سبزوار پایتخت و پیشانی شعر انقلاب کشور

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در آستانه فراررسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی"شب شعر چلچراغ"با حضور مسئولین، شاعران ومردم فرهیخته دیار سربدارن  و شاعران میهمان در سبزوار برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه؛ در این مراسم که با حضور شاعران کشوری و استانی بعدازظهر روز گذشته برگزار گردید، ملیحه بذری سرپرست دفتر شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سبزوار به حق و شایسته دین خود را به انقلاب و جمهوری اسلامی ادا کرده است و بزرگانی این دیار،چون دکتر علی شریعتی و استاد حمید سبزواری برای همیشه در تاریخ ایران خواهند ماند و نام حمید سبزواری گره خورده با نام انقلاب است که به همین خاطر می توان پایتخت و پیشانی انقلاب در کشور را متعلق به سبزوار دانست.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم به زودی شاهد ثبت روز درگذشت استاد سبزواری به نام روز شعر انقلاب در تقویم رسمی کشور باشیم.

بذری افزود: سلسله نشست های چلچراغ تقویمی بود که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا( ع)  و حوزه معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان رضوی برای اجرا آماده شد.

وی ادامه داد:  قرار است در این نشست ها با حضور شاعران استانی و کشوری در هشت شهرستان و استان مجموعه های شعری را برگزار کنیم که خوشبختانه استقبال خوب مردم سبزوار از این شب شعر ما را به ادامه راه امیدوار کرد.

سرپرست دفتر شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: آیین اختتامیه شب شعر چلچراغ، 17  بهمن ماه 97 در مشهد برگزار می شود و با تجلیل از شاعر خراسانی مرحوم غلامرضا قدسی که از شاعران تاریخ انقلابی و جزو یاران خراسانی رهبری بودند، همراه است.

وی گفت: امیدواریم در این سلسله نشست های شعری قدم های خوبی برداریم وضمنا از حسن سلیقه اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار که کتاب شاعرانی خوب، باآتیه و نازک بین همچون  دکتر حسن دلبری را برای رونمایی انتخاب کردند،تقدیر و تشکر میکنم.

در ادامه این مراسم سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار گفت: خدارا شاکرم که در بحث چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سبزوار پیش قدم شد و نقطه شروع شب شعر "چهل چراغ" که به صورت استانی برگزار می شود ابتدا از دیار سربداران آغاز گردید.

رضا شجاع مقدم افزود: اعتراف می کنم هنرمندان شاعر ما مظلوم واقع شده اند که انشا.. .دست به دست هم می دهیم تا بتوانیم آینده خوبی برای شعر و شاعران داشته باشیم.

وی گفت: صمیمانه از تمام دست اندرکارانی که در برگزاری مراسم شب شعر چلچراغ و رونمایی از اثر دکتر دلبری شاعر متعهد و شهیر سبزواری، در کنارمان بودند، تشکر می کنم و امیدوارم در آینده شاهد برگزاری جشنواره شعر در سبزوار باشیم.

در این شب شعر علاوه بر شاعران محلی، مصطفی محدثی خراسانی شاعر شهیر کشوری، الهه بیات مختاری و مجتبی ابوالقاسمی اشعاری را با موضوع امام رضا، ولایت، شهادت و ... قرائت نمودند که مصطفی محدثی خراسانی قبل از قرائت شعرش در این مراسم گفت: گذشته از عظمت تاریخی و تمدنی خطه دیار سربداران، بنده علاقه شخصی به این شهر دارم و حتی در سال های 57 تا 59 در دانشگاه این دیار تحصیلات خود را گذرانده ام.

وی ادامه داد: اگر فضیلت و ادبی هم کسب نموده ام مرهون اساتید و آشنایی با اهل ادب این دیار هستم.

محدثی خراسانی افزود: شاعران سبزوار، از همان جوانی رنگ پیری ، معرفت، جا افتادگی در کلام و مرامشان جاری است و خوشحالم  امشب  به بهانه رونمایی از کتاب یکی از همان جان های آگاه، دل های شفاف و روح های ملایم به سبزوار آمده ام.

گفتنی است مصطفی محدثی خراسانی سردبیر مجله شعر، مسئول گروه فرهنگی روزنامه جام جم، عضو در شورای عالی شعر صدا وسیما، دبیر جشنواره های متعدد شعر کشور است و مجموعه هایی همچون  شاعران پروازی ، هزار مرتبه خورشید، طنین کوه ، سلوک باران و جشن یگانگی از آثار وی می باشد.

خاطرنشان می شود در این‌مراسم از جدیدترین اثر دکتر حسن دلبری شاعر متعهد و متدین سبزواری با عنوان رسم دلبری رونمایی گردید که مجموعه شهرداری و شورای شهر 100 جلد کتاب به جهت حمایت از نویسنده خریداری کرد. جلد این کتاب به همت انتشارات فصل پنجم چاپ و منتشر گردیده است.

لازم به ذکر است، نشست شب شعر چلچراغ در هشت شهرستان و استان از جمله سبزوار، نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام، سرخس، گناباد و مشهد برگزار می شود.

 


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما