استمرار خرابی تنها دستگاه ام آر آی غرب خراسان و نارضایتی مردم

 
ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
دستگاه MRI (ام آر آی) در تشخیص بیماری ها نقش مهمی دارد که متاسفانه سبزوار با وجود اینکه  قطب بهداشتی و درمانی شمال شرق کشور محسوب می شود ، اما دستگاه ام آر آی بیمارستان واسعی این شهر که جمعیتی تقریبا یک میلیون نفری را در غرب خراسان تحت پوشش دارد، در حال حاضر خراب است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مدتی دستگاه ام آر آی بیمارستان واسعی سبزوار خراب بود که با اعتراض مردم روبرو شده بود و در نهایت با پیگیری مسئولان علوم پزشکی سبزوار، خبر درست شدن آن به گوش ها رسید، اما طولی نکشید که مجدد این دستگاه خراب شد.
 
گویا خرابی های مکرر این دستگاه در سبزوار همچنان ادامه دارد و مردم منطقه سبزوار بزرگ از این اتفاق بسیار گله مندند و  مدتی است به علت نبود دستگاه ام آر آی مجبور هستند به شهرهای همجوار و مشهد مراجعه کنند که این امر موجب تحمیل هزینه های مضاعف بالاخص برای اقشار ضعیف جامعه می شود و همچنین به مخاطره افتادن جان همشریان را در مسیر رفت و آمد به شهرهای دیگر به همراه دارد.
 
البته در شهریور 97 ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفری که به سبزوار داشت در رابطه با خرابی این دستگاه گفته بود: بنده هیچ اطلاعی از خرابی دستگاه ام آر آی این شهرستان نداشته ام و باید این مشکل سریعاً برطرف شود.
 
اما اکنون سید حسن قاضی زاده، وزیر بهداشت وقت در جایگاه خود حضور ندارد که ببیند، علی رغم دستور صریح او مردم سبزوار دوباره با همان مشکل قبلی رو به رو شده اند. ولی به هرحال مردم غرب خراسان از مجموعه علوم پزشکی سبزوار انتظار دارند این مشکل مهم را هر چه زودتر و به طور موثر برطرف نمایند. چرا که نبود دستگاه ام آر آی ، با توجه به آمار تصادفات جرحی در جاده های مواصلاتی شهرستان، خصوصا جاده سبزوار- شاهرود که بیشترین آمار حوادث رانندگی منجر به فوت در این جاده رخ می دهد، مشکل عمده ای نه تنها برای مردم منطقه بلکه برای تمامی مسافرانی محسوب می شود که از این مسیر رفت و آمد می کنند و بنابراین نه تنها دستگاه ام آر آی فعلی بیمارستان واسعی سبزوار باید سریع تر رفع مشکل شود، بلکه این شهرستان نیاز به تعدادی دیگر دستگاه ام آر آی نیز دارد. البته در فروردین ماه 96 رئیس وقت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه، در   وبسایت علوم پزشکی سبزوار خبر از نصب و راه اندازی دستگاه ام ار آی این بیمارستان داده بود، اما با گذشت حدود دو سال هنوز این اتفاق عملی نشده است.
 
گفتی است سبزوار طی یک قرن اخیر ، همواره یکی از مهمترین قطب های بهداشتی و درمانی در استان خراسان بزرگ و شمال شرق ایران محسوب می شده و پیشگام در عرصه بهداشت و درمان بوده است.
 
در واقع از حدود سال های 1298 تا 1300 هجری شمسی با تأسیس بیمارستان حشمتیه در سبزوار ، به عنوان اولین بیمارستان سبک جدید خراسان و یکی از اولین بیمارستان های ایران که در شهری خارج از تهران ساخته می شد که به همت دکتر قاسم غنی پزشک و ادیب برجسته سبزواری صورت گرفت، روند تبدیل شدن این شهر به قطب بهداشتی و درمانی شمال شرق کشور آغاز گردید.
 
بر اساس آنچه از کتاب خاطرات دکتر غنی بر می آید، در آن دوران سبزوار به مرکزی تبدیل شده بود که بیماران از شهرهای دور و نزدیک به این شهر می آمدند و در بیمارستان حشمتیه معالجه می شدند.
اما اکنون همان شهری که زمانی مرکز اصلی درمانی منطقه شمال شرق کشور بود، اگرچه همچنان به عنوان یکی از قطب های مهم در این زمینه محسوب می شود و امروز نیز از چند بیمارستان دولتی و کلینیک تخصصی و پزشکان حاذق برخوردار است، اما مردم این شهر به علت خرابی مستمر تنها دستگاه ام آر آی شهرشان مجبورند، به شهرهای دیگر مراجعه کنند.
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما