خیابان بیهق باشد و اصفهان نصف جهان!

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

اینجا خیابان بیهق سبزوار است، بیهق " بهین جای یا بهتر جای" خیابانی که یک جا تمام تاریخ را در خود دارد. یحیی نوه امام سجاد (ع) در اینجا هفتاد و دو یار بی بدلیل خود را برمی گزیند؛ یارانی که با هم، همگی به تاسی از مردان کربلا ره شهادت می گیرند. تا نهضت سربداران و هر چه بخواهید هست، حتی بازرگانانی که زیره به کرمان بردند و با یک بیجک در زمانی که چک و سفته نبود، در ممالک آن ور آب هم حکومتی داشتند.

امروز تصمیم گرفتم از خانه تا محل کار را پیاده گز کنم. دوباره و چند باره میخواستم تمام این تاریخ رو ببلعم. از خانه ی گرم بیرون زدم، سردی تمام وجودم را در برگرفت؛ لامصب هوای کویر را یکجا در خود دارد.

 میدان کارگر اولین آوردگاه منست؛ ولی انصافا چرا اینجا باید نام کارگر را داشته باشد، در واقع مخلص تمام کارگران عزیز هستم و باید یک جای خاص را مناسب ویژگی های زحمت کشان جامعه انتخاب کنند، اما اینجا باید نامی نوستالوژیک مناسب با بافت قدیمی سبزوار را بر پیشانی بلند خود داشته باشد.

سلامی به حکیم میدهم و به او دستمریزادی میگویم که یک تنه در دو قرن اخیر بار سبزوار رو به دوش کشیده است. حال حمید خان سبزواری شاعر ترانه های حماسی دوران انقلاب و دفاع مقدس رو هم می پرسم و راهی بیهق میشوم.

در همین مقدارجای اندک، چقدر آثار تاریخی داریم. کاروانسرای فرامرز خان سمت راستم هست و آرامگاه بقراط هم سمت چپ. دلم گرفت برای بقراط؛ واقعا نمی شد آموزش و پرورش این دیوار های مدرسه را جمع می کرد و اجازه می داد آرامگاه دیده شود و حتی این مدرسه رو پژوهشگاهی برای دانش آموزهایش می کرد یا هر چیز دیگری که باعث رونق بقراط شود و یا این اداره ی فخیمه میراث فرهنگی یا دانشگاه علوم پزشکی برای این طبیب و ادیب، (بقراط) فکری کنند.

در همین بیهق شرقی که چند قدمی هم بیشتر راه نرفته بودم، مجموعا هفت اثر تاریخی از جمله آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، آرامگاه بقراط، آرامگاه امین التجار مشهدی، کاروانسرای فرامرزی، آب انبار حاج کریم را داریم و در برابر این همه ثروت چیزی نیست جز بی توجهی.

"خیابان بیهق" را به جرئت می توان قدیمی ترین خیابان غرب خراسان نامید که همه چی دارد؛ قدیمی ترین دانشگاه به سبک نظامیه ها "مدرسه فخریه" ، محله ای هزار رنگ و هزار موزه زنده "کوی گلستان" و کاروانسراهای تاریخی نظیر میعادگاه نخستین سربداران" مسجد جامع " و منارجنبانی که نادانسته بستند "مسجد پامنار"،  بازار بزرگ بیهق که چهار سوی بیهق و اسرار را در برمی گرفت و اینک اندکی از آن بازار سنتی فعلی به موازات اسرار باقی مانده است. بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی آن، مخصوصاً خانه ای باز مانده از دوران سلجوقی این خیابان را چشم نواز کرده است. محله های قدیمی کیچه هفت پیچ، محله کلاه فرنگی، کیچه نواش و کیچه سرسنگ که یک سرش به بیهق می رسد.

در برابر این همه عظمت دیگر کم آوردم؛ واقعا دل آدم راضی میشود این همه عظمت تبدیل به یک پیاده راه شود؟؟!

بگذریم؛ برسیم به همین پیاده گز کردن خودمان. به راه خود ادامه دادم که ناگهان تکانی خوردم و نزدیک بود بیفتم. با این همه زیبایی و نماهای تاریخی موجود در این خیابان، متاسفانه برخی صحنه ها واقعا آزرده می کند آدمی را.

در گودال ها و ناهمواری های زیاد، تعدالم را ازدست دادم، و حتی باعث شد دختربچه ای سر به هوا را هم که می خواست قبل از خوردن زنگشان به مدرسه برسد بیفتد. یاد ضرب المثل محمدتقی مجمع افتادم که میگفت " ور کجه میری ور کله پا اینجه سبزواره"

از سنگ فرش های این خیابان نگویم که از حق نگذریم به سنگلاخ تبدیل شده اند. درپیاده روی امروز، کفشم به لطف این سنگ فرش ها پاره شد و با این کفش پاره دیگر روی رفتن به اسرارنامه را ندارم.

 تابلوهای رنگ و رو رفته ی این خیابان هم باعث شده جلوه های تاریخی و زیبای بیهق در اولین نظر گم شود که واقعا دیگر نوبر است.

 خطوط عابر پیاده بیهق و قائم هم آنقدر کمرنگ شده بود که خودروها به خاطر نداشتن دیدکافی، پشت چراغ قرمز روی آن خطوط توقف می کردند و حق عابر پیاده برای عبور از خیابان ضایع می شد.

آنقدر محو بُعدهای منفی چهره این خیابان شدم، که اصلاً فراموش کرده بودم امروز قصدم از پیاده روی این بود که از زیبایی و جذابیت های سنتی قدیمی ترین خیابان بیهق استفاده کنم، نه اینکه حال آن روزم را به خاطر ناهنجاری های شهرم خراب کنم.

حال تصور کنید مردمی را که صبح یک روز کاری، از این خیابان به محل کار یا مدرسه و دانشگاه در حال گذر هستند و با این صحنه ها روبرو می شوند، آن روزشان چگونه شروع می شود؟!

 قضاوت را به خودتان می سپارم...

 گفتنی است خیابان بیهق سبزوار، به خاطر وجود بیش از 10 اثر تاریخی به عنوان طولانی ترین خیابان گردشگری ایران ثبت ملی شده است.

حال شما بببینید؛ خیابان بیهق سبزوار با این آثار زیاد تاریخی و میراث معنوی وجود داشته باشد و اصفهان نصف جهان باشد.

 

 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام مطلب بسيار خوبي بود. خانم رياحي اين اين مطلب را هم بخوانيد. بيهق طولاني ترين خيابان گردشگري ايران http://basirsabzevar.ir/%D8%A8%DB%8C%D9%80%D9%87%D9%80%D9%82-%D8%B7%D9%80%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%80%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%80%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%DB%8C%D9%80%D8%A7%D8%A8%D9%80%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%80%D8%B1/ ________________________
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما