تصويرسازي غلط نکنيم!

* علي نورآبادي / هفته نامه ستاره شرق
 
1- "باز هم با يک خبر منفي، تيتر شديم"، "چرا ما هميشه با اتفاقات بد، رسانه اي مي شويم"، اينها از جمله گزاره هايي بود که در هفته پيش در پي اتفاق خيابان اسرار جنوبي(سرقت از مغازه ادويه فروشي و مقابله بانوي شجاع سبزواري با سارقان) بار ديگر مطرح شد و حتي در برخي رسانه ها هم آمد.
 
اين گزاره ها را شايد خود ما هم بارها تکرار کرديم. اما آيا واقعا چنين است؟ يعني آيا سبزوار تنها با اخبار منفي و بد در سطح ملي مطرح مي شود؟ حواس مان هست که با تکرار مدام همين اتفاقات، نگاه، تصور و قلم مان چقدر، منفي و تلخ شده است. به خاطر همين نگاه و تصور منفي بود که بيشتر رسانه هاي شهرستان باز هم اين اتفاق را از زاويه منفي ديدند و بيشتر به جنبه منفي آن پرداختند. اين در حالي بود که روزنامه کشوري "هفت صبح"، که اصلا در سبزوار هم نيست تيتر مثبت زد:"ماجراي زن شجاع سبزواري". آيا او نمي توانست مثل ما از زاويه منفي به ماجرا نگاه کند؟ به عبارت ديگر او که سبزواري نيست و در شهرستان هم نيست تيتر مثبت و به اين زيبايي زد اما ما که سبزواري هستيم و در سبزواريم باز هم جنبه منفي ماجرا را بزرگ کرديم. 
 
چنين اتفاقي ممکن است در هر شهر و منطقه اي اتفاق بيفتد و هر روز دهها اتفاق از اين گونه در سراسر کشور رخ مي دهد. اما خبررساني برخي شهرها درباره اين گونه اتفاقات منفي بسيار حرفه اي تر از ماست. آنها بدترين اتفاق هم که در شهرشان بيفتد يا اصلا به اين گستردگي  مطرحش نمي کنند، يا کوچکش مي کنند و زيرسبيلي ردش مي کنند و يا مي گردند و جنبه مثبتي از آن اتفاق را پيدا و آن را بزرگ و رسانه اي مي کنند. اين گونه عمل کردن را بارها شاهد بوديم. اما ما برعکس عمل مي کنيم، کوچکترين اتفاق منفي را که در دهي هم رخ مي دهد در سطح ملي بزرگش مي کنيم. اگر بدترين اتفاق هم بيفتد باز هم مي توان جنبه هاي مثبتي در آن پيدا و آنها را بزرگ کرد.
 
ماجراي حضرت عيسي (ع) را را شنيده ايم؛ نقل است که حضرت با حواريون در راهي مي رفتند. لاشه سگ مرده اي کنار راه افتاده بود و بوي بسيار بدي مي داد. حواريون، بيني شان را گرفتند و روي شان را برگرداندند اما حضرت فرمود: ببينيد چه دندان هاي سفيدي دارد. 
 
2- در سبزوار هم مانند هر شهر ديگري در هفته و ماه دهها اتفاق مثبت و خوب مي افتد، و البته ممکن است چند خبر منفي هم داشته باشيم و اين اصلا عجيب نيست. باور کنيد ما که هر روز رسانه هاي مختلف را به اقتضاي کاري پيگيري مي کنيم اتفاقات بد در سبزوار اصلا بيشتر از جاهاي ديگر نيست اگر کمتر نباشد. اما برخي شهرها زرنگند و اتفاقات بدشان را زياد رسانه اي نمي کنند اما اتفاقات خوب را بسيار بزرگتر از واقعيت نشان مي دهند.
 
تکرار مدام اين گزاره ها آدم را ياد آن داستان مولانا مي اندازد که يکي سر خيابان گفت: در کوچه بالايي آش مي دهند. هر کس که مي شنيد، مي رفت که آش بگيرد. مدتي که گذشت، خودش هم شک کرد که نکند واقعا آش مي دهند. خودش هم راه افتاد و رفت تا آش بگيرد.
 
حالا حکايت ماست، معلوم نيست اين گزاره که "سبزوار معمولا با خبرهاي منفي رسانه اي مي شود"، از کجا درآمده است اما آنقدر تکرارش کرديم و مي کنيم که خودمان باورمان شده که چنين است. آنقدر اين جمله را تکرار کرديم که هر اتفاقي مي افتد ناخودآگاه جنبه هاي منفي ماجرا را بيشتر مي بينيم و آن را بزرگتر مي کنيم.
 
چرا رسانه هاي ما به جاي آنکه به جنبه هاي منفي اين ماجرا بپردازند و اين گزاره را تکرار کنند، نرفتند با آن بانوي شجاع، صحبت کنند؟‌ يا درباره آن واحد که در زمينه ادويه جات بسيار فعال است و از کارآفرين هاي شهرستان محسوب مي شود،‌ گزارشي تهيه نکردند؟
 
3- هر چند که اين گزاره، صحيح نيست اما بر فرض که چنين باشد، آيا خودمان هم بايد آن را تکرار کنيم؟ آيا خودمان با تکرار اين گزاره، بيشتر به آن دامن نمي زنيم؟ آيا نمي توانيم آن را اصلاح کنيم؟  آيا خودمان در جا افتادن اين تصوير از سبزوار، ببيشتر از بقيه نقش نداريم؟ غافليم و حواس مان نيست که خودمان با تکرار مدام اين مسئله، تصويرسازي غلطي از سبزوار ارائه مي دهيم. باور کنيد خود ما با اين نحوه پرداخت به مسائل و اتفاقات بيشتر از همه در جا افتادن اين گزاره مقصريم.
 
اگر مدتي اتفاقات مثبت و خوب را بزرگ و رسانه اي کنيم، قطعا اين تصور غلط به از بين مي رود. ما اگر خيلي هنر داريم و حرفه اي هستيم، اتفاقات مثبت را در سطح ملي منتشر کنيم و خبرهاي خوب را رسانه اي کنيم. به هر حال اين تصوير غلط را بايد ما و شما و ديگران، اصلاح کنيم.
 
متاسفانه مجموعه هاي مديريتي، نهادها، مسئولان شهري، رسانه ها و دست اندرکاران شهرستان هنوز "شهرستاني" مي بينند و مي انديشند. نهايت افق ديد آنها اين است که در استان ديده شوند؛ يعني  مسئولان استاني از آنها تعريف کنند و يا تقديرنامه اي براي شان بفرستند. بايد افق نگاه بلند و همت بالايي داشته باشيم.
 
سبزوار براي اين که پيشرفت کند بايد در سطح جهاني و ملي ديده شود. سبزوار را بايد از رسانه هاي شهرستان و استاني به صفحات اول رسانه هاي کشوري بکشانيم. تا سبزوار به صفحات اصلي رسانه هاي ملي نيايد ديده نمي شود و تا ديده نشود،‌ کاري براي و رونق و پيشرفت آن صورت نخواهد گرفت.
 
براي پيشر فت منطقه بايد از سطح شهرستان و استان عبور کنيم؛ چون که صد آمد نود هم پيش ماست. مجموعه هاي مديريتي و مسئولان شهري ما چه کاري در اين زمينه کردند؟ رسانه هاي شهرستان در رسانه اي کردن سبزوار در سطح ملي چقدر تلاش کردند؟ جاي کار در اين زمينه ها بسيار است؛ اين گوي و اين ميدان، اگر اهل کاريم.   
 
* هفته نامه ستاره شرق، شماره 140، سه شنبه 20 آذر 1397
__________
 
کد: 5050
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما