پیشنهاد شورای تحریریه اسرارنامه:

خواهرخواندگی توس و حارث آباد سبزوار به واسطه قلل رفیع نظم و نثر فارسی

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

یک پژوهشگر میراث فرهنگی در غرب خراسان رضوی، ضمن استقبال از پیشنهاد اسرارنامه، برقراری پیوند خواهرخواندگی بین توس مشهد و حارث آباد سبزوار را به واسطه وجود فردوسی و بیهقی دو تن از شخصیت های برجسته ادبی ایران و خراسان را بسیار مهم توصیف کرد. 

محمودرضا سلیمانی در گفت و گو با مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: روابط خواهرخواندگی بین توس زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و حارث آباد زادگاه خواجه ابوالفضل بیهقی می تواند، منجر به رونق گردشگری ادبی در منطقه و توجه بیشتر مدیران میراث فرهنگی خراسان و کشور به روستای حارث آباد شود.
 
وی با اشاره به این که فردوسی و بیهقی از بزرگان ادبیات و کلام و حکمت ایرانند، عنوان کرد: این دو شخصیت برجسته  در عصر غزنویان می زیسته اند و به عبارتی بازیگران جاودانه تاریخ سرزمین ما هستند و به خاطر همین قرابت، تندیس این دو شخصیت برجسته خراسانی در باغ ایرانیان سبزوارنصب شده تا تلاشی باشد برای نمایش این همگرایی به مردم و ایجاد شناخت بیشتر در آنان. 
 
وی در باب شباهت های شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی اظهار داشت: بیهقی با نثر بسیار بلیغ و فاخر و فردوسی با نظم بسیار عظیم به نوعی زبان پارسی را پاس داشته اند و در کلام هر دو آن ها روایت سازی، تصویر آفرینی و تصویرسازی قابل مشاهده است.
 
سلیمانی با اشاره به این که فردوسی می خواهد اخلاق اسلامی-ایرانی را به جامعه معرفی کند، افزود: او انسان ایرانی را از الگوهای کهن می گیرد و در کالبد شخصیت های بزرگی همچون رستم، کیخسرو، فریدون نشان می دهد. فردوسی منش انسان ایرانی را مدیون داد و دهش می داند و می گوید: «فریدون فرخ فرشته نبود / ز مشک و ز عنبر سرشته نبود / بداد و دهش یافت آن نیکوئی/ تو داد و دهش کن فریدون توئی»
 
وی ادامه داد: فردوسی علاوه بر معرفی انسان، تاریخ و اسطوره های ایرانی را نیز پایدار و جاودانه کرده و آن را در خاطره روز انسان ها زنده نگه می دارد.
 
مدرس دانشگاه حکیم سبزواری افزود: بیهقی نیز می خواهد انسان ایرانی و سیستم اخلاق مدار و حکومتی که بر پایه اخلاق است را به سردمداران معرفی کند. به عنوان مثال در داستان حسنک وزیر می خواهد بگوید خلافت بغداد به انحراف رسیده و عملا و علنا بی گناهی را بر دار می کنند و این سیستم از آن جهت که  اخلاق را زیرپا می گذارد، ناپایدار است. 
 
وی با بیان این که فردوسی در اثر خود از اساطیر و داستان هایی که در خاطره قومی ایرانیان بوده و در واقعیت وجود نداشته سخن می گوید، افزود: بیهقی برخلاف فردوسی در کتابش می گوید می خواهم تاریخ دقیق و پایه ای بنویسم بنابر این دو شخصیت به دو نحله تفکری ادبی بر می گردند.
یاد داشت: شواری تحریریه اسرار نامه به واسطه قرابت های معنا دار موضوعی، همزمانی تقریبی این دو شخصیت مطرح و نیز اینکه هریک از این دو شخصیت برجسته ایرانی، به اعتراف شخصیت های بزرگ ادبی در قلل رفیع نظم و نثر فارسی قرار دارند پیشنهاد خواهر خواندگی را طرح نمود که امید می رود با حمایت همه جانبه، امکان فضای توسعه ای این مناطق بهتر مورد توجه واقع شود. 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما