سرپرست اداره کتابخانه های عمومی سبزوار:

پیگیر راه اندازی کتابخانه های مشارکتی در روستاهای پر جمعیت هستیم

براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی سبزوار گفت: اخیرا تفاهم نامه ای بین اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی و اداره کل امور روستایی و شوراهاَی استانداری منعقد شده است و هدف از انعقاد این تفاهم نامه راه اندازی کتابخانه های مشارکتی  در روستاهای پر جمعیت است.  

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه معصومه فلاحی در گفتگو با خبرنگار اسرانامه افزود: قرار بر این است که توسط دهیاران و شوراها، خیرین برای ترویج کتاب و کتابخوانی شناسایی شوند و از این  ظرفیت به وجود آمده برای راه اندازی  کتابخانه های مشارکتی استفاده شود.

وی افزود: کتابخانه ها  براساس جمعیت شهر یا روستا به سه نوع طبقه بندی می شوند؛ کتابخانه نهادی  برای  شهرهایی که جمعیتشان بالای 5 هزار نفر است  و نهاد کتابخانه ها می بایست در چنین جایی کتابخانه ایجاد کند، کتابخانه مشارکتی برای شهرستان ها و روستاهایی که جمعیتی پائین تر از 5000 تا 1500 نفر دارند و کتابخانه های سیار برای روستاهایی که از جمعیت پائینی برخوردار هستند و معمولا به  حداقل 10تا 15 روستا خدمات می دهند.

فلاحی اظهار داشت: در بعضی از شهرهای بزرگ از طرف خیرین، اتوبوس یا مینی بوسی تهیه شده و در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار گرفته است و نهاد با ایجاد نقشه راهی بعد از تجهیزاتوبس ها، آن را به روستاهای هدف به عنوان کتابخانه سیار فرستاده است. در بین شهرهای استان خراسان رضوی شهر مشهد دارای دو کتابخانه سیار است که یکی از این اتوبوس ها  از طرف خانواده سردارابوالفضل روشنک به نهاد کتابخانه ها اهدا شده است. کاشمر هم کتابخانه سیاری دارد که توسط خیری خریداری شده است. تایباد نیز از آن شهرهایی است که از محل نیم درصد درآمد شهرداری ها برای کتابخانه ها چنین اتوبوس هایی را خریداری و تجهیز کرده است.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی سبزوار ادامه داد: طبق ماده 6 قانون تاسیس نهاد کتابخانه ها، شهرداری ها مکلف هستند هر ماه نیم درصد از درآمد خودشان را به حساب انجمن کتابخانه ها که معمولا با امضای مشترک فرماندار و رئیس اداره کتابخانه هاست، واریزنمایند. اگر نیم درصد درآمد شهرداری ها کاملا محقق شود، انجمن تشخیص می دهد که اولویت با چه کاری است و به هر حال این مبلغ  درهمین شهر هزینه می شود.

فلاحی با بیان اینکه انجمن کتابخانه ها متشکل از فرماندار، شهردار، رئیس آموزش و پرورش، رئیس شورای شهر، رئیس اداره کتابخانه ها و دو عضو هیات علمی دانشگاهی است، تصریح کرد: در ماده 64 قانون تاسیس نهاد کتابخانه ها نیز آمده است اگر شهرداری ها نیم درصد درآمدشان راه به نهاد کتابخانه ها را نپردازند، قانون این اجازه را به نهاد کتابخانه ها می دهد که خودش این نیم درصد را برداشت نماید.

فلاحی همچنین افزود: نهاد کتابخانه ها سازمانی عمومی، غیر دولتی و مستقل است که تنها درآمدش  از نیم درصد شهرداری ها است که متاسفانه در سبزوار این نیم درصد توسط شهرداری به صورت کامل پرداخت نشده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اعلام سال گذشته دهیاری ها و شوراها، بدهی شهرداری حدود 624میلیون تومان است که تاکنون فقط 35 میلیون تومان آن محقق شده است. نسبت به شهرداری سبزوار، شهرداری های روداب و ششتمد که کتابخانه هایشان زیر نظر اداره کتابخانه های سبزوار هستند و با توجه به کمبود ها و مشکلاتی که این دو شهر دارند، در بحث همکاریشان با کتابخانه ها، از شهرداری سبزوار بهتر عمل کرده اند.

معصومه فلاحی در پاسخ به این سوال خبرنگار اسرارنامه که آیا شهرداری سبزوار می تواند به جای پرداخت نیم درصد درآمدش  به نهاد، اتوبوسی را به عنوان کتابخانه سیار در اختیار اداره کتابخانه ها قرار دهد، گفت: اگر شهرداری بخواهد اتوبوسی را برای کتابخانه سیار تجهیز نماید  و در اختیار ما بگذارد، بحث تهاتر مطرح می شود. شهرداری می بایست اول به عنوان یک راهکار به نهاد کتابخانه ها این پیشنهاد را بدهد که در صورت تائید، پیشنهادش به صورت تهاتر پذیرفته می شود.

وی ادامه داد: یکی از بحثهایی  که نهاد کتابخانه ها با شهرداریها در همه شهرها دارند این است که در برخی از شهرها شهرداری ها دارای کتابخانه های مجزایی نظیر کتابخانه ناوی در سبزوارهستند که هزینه نگهداری این کتابخانه ها و کارکنانشان با شهرداری است، اما از نظر قانون کتابخانه ها، این عمل شهرداری ها قابل توجیه نیست و شهرداری باید نیم درصد از درآمدش را به هر حال به حساب نهاد کتابخانه ها واریز کند.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی سبزوار در پاسخ به سوال خبرنگار اسرارنامه که اگر قانون هزینه های شهرداری را برای کتابخانه ناوی نمی پذیرد، پس چرا این کتابخانه به نهاد  واگذار نمی شود، گفت: قرار است براساس تفاهم نامه ای بین شهرداری و نهاد کتابخانه ها این اتفاق بیفتد و واگذاری کتابخانه  ناوی در حال بررسی است.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما