دستان خالی فرودگاه سبزوار از خبرهای خوش حتی در دهه فجر!/ اولین پرواز کیش به شاهرود ۱۲ بهمن به زمین نشست

حمیدرضا جمال آبادی:
 
فرودگاه شاهرود که در طول یک سال گذشته مرتباً با اخبار مثبتی از عملیات توسعه ساختمانی و یا افزایش پروازها و افتتاح مسیرهای جدید در رسانه ها مطرح شده، در روزهای اخیر نیز به مناسبت آغاز دهه مبارکه فجر، میزبان فرود نخستین پرواز کیش به این شهرستان بود.
 
به گزارش عصر سبزوار،در حالی که در همه این مدت فرودگاه سبزوار در همسایگی شرقی شاهرود، دورانی بی فروغ و راکد را سپری کرده است و حتی در ایام دهه فجر نیز به عنوان مهمترین دهه سال که باید به یمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، کام مردم را با خبرهای خوشی از دستگاه ها و ارگان های مهم دولتی شیرین کرد، دستان تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی همچنان از خبرهای خوش و حائز اهمیت خالی است.
 
هر چند در طول یک سال اخیر چند مرتبه خبرها و وعده هایی از جانب مسئولان و نمایندگان غرب خراسان رضوی برای افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار شنیده ایم، اما در عمل این فرودگاه یا درجا زده یا حتی نسبت به فعالیت های گذشته خود پسرفت کرده است.
 
فرودگاهی که در سال ۹۱ علاوه بر ۶ روز پرواز رفت و برگشت منظم هفتگی به تهران، به مدت نزدیک به یک سال از ۲۲ بهمن ۹۰ تا آذر ۹۱، پروازهای عتبات عالیات را به عنوان پروازهای منظم خارجی نیز تجربه کرده بود، اکنون با انجام تنها ۳ پرواز به تهران در طول هفته، آرام و راکد در جای خود نشسته و به پیشرفت های فرودگاه شهرهای کوچک تر از خود نگاه می کند.
 
علاوه بر مدیران خود فرودگاه سبزوار و مسئولان و نمایندگان غرب خراسان رضوی که گویا هیچ تدبیر موثر و دلسوزانه ای برای بهره برداری بهینه از این سرمایه عظیم ملی ندارند، مدیران فرودگاهی خراسان رضوی نیز انگار نگاهشان به تنها فرودگاه غرب استان، مانند نگاه یک مادر اندر نامهربان است که به فرزند هووی خود می نگرد و به نظر می رسد حتی تعطیلی این فرودگاه را خوش تر دارند.
 
در حالی که فرودگاه سبزوار به عنوان اولین فرودگاه کشور که با سرمایه و توان مردمی در دیار سربداران ساخته شده است و می تواند جمعیت ۱/۵ تا ۲ میلیون نفری از مردم چندین شهرستان غرب خراسان رضوی را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد، می بایستی بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر انقلاب، در چرخه صنعت حمل و نقل هوایی کشور، به عنوان پشتیبان فرودگاه پر ترافیک هاشمی نژاد مشهد، نقش موثری ایفا می کرد.
 
این امر نه تنها به تسهیل سفرهای هوایی مردم، مقامات، اساتید دانشگاه ها، سرمایه گذاران و صنعتگران، گردشگران، پزشکان متخصص و… در این منطقه منجر می شد، بلکه خود به عنوان یک قطب مهم اقتصادی عمل می کرد که می توانست چندین نفر نیروی کار را در مشاغل جانبی به کار بگیرد.
 
اگر به این بخش از اظهارات مرتضی حمیدپور مدیر فرودگاه شاهرود توجه کنیم که گفته است، از ۲ سال گذشته تاکنون پروازهایی در مسیر مشهد، تهران و در حال حاضر پرواز کیش در فرودگاه شاهرود برقرارشده است، کافی است که پی ببریم عملکرد مدیریت فرودگاه سبزوار و نیز مسئولان شهرستانی و استانی در همین مدت چه قدر در رابطه با تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی ضعیف و قابل نقد جدی بوده است.
 
تازه این فقط در بخش عملکرد پروازی است و اگر عملکرد توسعه ای فرودگاه نظیر تطویل باند، گسترش ترمینال و سایر نیازها و ضرورت های ساختمانی را نیز در نظر بگیریم، می بینیم که در همین مدت فروگاه شاهرود فعالیت های خوبی داشته، اما فرودگاه سبزوار انگار کلاً تعطیل بوده و فقط یک سری امور روزمره و یا اموری که در درجه اول اهمیت نبوده اند را، مدیریت کرده است.
 
در آذر ۹۷، مدیر فرودگاه سبزوار در مصاحبه ای، از اهداف و برنامه هایش برای افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار از جمله در مسیر هوایی کیش خبر داده بود. همچنین فرماندار سبزوار و نمایندگان غرب خراسان رضوی نیز، در مقاطع زمانی مختلف وعده هایی در این زمینه داده اند که عملاً هیچیک از آن وعده ها تحقق پیدا نکرده است.
 
اما به جای آن، شاهرود توانست مسیر هوایی کیش را در همین مدت راه اندازی کند و در روز ۱۲ بهمن همزمان با اینکه نمایشگاهی از پوسترهای انقلابی در اطراف سالن انتظار فرودگاه شاهرود برپا شده بود، نخستین پرواز کیش به شاهرود در میان شوق و امید مردم این شهرستان به زمین نشست.
 
منبع: عصر سبزوار
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما