاری اختصاصی است که ویژه همین بزرگداشت تهیه و تنظیم شده است و شنیدین و دیدن اجرای آن حائز لطف و اهمیت بسیاری خواهد بود.
همچنین آقای محمداکبری از هنرمندان شاخص سبزوار در عرصه تئاتر هم که تا به حال تعدادی از کارهای ایشان در جشنواره‌های معتبر ملی مقام‌های ارزشمندی را از آن  خود کرده، در خلال برگزاری همایش بزرگداشت ملی بیهقی در شهر زادگاهش سبزوار، به اجرای یک نمایش موضوعی برگرفته از متن کتاب تاریخ بیهقی می‌پردازد که این برنامه هنری از نقاط عطف همایش روز اول آبان خواهد بود.

آشنایی بیشتر باشخصیت تاریخی و فرهنگی خواجه ابوالفضل بیهقی :
برای آشنایی بیشتر با شخصیت برجسته تاریخی و ادبی خواجه ابوالفضل بیهقی اگر از تمام مقالات و کتب نوشته شده توسط بزرگان واساتید ادبیات ایران بگذریم ، نگاهی به تلاش‌های مردم کشور همسایه برای تصاحب شخصیت ادبی و فرهنگی ابوالفضل بیهقی به نام یکی از مشاهیر افغانستان کافی است تا پی ببریم ما ایرانیان و به ویژه همشهریان بیهقی در سبزوار تا کنون برای پاسداشت و معرفی این مرد بزرگ تا چه اندازه کم کاری کرده ایم.
تنها یادآوری این نکته که همین چندسال قبل کشور ترکیه با برنامه ریزی‌های منسجم و طولانی مدت خود موفق شد مولوی شاعر بزرگ ایرانی را به عنوان یکی از مشاهیر ترکیه به جهان معرفی کند ، برای ما به منزله زنگ خطری قوی است که از این پس بیشتر مراقب سایر مشاهیر و افتخاراتمان باشیم .
دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی مورخ ، پژوهشگر ، استاد دانشگاه و نویسنده بزرگ وسرشناس معاصر ایران این زنگ خطر را مدت‌ها قبل درمورد ابوالفضل بیهقی به صدا در آورده است. این مطلب را استاد مرحوم محمود بیهقی در کتاب ارزشمند خود با نام سبزوار شهر دانشوران بیدار مورد اشاره قرار داده است .
محمود بیهقی در این بخش از کتاب خود با استفاده از منابع معتبر تاریخی ، ابتدا به محل زندگی ابوالفضل بیهقی دراواخر عمر و محل احتمالی دفن وی در شهرهای غزنین یا هرات افغانستان یا شهر سبزوار در ایران اشاره می‌کند و در پایان توصیه دکتر باستانی پاریزی را یادآور می‌شود که گفته است : «اینک تکرار می‌کنم که تا قوم و خویش‌های او ، در ماوراء اَترَک پیدا نشده اند و مزاری در ماوراء خواف و عشق آباد برایش درست نشده و … قبر واقعی او را پیدا و یا بنای یادبودی ، برای او در بیهق برپا کنند و یادی از  این مورخ بزرگ بنمایند.»(منبع)

هرچند افغانستان کشور دوست و هم ریشه و هم فرهنگ ایران محسوب می‌شود اما به هرحال اگر قرار باشد شخصیت بزرگی نظیر ابوالفضل بیهقی به عنوان مشاهیر یکی از کشورهای جهان معرفی شود ، کشورایران و شهر موطنش سبزوار ، شایسته تر از هر کشور و منطقه دیگری هستند.
اینک به شماری از تلاش‌های افغان‌ها برای معرفی خواجه ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از مشاهیر بزرگ آن کشور اشاره می‌شود : 1- شبکه اطلاع رسانی افغانستان ، 2-معلومات عمومی‌درباره افغانستان باستان ، 3-هفته نامه ادبی و هنری سیمرغ

 

منبع :

مجله اینترنتی سبزواری ها   و   خانه فرهنگ دانشجو

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما