تولید 16 درصد گوشت قرمز منطقه توسط عشایر سبزوار بزرگ

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مدیر عامل شرکت تعاونی عشایری و کشاورزی سبزوار بزرگ گفت: حدود یک درصد از جمعیت غرب خراسان رضوی را عشایر تشکیل می دهند، که این جمعیت 16 درصد گوشت سبزوار بزرگ را تولید می کنند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سید جلال بصیری نسب افزود: گرچه عشایر بارمالی کمتری نسبت به شهروندان برای دولت دارند و خدمات کمتری از دولت شامل حال آنها می گردد، اما بلعکس این قشر خدمات بیشتری به جامعه ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه در سبزوار بزرگ تنها یک شرکت تعاونی عشایری و کشاورزی وجود دارد، تصریح کرد: شرکت تعاونی عشایری و کشاورزی شهید حمید صادقی سبزوار شرکتی مستقل است و نظارت روی این شرکت را دفتر عشایری شهرستان به عهده دارد که خدمات رسانی به عشایر از طریق این دو نهاد صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت تعاونی عشایری با بیان اینکه به 23 منطقه عشایری در غرب خراسان رضوی خدمات رسانی می کنیم، گفت: شرکت تعاونی عشایری و دفتر عشایری شهرستان سبزوار  به 7 طایفه عشایری با نام های توپ کانلو(ترک)، کیوانلو(کرد)، عطایی(بلوچ)، بخشی زایی(بلوچ)، کلمیشی(ترک)، امام دادزایی(بلوچ) خدماتی همچون نهاده های دامی مانند علوفه، خرید و فروش دام، آرد، آب رسانی به مناطق و راه ها می دهند.

بصیری نسب با اشاره به کمترین آمار جمعیتی عشایر در نیشابور و بیشترین آمار در مشهد اظهار داشت: جمعیت عشایر سبزوار 3700 نفر است که آمار جمعیتی آن نسبت به نیشابور بیشتر و نسبت به مشهد کمتر می باشد که 75 درصد این جمعیت در بخش روداب و 25 درصد نیز در خوشاب، جوین و داورزن سکونت دارند.

وی ادامه داد: عشایر سبزوار 70 هزار واحد دامی و 3500 شتر دارند و خوشبختانه در سال جاری نیز با برداشت 15 میلیارد تومان وام از صندوق توسعه ملی اشتغال پایدار عشایر، توانستیم 1389 راس دام دیگر خریداری کنیم و به صورت اقساط 2 الی 6 ماهه در اختیار عشایر این منطقه بگذاریم.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری سبزوار با بیان طرح های موفقی که در استان خراسان رضوی اجراء می شود و سبزوار نیز این طرح ها را انجام می دهد، گفت: در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز که از حدود دو سال قبل اجرا شد، توانستیم طی 90 تا 120 روز بره ها را با روشهایی خاص و اصولی پَروار کنیم و بعد از اینکه به رشد مناسبی رسیدند، به بازار عرضه نماییم. همچنین در طرح مدیریت اصلاح نژاد دام نیز، با هزینه و زمان کمتر ، توانستیم برای شهروندان منطقه گوشت سالم عرضه کنیم.

وی ادامه داد: طرح صندوق خرد زنان عشایر را نیز در سبزوار اجرا کرده ایم تا زنان شاغل وام هایی با کارمزد کم از صندوق دریافت کنند و به پرورش مرغ، گلیم بافی، تابلو فرش و...بپردازند.

وی با بیان اینکه مناطق عشایری در دورترین و صعب العبورترین راه ها وجود دارند، اظهار داشت: شرکت تعاونی عشایری و کشاورزی و نیز دفتر عشایری سبزوار پیگیر تمامی مشکلات عشایر غرب خراسان رضوی هستند، اما تنها مشکلی که عشایر با آن دست و پنجه نرم می کنند بحث دریافت وام است که بخاطر نبود ضامن موجه به مشکل برخورد می کنند. گرچه باز هم نا امید نشدیم و با پیگیری های مجدانه، توانستیم برای 16 نفر از صندوق توسعه ملی اشتغال پایدار عشایر وام بگیریم و با این پیگیری ها بیشترین اعتبارات وام برای خرید دام در سامانه کارا، توسط عشایر ثبت شد.

سید جلال بصیری نسب در پایان با اشاره به توزیع 2175 تُن علوفه از ابتدای سال 97 در بین عشایر منطقه، گفت: سه انبار 500 تُنی علوفه در ذوالفَرُخ، چاه تلخ و نظرآباد در مناطق روداب و خوشاب و یک انبار ذخیره علوفه در مجتمع جهاد کشاورزی برای عشایر سبزوار وجود دارد که در طول سال و با توجه به نیازعشایر در اختیار آنها گذاشته می شود.

گفتنی است شرکت تعاونی عشایری و کشاورزی شهید حمید صادقی سبزوار در  09/12/68 تاسیس شده و از سال 69 خدمات رسانی خود را به عشایر غرب خراسان رضوی  آغاز کرد.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما