یادداشت مسعود پسندیده در باب عدم حمایت شهرداری از فعالیت های انجمن سفیران گردشگری سبزوار

مسعود پسندیده، رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار  در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود در مورد فعالیت های انجمن سفیران گردشگری سبزوار و مشکلات پیش رو نوشت:
 
به عنوان یک مدیر در حوزه‌ی فرهنگی، اجتماعی و گردشگری؛ تجربه‌های متفاوتی از کارهای گروهی داشته‌ام و از هر کدام درسی آموخته‌ام و از هر تجربه "حسّی" تلخ یا شیرین به یادگار مانده‌است.
 
بدون هیچ تردیدی؛ کار کردن در کنار انجمن_سفیران_گردشگری_سبزوار تجربه‌ی بی‌نظیری بود که تکرارِ آن را آرزومندم و شیرینیِ آن را هیچ‌گاه از یاد نخواهم برد.
 
مجموعه‌ای از علاقمندان به میراث‌فرهنگی که نه دغدغه "نام" دارند و نه دغدغه "نان" و در شرایطی که همه‌ی مدعیانِ این عرصه هر یک به بهانه‌ای پا پس کشیده بودند، ندای کمک به میراث را لبیک گفتند و صادقانه و بی‌ریا و بدون هیچ "چشم‌داشت" و "حق‌الزحمه‌ای" و به‌دور از هرگونه وابستگی سیاسی، ضمن آماده‌سازی اماکن و خانه‌های تاریخی، تمام مدت ایام عید را وقف خدمت‌رسانی به مردم سبزوار و گردشگران عزیز نمودند و به دنبال اثبات هیچ چیز، جز مظلومیت و حقانیتِ میراث_فرهنگی نبودند.
 
باید اعتراف کرد که سال‌های گذشته؛ حداقل کمک‌های ناچیزِ شهرداری، راه را برای میراث‌یاری هموارتر ساخته بود و امسال بایکوت رسانه‌ای، خبری و حمایتی شهرداری کار را دشوارتر از همیشه کرده بود. اما آموختیم از نهادی که خود از عوامل مهم در تخریب بافت تاریخی‌ست نباید انتظاری جز این داشت و اگر هم تا کنون حمایتی از اینگونه فعالیت‌ها صورت گرفته، جز برای خودنمایی و یا رهایی از عذاب وجدان‌ِ گاه و بیگاهشان در قبالِ ضربه‌های جبران ناپذیری که به بافت_تاریخی_شهر وارد نموده‌اند نبوده است. مایه‌ی بسی تاسف است.
 
البته سفیران_گردشگری ثابت کردند حوزه میراث_فرهنگی_و_گردشگری_سبزوار قبل از آ‌ن‌که نیازمند حمایت مسئولین باشد، نیاز به مردمی مطالبه‌گر دارد تا در برابر تصمیمات اشتباه مسئولین سکوت نکنند و نسبت به اتفاقاتِ مربوطه هشیار و آگاه باشند. البته این گفته، ناقضِ این امر نیست که حمایت از میراث فرهنگی از وظایف_ذاتی شهرداری‌هاست که در این خصوص به تفصیل در صحن شورای اسلامی شهر سخن خواهم گفت.
 
القصه؛ تا چند روزِ آینده دفتر بازدیدهای نوروزی اماکن و خانه های تاریخی سبزوار بسته خواهد شد اما فعالیت انجمن‌ها و سمن‌های فعال در حوزه‌ی گردشگری جانِ تازه خواهد گرفت تا در کالبد بی‌جانِ میراث_فرهنگی_و_گردشگری سبزوار روح تازه بدمند و این سرمایه‌ی عظیم را از خطر بی‌مدیریتی و غفلت ناکارشناسانِ مسئول نجات دهند.
 
گمان مبر که به پایان رسید کار مغان
هزار باده‌ی ناخورده در رگِ تاک است
 
کد: 4553
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما