نوروز 98

بازگشایی خانه های تاریخی سبزوار در بلاتکلیفی/ خانه های تاریخی سبزوار در غبار بی توجهی مسئولان

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
سبزوار کهن شهر تاریخی است که می تواند چشم انداز روشن گردشگری غرب خراسان باشد، اما به شرط اینکه خانه ها و ابنیه تاریخی  این شهر احیاء گردد.
 
خوشبختانه سال گذشته، توجه ویژه ای به خانه های تاریخی و میراث فرهنگی سبزوار شد و نوروزی به یادماندنی برای مردم رقم زد. چرا که در آن سال، روند احیای خانه های تاریخی و نیز توجه به آیین های سنتی سبزوار به قصد جذب گردشگر و نیز آشتی دادن خود اهالی سبزوار با امکانات و ظرفیت های گردشگری و فرهنگی این شهر صورت گرفت.
 
برنامه هایی همچون احیا و بازگشایی خانه های تاریخی الداغی، اولیاء، جعفرزاده، اسلامی، امین التجار مشهدی، خانه ترشیزی و اماکن تاریخی دیگری نظیر کاروانسرای فرامرزخان، موزه مردم شناسی، و همچنین اجرای برنامه اتوبوس گردشگری و رقص آیینی اسب چوبی و... از اقدامات جذابی بود که در ایام نوروز 97 و بعضا در سال های گذشته تر نیز صورت گرفت.
 
گفتنی است، مسعود پسندیده در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از بازگشایی 11 خانه تاریخی شهر سبزوار در نوروز 98 خبر داد که متاسفانه با گذشت 3 روز از سال جدید، به جز تعداد معدودی هنوز شاهد بازگشایی خانه های تاریخی  شهرستان نبوده ایم.
 
از این رو به سراغ دبیر کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی سبزوار رفتیم تا جویای علت شویم و توضیحات وی را در این زمینه بشنویم:
 
دبیر کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی سبزوار گفت: به دلیل ناهماهنگی های برخی از مسئولین، خانه های تاریخی سبزوار که قرار بود از دوم فروردین ماه 98 بازگشایی شود، در بلاتکلیفی مانده است.
 
امین آسمان آرا با اشاره به اینکه خانه های تاریخی سبزوار در حال حاضر آماده بازدید است، اظهار داشت: عدم همکاری و حمایت شهرداری سبزوار و سازمان های مربوطه باعث شد تا انجمن سفیران گردشگری بازگشایی خانه های تاریخی که تا حدودی آماده شده است را به تعویق بیاندازند، بلکه مسئولین به خود بیایند و چاره ای برای حل این مشکل که تقریبا هرساله با آن روبرو هستند، بیاندیشند.
 
وی با بیان اینکه مسئولین، هنگام بازگشایی خانه های تاریخی با گرفتن عکس های یادگاری همه چیز را به نام خود ثبت می کنند، افزود: اعضای سفیران گردشگری تا کنون پانزده میلیون تومان از جیب شخصی خود هزینه کرده اند، بدون اینکه هیچ مسئول و ارگانی ریالی حمایت کرده باشد.
 
دبیر کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی سبزوارافزود: گرچه شهرداری اموری را که ما برای خانه های تاریخی شهر انجام میدهیم را بسیار کوچک می شمارد، به طوری که گفته اند اگر سمن هایی مانند سفیران گردشگری و...نباشند، ما درب خانه های تاریخی شهر را همینگونه باز می گذاریم و چند نیروی خدمات شهری به کار می گیریم تا مردم از این خانه ها بازدید کنند؛ اما ما رسالت و هدف خود را با عشق و علاقه انجام داده ایم و خواهیم داد و معتقدیم ارزش این خانه ها خیلی بیشتر از یک نظافت ساده و باز و بسته کردن درب آنها است.
 
وی ا ادامه داد: اگر درب خانه های تاریخی بسته بماند، تاریخ و فرهنگ دیار سربداران به فراموشی سپرده می شود و توقف در این کار باعث می گردد که این خانه ها از اذهان مردم پاک شود.
 
آسمان آرا تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی سبزوار گرچه به دلیل نداشتن بودجه و نیروی انسانی نتوانست برای بحث بازگشایی خانه های تاریخی کمک چشمگیری کند، اما باز هم دست یاریش را به ما داد و در این راه حمایت هایی از جانب این سازمان شد؛ این در حالی است که متاسفانه شهرداری سبزوار چشم خود را به روی ما و تاریخ شهرش بست.
 
وی ادامه داد: در تاریخ 14 اسفندماه 97 جلسه استقبال از بهار در شهرداری برگزار گردید و در آن جلسه مصوب شد کلیه امور و اقدامات خانه های تاریخی سبزوار توسط انجمن سفیران گردشگری انجام بگیرد. همچنین قرار شد شهرداری مبلغ 25 میلیون تومان برای خانه های تاریخی اختصاص دهد و سازمان های مربوطه این نهاد، مانند سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری و خدمات شهری و... همکاری های لازم از جمله در اختیار گذاشتن اتوبوس گردشگری، نظافت، گلکاری و... را با ما داشته باشند، که متاسفانه تا کنون این مصوبات محقق نشده است.
 
 
در پایان:
 
از آنجایی که احیا و حفظ بافت های تاریخی تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داخلی و خارجی و همچنین توسعه اقتصادی دارد، انتظار می رود مسئولین و مدیران شهرستان از یادگارها و ریشه های تاریخی دیار سربداران به راحتی نگذرند و برای احیای این خانه ها و به منظور توسعه شهرستان کمر همت ببندند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما