«کربلایی کاظم» و«سمفونی سیاه» میهمان سومین پاتوق اکران نقد فیلم سبزوار شدند.

براتعلی رجبی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

فیلم کوتاه «سمفونی سیاه» به نویسندگی وکارگردانی رضا کیوانلو و فیلم مستند «کربلایی کاظم» به نویسندگی وکارگردانی ابراهیم زرقانی در سومین پاتوق اکران نقد فیلمهای سینمایی «هنروتجربه»  درسینما بهمن سبزوار به روی پرده رفتند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، دو فیلم کوتاه و مستند «سمفونی سیاه » و «کربلایی کاظم»  ساخته فیلمسازان سبزواری  عصر روز شنبه 22دی ماه 97 با حضور جمعی ازاساتید انجمن سینمای جوانان، هنرجویان وعده ی کثیری از علاقه مندان به آثار سینمایی «هنروتجربه» درسینما بهمن سبزوارمورد نقد وبررسی قرار گرفت.

پس از نمایش فیلم های کوتاه «سمفونی سیاه » ومستند« کربلایی کاظم» نشست نقد و بررسی این دواثر با حضور کارشناسان سینما و عوامل این فیلم ها برگزار شد. در ابتدای جلسه نویسنده وکارگردان مستند« کربلایی کاظم» ضمن تشکر وقدردانی از همه کسانی که در ساخت این فیلم وی را یاری رساندند، گفت: «کربلایی کاظم» مستندی روایی است که به شرح حال وزندگی کربلایی کاظم ایزی، نقاش80 ساله اهل روستای ایزی که بیشتر نقاشی های دینی ، مذهبی و به خصوص عاشورایی به سبک قهوه خانه ای می کشد، می پردازد.

ابراهیم زرقانی  در ادامه افزود: این اثر در یک بازه زمانی25 روزه ساخته شد که سختی های خودش را داشت ، می خواهم این نوید را همین جا به مخاطبان بدهم که تیم ما تصمیم گرفته است  که این مستند را دوباره بازسازی نماید و وارد جزئیات دیدنی تر ازاین شخصیت شویم که مطمئنا برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

همچنین  قاسم سرپوشی کارشناس ومدرس سینما  درباره  مستند «کربلایی کاظم» گفت:  این مستند گزارش گونه به زندگی شخصیتی به نام کربلایی کاظم پرداخته است که با نقاشی هایش به مخاطب نشان می دهد که علایق زیادی به کربلا وعاشورا دارد، ای کاش فیلمسازاین وجه کربلایی کاظم را بیشتر نمایش می داد واین شخصیت را در محرم در مواجه با عزاداری امام حسین(ع) نشان می داد.

در ادامه جلسه عباس عمرانی منتقد سینما درباره مستند «کربلایی کاظم» گفت: برخورد فیلمساز با سوژه یک برخورد کاملا  حسی است که می توانست به کشف این کاراکتر ختم شود، اما مشاهده می کنیم که  فیلمساز بین دو وجه این شخصیت مانده است آیا به دنبال «خود» کربلایی کاظم است یا می خواهد «هنر» این فرد را به ما معرفی کند؟ به همین خاطر این اثر بین دو گونه مستند«پرتره» و«گزارش عملکرد» سرگردان است.

در ادامه این نشست نقد و بررسی، نویسنده وکارگردان فیلم کوتاه «سمفونی سیاه» گفت: این فیلم روایت سه جوانی است که به علت ورشکستگی کارخانه، بیکار شده اند آنها برای حل مشکلات مالی خود دست به سرقت از یک موسسه مالی می زنند، سپس به ویلایی خارج از شهر پناه می برند و در نهایت پایان غم انگیزی برایشان رقم می خورد.

رضا کیوانلو افزود: ساختار این اثر همانطور که در تیتراژ پایانی فیلم مشاهده نمودید مثل چیدن یک پازل است و بعد از سه اپیزُود این پازل تکمیل می شود.

وی گفت: آسیب دیدگی بازیگر نقش سهیل در طول فیلم برداری باعث شد تا شرایط کار برای گروه بسیار سخت شود واین سانحه منجر شد که راکوردهای ما در بعضی صحنه های حضور سهیل حفظ نشود.

همچنین عباس عمرانی منتقد سینما درباره فیلم «سمفونی سیاه» گفت: «سمفونی سیاه» فیلمی کاملا جسورانه است، در فیلم تعریف یک موقعیت از زاویه دید «سلام، سهیل و بیدخت» را مشاهده می کنید، این یعنی  فیلمساز به سراغ  روایت غیر خطی رفته است. وقتی فیلمساز اثرش را به سه اپیزود تقسیم کرده ، باید اپیزود اول، دوم و سوم برای  مخاطب جذابیت ایجاد نماید. اما متاسفانه وقتی قصه «سلام » تمام می شود وقصه «سهیل» آغاز می شود به جای اینکه روایت ها پیش برنده باشد، مخاطب مجددا صحنه های تکراری را می بیند.

قاسم سرپوشی کارشناس ومدرس سینما پیرو صحبت های عباس عمرانی درباره فیلم    «سمفونی سیاه» افزود: در بحث زیبایی شناسی این فیلم چه در تصویر و چه صدا مشخص است که راکوردها به درستی حفظ نشده اند واین دومتاسفانه در برخی صحنه ها بالانس تصویری وصدا را بهم زده است.

درپایان از طرف کارگردان های فیلم های «سمفونی سیاه» و«کربلایی کاظم» هدایا ولوح های تقدیری به عوامل فیلم ها اهدا شد.

 

 

 

 

 

نظرت را بنویس
comments

saidi

آیا معرفی کتاب سینمایی دارید برای کنکور؟ آیا کسی هست که تحصیلات سینما داشته باشد و بتواند کمک کند؟ استاد معرفی کنید من یک فیلم کوتاه با مبایل ساخته ام چطوری توی این همایش ها ارائه بدهم؟ و میخواهم به جشنواره بدهم چگونه ممکن است ؟ با تشکر(ا. سعیدی)

حسین علی اکبری

سلام و ممنون از فیلم کوتاه سبزوار یک تاریخچه بفرمایید و از فیلمسازان سبزوار ،|خبر رسانی ها ضعیف است ما نمیدانستیم وگرنه با بچه های مدرسه می آمدیم . چطور میشود نقد فیلم را یاد گرفت؟ آموزشگاه فیلم کجاست؟

سروش آوا

سلام دوست عزیز از فیلمسازان سبزوار که کمی شناخته شده تر هستند آقایان قاسم سرپوشی - کاظم ملایی- عباس عمرانی- آقای گوهی و مهران را می توان نام برد که در حال حاضر مشغول کار هستند و آقای مرزبان از قدیمی های تئاتر هست و هدایت هاشمی بازیگر و آقای حامدی خواه در تئاتر کار میکند و تلویزیون آموزشگاه آقای میرقطبی در میدان ابومسلم و انجمن سینمای جوان خوب است برای نقد کتاب بخوانید و مجله فیلم نگار
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما