این پیروزی خجسته باد / با استاد حیمد سبزواری در سالروز فتح خرمشهر


در کتاب قطور تاریخ ایران اسلامی ، شاید یکی از درخشان ترین صفحات دوران 8 سال دفاع مقدس باشد که در آن جوانان غیرتمند و مسلمان ایرانی با بذل جان خود دفاع از کشور اسلامی پرداختند. و در طول 8 سال دفاع مقدس شاید ، 3 خرداد 1361 یکی از غرورانگیزترین روز در تقویم خاطر هر فرد ایرانی باشد.

روزی که رزمندگان دلیر ایرانی با دستان خالی و فقط با نیروی ایمانشان خرمشهر را از تصرف دشمن بعثی پس گرفتند و این پیروزی چنان ارزشمند بود که حضرت امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند : «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» و این جمله نه تنها به معنای رد زحمات رزمندگان ایرانی نیست بلکه بدان معناست که کار رزمندگان سپاه اسلام چنان ارزشمند بوده که دقیقا در مسیر تحقق اراده خداوند باریتعالی برای آزادسازی خرمشهر بوده است.

از آزادی خرمشهر بی شک در ذهن همه ایرانیانی که آن روزها را در زمان حیات خود دیده اند ، خاطرات زیادی وجود دارد. یکی از این خاطرات شنیدن سرود زیبا و پرمعنای این پیروزی خجسته باد است. که توسط شاعر ارجمند انقلاب استاد حمید سبزواری سروده شده و استاد محمد گلریز خوانندگی این اثر جاوید را برعهده داشته است .

اینک به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد و سی و یکمین سالگرد آزادسازی خرمشهر مجله اینترنتی اسرارنامه تصمیم دارد نگاهی به خاطرات استاد حمید سبزواری از سرودن شعر زیبای «خجسته باد این پیروزی» داشته باشد.

استاد حمید سبزواری شاعر آرمان گرای انقلاب است که بیش از نیمی از ترانه های حماسی ایران که در زمان انقلاب و یا در دوران دفاع مقدس سروده شده و در دفتر تاریخ ادبیات ایران برای همیشه ثبت گردیده ، از آثار استاد حمید سبزواری است. از همین رو او را می توان در کنار استاد مهرداد اوستا پدر شعر انقلاب نیز دانست.

استاد حمید سبزواری چنان که از نامش پیداست زاده دارالمومنین سبزوار اولین پایتخت حکومت شیعه دوازده امامی در ایران است. از همین رو از ابتدای جوانی با روحیه ظلم ستیزی و حق جویی مخصوص شیعیان به مبارزه با طاغوت زمان خود [حکومت پهلوی] برخاست و متحمل سختی های فراوان شد ، اما در تمام لحظات با انقلاب باقی ماند و اقدام به سرودن اشعار و ترانه هایی حماسی کرد که این ترانه ها تا همیشه در لوح جان ایرانیان غیرتمند و مبارز ثبت شد و بدین ترتیب حمید این فرزند شایسته دیار سربداران به یکی از بزرگترین مشاهیر خراسان و افتخارات شعر انقلاب تبدیل گردید.

یکی از خاطره انگیز ترین سروده های استاد حمید سبزواری چنان که در بالا گفته شد ، ترانه «خجسته باد این پیروزی است» که در سالروز فتح خرمشهر از صدا و سیمای ایران پخش شده است.

استاد سبزواری خود در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره این سرود گفته است :

به ياد دارم بهانه سرودن «اين پيروزي خجسته باد» يكي از موفقيت‌هاي رزمندگان اسلام در جبهه‌هاي جنگ بود.

 اين سرود را ساختيم و در اختيار مسوولان صدا و سيما قرار داديم تا پخش كنند، اما مدتي گذشت و ديدم اين سرود پخش نشد.

 وقتي دليلش را جويا شدم گفتند آقاي خامنه‌اي گفتند كه پخش نشود و من همان موقع مطمئن بودم كه بينشي پشت اين تصميم وجود دارد، چون ايشان بسيار انسان عميقي هستند.

 اتفاقا چند وقتي گذشت و با تعدادي از دوستان در اصفهان بوديم كه صداي پخش اين سرود را شنيدم و به دوستان گفتم كه برويم كه پيروزي و اتفاق مهمي رخ داده است و آن پيروزي هم آزادسازي خرمشهر بود و اين سرود با بينش آقا در زمان مناسبي پخش شد.


(منبع:جهان امروز)


استاد محمد گلریز خواننده این سرود انقلابی نیز خاطره خود را از اولین مرتبه پخش عمومی ترانه «خجسته باد این پیروزی» چنین تعریف کرده است :


شادي مضاعف با «اين پيروزي خجسته باد»
محمد گلریز: سوم خرداد 1361 بود. براي كاري به حوالي شهر ري رفته بودم. آن زمان همه مردم توي ماشين كه مي‌نشستند راديو روشن مي‌كردند تا از اتفاقات جنگ باخبر باشند. من هم راديو را روشن گذاشته بودم. ناگهان گوينده با هيجان و شعف خاصي خبر پيروزي خرمشهر را اعلام كرد: «توجه بفرماييد. توجه بفرماييد. خرمشهر آزاد شد.»

وقتي اين خاطرات را براي جوان‌ها كه آن زمان را به ياد ندارند، تعريف مي‌كنيم حالشان دگرگون مي‌شود و تاثير مي‌گيرند.

حال تصورش را بكنيد كه ما چه حال و هوايي داشتيم. خيابان پر از شور و شوق مردم بود كه گويي بهترين خبر عمرشان را شنيده بودند. شعار مي‌دادند و چراغ‌هاي ماشين‌ها را روشن و خاموش مي‌كردند و هريك به نوعي شادي خود را نشان مي‌دادند.

بعد از صحبت‌هاي گوينده، راديو سرود «اين پيروزي خجسته باد» را پخش كرد. من صد برابر ديگران شعف داشتم. اصلا نمي‌توانم حالم را توصيف كنم. آنقدر آن لحظات زيبا بود كه هرگز فراموشم نمي‌شود. شيريني آزادي خرمشهر با پخش اين سرود با صداي من از راديو درهم آميخته بود و من مات و مبهوت بودم.

راديو هم مدام اين سرود را پخش مي‌كرد و در راه برگشت به خانه چند بار آن را شنيدم. در دلم بارها از خدا تشكر كردم كه به عنوان يك بنده كوچك توانستم كاري براي جنگ انجام دهم كه در لحظات شيرين پيروزي براي مردم پخش شود.

حالا شايد با خودتان بگوييد، چرا گلريز از شنيدن آهنگي كه خودش خوانده تعجب كرده است؟ اين تعجب دليل دارد. آن را هم عرض مي‌كنم خدمتتان... چند ماه قبل از پيروزي خرمشهر بود كه دست‌اندركاران جبهه و جنگ از ما درخواست كردند سرودي با مضمون پيروزي و ريتمي شاد تهيه كنيم. آن زمان هنوز عمليات بيت‌المقدس كه از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، ادامه داشت و ما نمي‌دانستيم چرا بايد چنين سرودي را آماده كنيم.

از ما خواسته بودند آهنگ به گونه‌اي باشد كه بتواند مردم و رزمندگان را به دفاع از وطن ترغيب كند و ريتم بانشاطي هم داشته باشد. ما هم همين كار را كرديم. شعر را حميد سبزواري گفته بود.

احمد راغب تنظيمات موسيقي را انجام داده بود و من هم آن را خواندم. بعد هم يك سرود حماسي شد كه نمي‌دانستيم براي چه زماني تهيه كرده‌ايم.

البته تنها ما نبوديم. آن زمان همه هنرمندان سعي مي‌كردند با زبان و بيان هنري‌شان به نوعي در روند جنگ تاثيرگذار باشند و قدمي بردارند، من هم در همين مسير بودم و سعي در توليد سرودهاي حماسي داشتم. ماحصل آن هم سرود اين پيروزي خجسته باد شد كه براي هميشه در كارنامه فعاليت‌هايم بماند و به آن افتخار كنم.

منبع : جام جم آنلاین

در پایان بهترین حسن ختام این مطلب ، انتشار متن کامل سروده "خجسته باد این پیروزی" :

 از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما
جاودانه شد از فروغ سحر پگاه ما
صبح آرزو دمیده از کرانه ها
شاخه های زندگی زده جوانه ها
این پیروزی خجسته باد این پیروزی

خجسته باد این مبارک بهار
به باغبان خجسته باد
خجسته باد این گل افشان دیار
به بلبلان خجسته باد
همیشه بادا وطن بر فراز
این پیروزی خجسته باد این پیروزی

نوبهار ما از کران زمین
پر شکوفه شد شاخه امید
خون هر شهید می دهد نوید
نوبت ظفر این زمان رسید
به کوری دیده دشمنان
شکسته شد سر اهریمنان
صبح پیروزی مبارک باد
این ستم سوزی مبارک باد

حافظ وطن تا خدای ماست
لطف ایزدی رهگشای ماست
در خط سیاه میوه امامدر شب خطر رهنمای ماست
به رغم آن دشمن خیره سر
وطن رها شد ز بیم و خطر
صبح پیروزی مبارک باد
این ستم سوزی مبارک باد



کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
متن کامل سرود خمینی ای امام
نظرت را بنویس
comments

سلام.دوست عزیز متن ترانه ای که گذاشته اید چند غلط دارد.لطفا یک بار دیگر با دقت ترانه را گوش کنید و متن را اصلاح کنید.

ایرج تقوی

اکثر ترانه های انقلابی زیبا و خاطره ساز بودند. هنوز هم وقتی در ایام مناسبت های خاص سال این ترانه ها پخش می شوند حلاوت و شیرینی خاصی دارند. و آدمی را به یاد آن روزهای پرخاطره می اندازند. افسوس که با قدیمی شدن خاطره انقلاب انگار بعضی ارمان ها و اهداف آن هم قدیمی شده و از یاد رفته اند. یاد امام و شهدا و همه شعرای عزیز انقلابی به خیر خدا همه شان را در پناه لطف و رحمت خود بگیرد.

http://besk.rzb.ir/

http://besk.rzb.ir/ خدا قوت

مهران

سلام وبلاگ سبزوارنیوز به طور رسمی دوباره شروع به فعالیت کرد .وبلاگ سبزوار نیوز در طی اخیر این وبلاگ کم وپیش فعالیت داشته است / طی مشکل وجود داشته نتوانستم فعالیت خود را زیاد کنم اما چنان در فشار بودم خواستم وبلاگ سبزوار نیوز را رها کنم اما به همکاری دوستان پیامی برای من ارسال می کردند مجبور به فعالیت این وبلاگ شدم وخدارا شاکرم این وبلاگ 2ساله را به یاری دوستان وعزیزان دارم اداره می کنم جا داره از تمامی وب سایت های سبزوار تشکر فراوان کنم به خصوص اسرار نامه / لطفا لینگ مارا در پیوند ها اضافه کنید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما