سرپرست فرمانداری داورزن:

کلیدواژه تعامل دولت، مردم و بخش خصوصی همواره مد نظر ماست / همایش گرامیداشت نهضت سربداران در داورزن برگزار می شود

امید برومندی ، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
اولین نشست صمیمانه هم اندیشی سرپرست فرمانداری داورزن با اصحاب رسانه سبزواربزرگ در روستای صدخرو شهرستان داورزن برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه علیرضا عبدالهی بید روز دو شنبه 17 دی 97  در حالی که سه ماه از حضورش در این مسئولیت می گذشت، در محل رستوران بین راهی مارال روستای صدخرو به گفتگوی صمیمانه با اصحاب رسانه شهرستان های سبزوار و داورزن نشست تا نشان دهد که ارتباط موثر و مستقیم با رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و رکن چهارم دموکراسی در جامعه، در نظر او جایگاه ویژه ای دارد.
 
در این نشست علاوه بر سرپرست فرماندار، رئیس شورای شهرستان و شهردار داورزن و نیز مسئول کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی نیز حضور داشتند.
 
علیرضا عبدالهی بید در ابتدای این جلسه با ارائه نمایی کلی از وضعیت کنونی شهرستان داورزن و بعضی  اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی، سیاسی،  فرهنگی و ... گفت: از اقدامات خوبی که در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان در سالهای اخیر صورت گرفته است، افتتاح مرکز درمان بستر شهر داورزن بوده است که امیدواریم بتوانیم با پیگیری نمایندگان محترم و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار این مرکز را به بیمارستان ارتقاء دهیم.
 
وی با بیان اینکه، از زمانی که این مرکز درمان بستر ایجاد شده، رضایتمندی بالایی در بین مردم منطقه به وجود آمده و حتی غیر از خود شهرستان داورزن و مسافران عبوری از این شهرستان، مردم شهرستان میامی و دهستان فرومد هم به خاطر فاصله نزدیکشان تا شهر داورزن از خدمات این درمان بستر بهره مند می گردند.
 
وی تصریح کرد: اگر مرکز درمان بستر داورزن به بیمارستان ارتقاء یابد تاثیر بسزایی در کاهش تلفات حوادث رانندگی خواهد داشت که متاسفانه دائماً در جاده های این شهرستان اتفاق می افتد و مصدومان اکثرا باید به شهر سبزوار انتقال یابند که به دلیل بُعد مسافت جان آنها به خطر می افتد و اکنون زمین های کنار درمان بستر برای ارتقاء این مجموعه به بیمارستان تملک شده و خوشبختانه چندی قبل با حضور معاون وزیر بهداشت کلنگ زنی شد.
 
سرپرست فرمانداری شهرستان داورزن همچنین در حوزه آبرسانی نیز گفت: بیش از 95 درصد مردم داورزن از آب شرب بهداشتی برخوردارند.
 
وی افزود: فقط در روستاهای زردکوهی، سارق، فشتنق، کایف در حال حاضر مشکل تأمین آب داریم که امیدواریم سال آینده هم مشکل آب این 4 روستا با افتتاح پروژه روستای زردکوهی حل شود و این یکی از مطالبات برحق مردم شهرستان است که با تمام توان پیگیری می کنیم تا برای سال آینده اعتبار دریافت کنیم. 
 
عبدالهی بید همچنین گفت: پروژه آب شرب روستای نهالدان نیز در دهه فجر پیش رو افتتاح می شود. 
 
وی همچنین با اشاره به نهضت گازرسانی در داورزن گفت: غیر از 4 روستای زردکوهی، سارق، فشتنق و کایف که به خاطر بُعد مسافت و جمعیت اندک، هنوز گازرسانی نشده اند، بقیه روستاهای شهرستان داورزن همه از نعمت گاز برخوردارند.
 
این مسئول درباره پروژه مجتمع گلخانه ای ریوند نیز اظهار داشت: قرار است 64 واحد در این مجتمع فعال شوند که در سالهای گذشته 2 واحد آن افتتاح شده و از اعتبارات سامانه کارا 5 واحد دیگر نیز کارهایش انجام شده و پیگیر آن هستیم که به شبکه بپیوندند و اعتبارات لازم برای برق در این مجتمع اخذ شد و برای گازرسانی هم دولت اعتباراتی گذاشته بود که نمایندگان پیگیری کردند و کار انجام شد. اکنون به دنبال این هستیم که مشکل مجوزهایشان برای تغییر محل چاه آب برطرف شود که امیدواریم در آینده همه 64 واحد واگذاری صورت بگیرد، و اشتغال خوبی برای منطقه به همراه آورد.
 
وی با اشاره به پروژه های جهاد کشاورزی گفت: در بحث قنوات، روش های نوین آبیاری، 100 کیلومتر لوله گذاری، اختصاص اعتبارات دولتی برای بحران آب و خشکسالی را نیز داشته ایم. 
 
سرپرست فرمانداری داورزن همچنین در بحث برق رسانی نیز گفت: صد در صد مناطق مسکونی شهرستان، دارای برق هستند و فقط دو روستای زیر 10 خانوار را داریم که امیدواریم با همکاری نمایندگان مشکل برقشان برطرف شود.
 
 وی با بیان اینکه اکنون پیگیر برق رسانی به دامداری های شهرستان هستیم، گفت: شهرک مهر و صدخرو نیز کارهایش انجام شده و امیدواریم در ایام دهه فجر شاهد افتتاحش باشیم.
 
عبدالهی بید در بخش دیگری از این جلسه به اخذ مجوز ناحیه صنعتی داورزن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: زیرساخت های آب و برق و معابر این ناحیه انجام شده و با سه نفر از متقاضیان قرار دادی بسته شده و با توجه به امتیازاتی نظیر 13سال معافیت مالیاتی و اعتبارات 6 درصدی سامانه کارا، پیگیر جذب سرمایه گذاران بیشتر از داخل و خارج شهرستان هستیم.
 
وی با بیان اینکه روستای بیزه  شهرستان داورزن حدود چهل کارگاه فلفل کوبی فعال و نیمه فعال دارد گفت: مجوز راه اندازی یک  ناحیه کارگاهی برای این روستا اخذ شده که این مجموعه کارگاهی را می توانیم به عنوان یک خوشه صنعتی در شهرستان داشته باشیم.
 
این مسئول افزود: رتبه اول فرآوری فلفل در کشور متعلق به  شهرستان داورزن است که حتی از هندوستان و سایر مناطق کشور نیز محصول فلفل خود را برای پودر کردن به این منطقه می آورند.
 
وی همچنین گفت: راه اندازی شهرک کوزه و سفال مهر نیز در دست پیگیری است.
 
سرپرست فرمانداری داورزن درباره نیروگاه سیکل ترکیبی سبزوار که در محدوده سرزمینی شهرستان داورزن واقع شده است نیز گفت: امیدواریم با همت نمایندگان در دهه فجر کلنگ زنی این نیروگاه را داشته باشیم زیرا این پروژه به خاطراشتغال بالا و 200 میلیارد تومان ارزش افزوده ای که در سال از محل آن به شهرستان تعلق خواهد گرفت، برای داورزن اهمیت دارد.
 
فرماندار داورزن سپس گفت: در بحث اشتغال نیز امسال تعهد اشتغالمان 520 نفر بوده که تا برج 9 بر اساس آخرین اطلاعاتی که دارم، 40 درصد سهمیه ما محقق شده است. 
 
وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: در حوزه سیاسی نیز داورزن بالاترین آمار مشارکت در انتخابات را دارد به طوری که بالای 93 درصد مردم در انتخابات مشارکت دارند که این نشان می دهد مردم شهرستان پشتیبان نظام هستند و این وظیفه ما مسئولان برای خدمت رسانی به این مردم، را بالا می برد و سنگین تر می کند.
 
عبدالهی بید سپس اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در چهلمین سال پیروزی خود به بلوغ رسیده اما تا به حال برای انعکاس اخبار خدمات این نظام مقدس کوتاهی شده است در حالی که مردم انتظار شفافیت و پاسخگویی مسئولان را دارند و دهه فجر بهترین برای تشریح خدمات انقلاب به آحاد مردم است.
 
وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: هدف ما توسعه متوازن در تمام سطح شهرستان است و از آنجایی که بیش از 90 درصد جمعیت شهرستان ما در روستاها ساکن هستند،  نباید فقط در مرکز شهرستان متمرکز باشیم و به همین خاطر برنامه ده گردشی را داریم که هر هفته بین مردم می رویم و با شورا و دهیار و مسئولین مربوطه مسائل روستاها را بررسی می کنیم و نیز در روستاهای مزینان، بیزه، نامن، ریوند، مهر، صدخرو و باشتین شورای اجتماعی تشکیل دادیم تا با استفاده از توانایی خود مردم روستاها مشکلات آنان را شناسایی و پیگیری کنیم. 
 
وی گفت: همچنین طرح میزگرد نخبگان را با همکاری معتمدین داریم که یکی از نتایج عینی آن پیگیری مطالبات حوزه ورزش شهرستان از دکتر داورزنی بوده است.
 
سرپرست فرمانداری داورزن در بخش دیگری از این جلسه به تأسیس 3 سمن در شهرستان اشاره کرد و گفت: شورای مدیریت بحران روستای صدخرو یکی از این سمن هاست که به عنوان اولین شورای مدیریت بحران روستایی در کشور محسوب می شود و نیز سمن دیابت و سمن توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روستای بیزه نیز در همین مدت تاسیس شده اند.
 
وی سپس با اشاره به افتتاح مرکز سالمندان پدر و مادر مزینان به عنوان بزرگترین مرکز سالمندان پدر و مادر روستایی کشور، گفت: درباره یارانه سالمندان این مرکز گلایه داریم چون هنوز یارانه ای به  آن ها داده نشده است و این مرکز از این بابت تحت فشار است.
 
علیرضا عبدالهی بید در قسمت دیگری از صحبت های خود، به یادآوری  ظرفیت های نابی که در بحث گردشگری شهرستان داورزن وجود دارد، پرداخت و اظهار داشت: داورزن مهد مشاهیر بزرگی نظیر دکتر شریعتی، علامه محمدتقی شریعتی، فاضل صدخروی، علامه نامنی، علامه بهمن آبادی، شیخ حسن داورزنی و ... است و با وجود این مشاهیر و نیز با وجود بیش از 60 اثر ثبت ملی شده و بیش از 150 اثر تاریخی تقریبا تا کنون هیچ اقدامی در راستای گردشگری این شهرستان صورت نگرفته است. 
 
وی درباره عوامل مغفول ماندن گردشگری داورزن گفت: خیلی از عوامل نظیر عدم اعتبارات، نبود متولی گردشگری، نبود منابع انسانی فعال و ... می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.
 
وی افزود: ما برای راه اندازی یک پایگاه اطلاع رسانی گردشگری اعتبار گذاشته ایم و نیز برای کمپ زائر شهر داورزن اعتباری مصوب شده و زمینش توسط شهرداری اختصاص یافته که امیدواریم هر چه سریع تر کلنگ زنی شود و نیز قرار است در دهه فجر امسال از لحاظ نیروی انسانی تقویت شویم و بسته ها و کتاب گردشگری شهرستان را توزیع کنیم.
 
این مقام مسئول سپس با اشاره به انجام پروژه پارک گردشگری شرق داورزن به مساحت 50 هکتار که توسط شهرداری داورزن در حال انجام است گفت: پروژه های پارک گردشگری و کمپ زائراز مجموعه های تاثیرگذاری است که اعتبار و اشتغال زیادی را برای شهرستان به همراه خواهد داشت.
 
وی در ادامه با بیان اینکه نهضت سربداران که خاستگاه آن شهرستان داورزن بوده است، رویدادی است که شهرت بین المللی دارد، گفت: تصمیم داریم به زودی در روستای باشتین همایش بزرگداشت این نهضت را برگزار کنیم.
 
وی سپس در پاسخ به سئوال خبرنگار اسرارنامه مبنی بر اینکه شهرستان داورزن در مقایسه با دیگر شهرستان های تازه تاسیس استان خراسان رضوی نظیر جوین، جغتای، خوشاب، فیروزه و ... چه جایگاهی دارد، و آیا اهداف توسعه ای که از ارتقاء داورزن انتظار می رفته، تحقق یافته است، گفت:  تفاوتی که داورزن با جوین و جغتای و خوشاب دارد در این است که آن شهرستان ها چند سال قبل تر از داورزن در سالهایی تاسیس شدند که دولت از نظر مالی وضع خوبی داشت، اما زمانی که داورزن در سال 91 تاسیس شد مصادف با بحث تحریم های ایران شد که به لحاظ مالی دولت ها در تنگنا قرار گرفتند و ما دیگر در داورزن آن منابع مالی ای که در قبل از تحریم ها بود را نداشتیم. 
 
عبدالهی بید تصریح کرد: مثلا در زمینه استقرار ادارات در داورزن خیلی کار شده است ولی چون استقرار هر اداره ای یک سری امکاناتی را می طلبد شاید در گذشته تهیه آن امکانات برای ادارات کل آسان تر بود و امکانات بیشتری را داشتند. اما الان به طور مثال در داورزن برای استقرار اداره ثبت احوال و سایر اداراتی که پیگیرشان هستیم، به مشکلات زیادی بر می خوریم. مثلا ادارات کل، تأمین تجهیزات و امکانات را به خود شهرستان محول می کنند و فقط نیروی انسانی آن را استان قبول می کند. از آنجایی که در خود شهرستان هم منابع دولتی چنین پول و امکاناتی ندارند پس یا خیران باید کمک بکنند و یا نمایندگان زحمت بکشند.
 
وی ادامه داد: به هرحال ما پیگیر هستیم که خیلی از ادارات در شهرستان مستقر شوند ولی به دلیل نبود منابع مجبور شده ایم اولویت سنجی کنیم و به دنبال اداراتی که مردم بیشتر با آن ها در ارتباط هستند برویم تا در فرمانداری، شهرداری یا مکان هایی که آموزش و پرورش در اختیارمان می گدارد مستقر شوند.
 
سرپرست فرمانداری داورزن همچنین گفت: مشکل بزرگی که ما داریم و قبل از شهرستان شدن داورزن در سال 88 اتفاق افتاده بود، حذف نام داورزن از لیست مناطق کم برخوردار بوده که باعث شده این شهرستان در لیست مناطق برخوردار قرار بگیرد و نتواند از اعتبارات بودجه ای و تسهیلات مالیاتی ویژه مناطق کم برخوردار استفاده کند. در حالیکه شهرستان های جوین، جغتای و خوشاب با همه امکاناتی که دارند، در لیست مناطق کم برخوردار قرار دارند.
 
وی افزود:این کم توجهی ها باعث شده داورزن در سالهای اخیر تبدیل به یک شهرستان سالمند شود، زیرا بیشتر جوانانمان به خاطر بیکاری و نبود امکانات، مهاجرت کرده اند و در حال حاضرنمایندگان مجلس آقایان مقصودی و سبحانی و شوراهای شهرستان در حال تلاش هستند که این مشکل را برطرف کنند و مجدداً داورزن را در لیست مناطق کم برخوردار قرار دهند و این از مطالبات جدی ما است.
 
عبدالهی بید در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری شهرستان نیز گفت: کلیدواژه تعامل دولت، مردم و بخش خصوصی همواره مد نظر ماست. و به این اعتقاد داریم که مردم و بخش خصوصی را در امور وارد کنیم تا از توانمندی هایشان استفاده کنیم. 
 
وی تأکید کرد:ما نمی خواهیم فعالیت های فرهنگی و هنری در شهرستان دولتی شود و به روزمرگی بیافتد، بلکه امیدواریم بخش خصوصی بتواند ورود قدرتمندی به عرصه پیدا کند.
 
*    *    *
 
در این جلسه رئیس شورای شهرستان داورزن نیز با اشاره به تعدد کانال های تلگرامی خبری و اطلاع رسانی در سطح شهرستان گفت: ضروری است که کانال های اطلاع رسانی روستاها ساماندهی شود و از مدیران این کانال ها در نشست های خبری بعدی دعوت شود.
 
مصطفی فهیمی افزود: فقط روستای صدخرو سه کانال اطلاع رسانی به نام های صدخرونیوز، تابلو اعلانات و صدخروی ها فعالیت دارند که کانال تابلو اعلانات متعلق به شورای روستای صدخرو است و همه جلسات شورا را پوشش خبری می دهد و حتی مصوبات را در این کانال به اطلاع مردم می رسانیم و بقیه روستاهای شهرستان نیز هر یک دارای یک یا چند کانال تلگرامی اطلاع رسانی هستند.
 
وی سپس با ابراز رضایت از عملکرد سرپرست فرمانداری داورزن در چند ماه گذشته، گفت:  در طول این سه ماه که آقای عبدالهی سکان امور را به دست گرفته و واقعا مشکلات سطح شهرستان را به خوبی بررسی و حل می کند و ما امیدواریم که ایشان به عنوان فرماندار داورزن ابقا شوند. 
 
شهردار داورزن نیز که در این جلسه حضور داشت، در سخنانی کوتاه از عملکرد سرپرست فرمانداری داورزن در مدت حضورش در این سمت تشکر کرد و گفت: آقای عبدالهی در این مدت، همدلی و همراهی خوبی را در شهرستان را به وجود آورده است.
 
محمود فتح الهی افزود: اکنون که به خاطر این همدلی و همراهی دارد اتفاقات خوبی می افتد، اگر فرد جدیدی در جایگاه فرمانداری قرار بگیرد، تا بخواهد به محیط آشنا شود کلی زمان از دست می رود و از آنجایی که زمان بهترین سرمایه است، امیدوارم آقای عبدالهی در سمت فرمانداری داورزن باقی بماند. 
 
وی سپس با دعوت از اصحاب رسانه سبزوار بزرگ برای توجه بیشتر به اخبار شهرستان های تازه تاسیس غرب خراسان رضوی از جمله شهرستان داورزن گفت: امروز فقط جهت همراهی با مجموعه فرمانداری و دیدار و آشنایی فعالان رسانه در این جمع حاضر شدم اما از همه خبرنگاران گرامی سبزوار و داورزن دعوت می کنم که در جلسه ای دیگر در شهرداری داورزن حاضر شوند تا اخبار و عملکردهای مجموعه شهری را به اطلاعشان برسانیم.
 
مسئول کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در مجموعه بسیج رسانه همه کانال های خبری سبزوار بزرگ شناسایی شده اند که فقط در شهرستان داورزن 45 کانال خبری فعالیت دارند که مدیرانشان شناسایی شده و با آن ها نشست هایی برگزار شده است.
 
محمد مهرنیا افزود: بحث آموزش را برای فعالان رسانه سبزوار بزرگ مد نظر داریم، که در این مقطع نیاز جدی اکثر فعالان رسانه در منطقه است.
 
وی سپس با اشاره به اینکه از یک سال قبل پیگیر راه اندازی اولین موسسه فرهنگی هنری شهرستان داورزن است، گفت: جا دارد در این زمینه از حمایت های حاج عباس ارشادی طلب فرزند و برادر شهدای بزرگوار دفاع مقدس تشکر داشته باشم و امیدواریم در اخذ مجوز این موسسه که نماد واضحی از اعلام آمادگی و استقبال بخش خصوصی از فعالیت های فرهنگی و هنری در داورزن است، تسریع به عمل آید و نماینده عالی دولت نیز حمایت لازم را در این زمینه داشته باشد.
 
در این جلسه یکی از خبرنگاران شهرستان داورزن درخواستی را از اصحاب رسانه سبزوار بزرگ مطرح کرد که در هنگام درج اخبار مربوط به شهرها و روستاها و شخصیت های داورزن حتما نام این شهرستان ذکر شود.
 
پس از نشست خبری و صرف ناهار، جمع حاضر به بازدیدی کوتاه از مجتمع فرهنگی تفریحی روستای صدخرو رفتند که توسط حاج عباس ارشادی طلب راه اندازی شده و قرار است مقر اولین موسسه فرهنگی و هنری شهرستان داورزن باشد.
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما