کاهش عملکرد فرودگاه سبزوار در بهمن 97 نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

عملکرد فرودگاه سبزوار به عنوان دومین فرودگاه استان پهناور خراسان رضوی، در بهمن ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه در سال96  در سه زمینه نشست و برخاست، میزان جابه جایی مسافر و بار کاهش داشته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه و بر اساس آمار مندرج در شماره صد و یازدهم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی، فرودگاه سبزوار در بهمن ماه 97 با جابه جایی 22 فروند نشست و برخاست نسبت به مدت زمان مشابه در بهمن 96 ، که تعداد 36 فروند نشست و برخاست بوده است، کاهش 39 درصدی را نشان می دهد.

همچنین تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی، در  بهمن ماه 97 با جا به جایی 1433 نفر مسافر نسبت به ماه مشابه در سال گذشته با جابجایی 2557 نفر مسافر، با کاهش 44 درصدی عملکرد مواجه بوده است.

همچنین در زمینه اعزام و پذیرش بار، نیز این فرودگاه در بهمن ماه سال جاری با جابه جایی 9339 کیلوگرم بار نسبت به بهمن ماه 96 با جابجایی 15382 کیلوگرم بار، کاهش 39 درصدی داشته است.

لازم به ذکر است فرودگاه سبزوار که در بین 54 فرودگاه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ، معمولاً رتبه 29 تا 31 را کسب می کرد، در بهمن ماه 97 نیز مانند دی ماه تنزل داشته است، به گونه ای که در این ماه در رتبه 35 فرودگاههای تحت مالکیت شرکت فرودگاه های کشور قرار گرفت.

البته آمارهای  این ماهنامه نشان می دهد که فرودگاه سبزوار در بهمن  ۱۳۹۷ پس از فرودگاههای مشهد و شاهرود و قبل از فرودگاه بجنورد، سومین فرودگاه فعال شمال شرق ایران، لحاظ تعداد پرواز، تعداد مسافر و مقدار بار و پست بوده است.

پروازهای فرودگاه سبزوار در بهمن ماه 97 تنها توسط شرکت هواپیمایی ماهان با سه پرواز در هفته در مسیر هوایی تهران_ سبزوار و بالعکس با میزان تاخیر 18 درصدی انجام شده است، این در حالیست که فرودگاه های شهرهای غیرمرکز استان و حتی کوچکتر از سبزوار پیشرفت های خوبی داشته اند و شاهد افزایش پرواز در فرودگاه منطقه خود بوده اند.

گفتنی است فرودگاه سبزوار با سرمایه و همت مردمی غیرتمند و متعهد به بهره برداری رسید، اما متاسفانه در حال حاضر تقریبا به حال خود رها شده و حتی با کمترین میزان بهره برداری به حالت تعطیلی در آمده است، فرودگاهی که بعد از فرودگاه مشهد، به عنوان تنها فرودگاه فعال در استان خراسان رضوی، نه تنها متعلق به مردم همه شهرستان های غرب این استان پهناور است بلکه می تواند محرک اصلی توسعه سبزوار باشد.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما