کارزار، بستری برای مطالبه ی جمعی

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
نخستین بستر طومار نویسی مردمی با عنوان « کارزار» در فضای مجازی ایران به همت یک فعال فضای اجتماعی سبزواری میسر شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه «کارزار» یک پروژه در حال تکمیل به مدیریت دکتر حامد بیدی، طراح، گرافیست و پژوهشگر سبزواری است که هدف آن ایجاد بستری عادلانه و قانونی برای طرح مطالبات مردمی  است.
 
اتفاقات ویژه ای که تا کنون در این پلتفرم به جریان افتاده  با استقبال مردمی در سطح کشور مواجه شده و جالب آن که با نشر مطالبات عمومی مردم، عکس العمل مسئولین نیز در نوع خود دیدنی بوده است. 
 
به عنوان مثال در سه موضوع مهم روز، سه مطالبه مردمی از جمله: درخواست تعویق تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ /  بیانیه و شکواییه مردمی پیرامون حادثه ناگوار کشته شدن برخی از هموطنان عزیزمان، در حادثه سیل شیراز/  درخواست از صدا و سیما برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به برنامه نود  با جمع آوری امضای مردمی همراه بود که عکس العمل مسئولین به این مطالبات نیز از توجه ویژه تا بی توجهی کامل را شامل می شود. به عنوان مثال برخی مسئولین به وضعیت تغییر آزمون کارشناسی ارشد و همچنین بررسی دلایل وقوع حوادث سنگین در واقعه سیل شیراز عکس العمل مطلوبی داشته اند اما مسئولین تلویزیون و مخصوصا شبکه سه هیچ گونه عکس العملی نداشته اند.
 
و اما کارزار چیست؟
 
«کارزار» بستری برای اراده و خواست جمعی است، برای آنکه دغدغه‌های گروهی دیده و صدای مردم شنیده شود. کارزار می‌خواهد برای ارائه خواسته‌های مدنی، به دور از هر گونه هنجارگریزی و قانون‌شکنی بستری امن ایجاد کند. هدف آن طرح دغدغه‌های مردمی از جمله  فرهنگی، اجتماعی، صنفی، زیست‌محیطی است  توسط افرادی که قصد دارند قدم کوچکی برای بهتر شدن جامعه بردارند.
 
تاکنون کمپین‌های زیادی در فضای وب برای گردآوری امضای مجازی شکل گرفته‌اند، اما اغلب کاربران نگران استفاده نادرست از اطلاعاتشان هستند لذا این پلتفرم قصد دارد علاوه بر تسهیل روند جمع‌آوری امضا برای کمپین‌های فرهنگی، اجتماعی و صنفی، بستری امن و قانونی برای این امر میسر سازد.
 
اهداف و کارکردهای کارزار
 
۱. به عنوان یک ابزار کاربردی: جمع‌آوری امضا به عنوان یک راه حل برای درخواست‌های رسمی، همیشه وجود داشته و با روش‌های مختلفی اجرا می‌شده است. از امضای طومارهای پارچه‌ای گرفته تا امضای شکواییه‌های رسمی. با توجه به پتانسیل‌های وب و وسعت استفاده از اینترنت، و نیز تغییر سبک زندگی در همه زمینه‌ها، به ابزاری جایگزین و با بهره‌گیری از قدرت فراگیر وب و شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم. 
 
۲. به عنوان ترویج فرهنگ مطالبه‌گری: در بسیاری از کارزارهای بین‌المللی مخاطب اصلی بیانیه‌ها افکار عمومی و هدف اصلی از انتشار آنها ترویج فرهنگ مطالبه‌گری است. بنابراین می‌توان گفت فارغ از اینکه یک بیانیه نتیجه‌ای عملی در سازمان یا افراد مورد خطاب خود داشته باشد یا خیر، با توجه به افراد زیادی که بیانیه را مطالعه می‌کنند و آن را به اشتراک می‌گذارند، یک ابزار مدنی قدرتمند در راستای فرهنگسازی است.
 
۳. پیگیری برای اثربخشی: اثربخشی جمع‌آوری امضا به متغییرهای مختلفی وابسته است. از جمله تعداد امضاها، بازتاب در مطبوعات و رسانه‌های رسمی، میزان به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، در نظر گرفته شدن تمام جوانب درخواست و میزان عملی بودن آن، و... از عوامل مهم در اثربخشی و به نتیجه رسیدن کارزارهای جمع‌آوری امضا است. باید توجه داشت که در مقیاس جهانی نیز تعداد کمی از پتیشن‌ها منجر به نتیجه می‌شوند. با این حال تیم کارزار همواره در حال رایزنی با خبرنگاران، نمایندگان مجلس، و افراد موثر در جامعه جهت افزایش امکان ثمردهی بیانیه‌هاست.
 
شرایط و قوانین کارزار:
 
۱. کارزار یک پلتفرم است. به این معنا که بستری است برای انتشار درخواست‌ها، نامه‌ها، شکواییه‌ها، تقدیرها و... که توسط کاربران و متقاضیان این سرویس نوشته شده است. مسئولیت حقوقی محتوای بیانیه‌ها و همچنین پیگیری آن جهت به نتیجه رسیدن آن‌ها با نویسندگان آن‌هاست و کارزار دخالتی در آن ندارد.
 
۲. کارزار نظارت مستمری روی کیفیت امضاها دارد و تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند اسپم‌ها، ربات‌ها، و امضاهای غیرواقعی را حذف نماید. برای این منظور علاوه بر راهکارهای فنی، به صورت رندوم با امضاکنندگان از طریق پیامک یا تلفنی تماس گرفته می‌شود.
 
۳. کارزار وابسته به هیچ نهاد، سازمان، حزب یا گروه سیاسی نیست و توسط چند فعال اجتماعی راه‌اندازی شده و مدیریت می‌شود. کارزار همواره سعی می‌کند تا در چهارچوب قانون و به اتکای اصل آزادی بیان در قانون اساسی، و بدون جانبداری مطالبه‌های مردمی را مطرح و منتشر کند. با این وجود تیم کارزار از پویش‌هایی که جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد بیشتر استقبال می‌کند.
 
۴. با توجه به اینکه متن کارزارها پس از انتشار تغییر نمی‌کند و نام امضاکنندگان نیز به صورت عمومی منتشر می‌شود، امکان حذف امضا توسط کاربران وجود ندارد.
 
کارزارهای درحال برگزاری
  1. درخواست تعویق تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۸
  2. بیانیه و شکواییه مردمی پیرامون حادثه ناگوار کشته شدن برخی از هموطنان عزیزمان، در حادثه سیل شیراز
  3. درخواست از صدا و سیما برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به برنامه نود
 
کارزارهای گذشته
  1.  سد معبر و ترافیک خیابان بیست متری و بازارچه محله جوادیه
  2. درخواست از رئیس‌جمهور برای جلوگیری از فیلتر شدن تلگرام
  3. حمایت جامعه استارت‌آپی و فناوری اطلاعات ایران از روحانی
  4. پیشنهاد فعالان علمی و فرهنگی برای انتخاب وزیر علوم
  5. حمایت دانشجویان هنر از طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر»
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما