گزارشی از بی توجهی به یک اثر تاریخی که ثبت ملی شده است

شخم زنی میراث 5 هزار ساله پشته باستانی سبزوار

میلاد کلاته/ روزنامه خراسان رضوی
 
پشته باستانی سبزوار با قدمتی بیش از پنج هزار سال که درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به علت شخم زدن مالک و کشت محصولات کشاورزی وضعیت خوبی ندارد. به گزارش خراسان رضوی، پشته باستانی سبزوار مشهور به تپه عیدگاه و تپه دامغانی واقع در جنوب شرقی سبزوار با بیش از پنج هزار سال قدمت شامل آثاری متعلق به دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن است. این محوطه تاریخی سال 84 به شماره 3749 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تاکنون دو مرحله عملیات کاوش در آن انجام شده است. قرار گرفتن پشته باستانی سبزوار در مسیر جاده ابریشم و محور مشهد- تهران فرصت بی نظیری برای تحول گردشگری سبزوار محسوب می شود که تحقق آن نیاز به همدلی مدیران و اداره میراث فرهنگی سبزوار دارد ولی متاسفانه در دو سال گذشته به سبب کمبود اعتبارات، عملیات کاوش این محوطه متوقف شده و شواهدی حاکی از حضور شبانه معتادان و کارتن خواب ها در این محوطه تاریخی پنج هزار ساله سبزوار وجود دارد. در مرحله نخست حفاظت و حراست از این محوطه تاریخی حائز اهمیت است که به واسطه سودجویان تهدیدی متوجه این محوطه تاریخی نشود و در مرحله بعد ایجاد سایت موزه است تا اشیای نفیسی که تاکنون از این مکان کشف شده، در معرض دید علاقه مندان، گردشگران و پژوهشگران قرار گیرد. طی چند روز اخیر خبرهای بدی از وضعیت   پشته باستانی سبزوار رسیده است به طوری که اداره میراث فرهنگی این شهرستان حفاظت و حراست از این پشته تاریخی را رها کرده و مالک این پشته نیز زمین خود را شخم زده تا به کشت محصولات کشاورزی بپردازد!
 
 شخم زنی تپه باستانی سبزوار با قدمتی بیش از 5 هزار سال توسط مالک
 
کارشناس میراث فرهنگی در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به وضعیت پشته باستانی سبزوار گفت: میراث فرهنگی به کشاورز اجازه شخم زدن نداده و به دلیل این که کشاورز مالکیت دارد اقدام به این عمل کرده است. محمودرضا سلیمانی با بیان این که پشته باستانی سبزوار چندین مالک دارد و هر قطعه از تپه یک مالک دارد، افزود: متاسفانه اوضاع فرهنگی خیلی مناسب نیست و برای مالکان اهمیتی ندارد که این تپه باستانی چه غنا و ارزشی دارد. وی با بیان این که پشته باستانی سبزوار در سال 1384 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است و مشکل باید از سوی مدیریت شهری رفع شود، ادامه داد: مالکان حق دارند چراکه به دنبال حق شان هستند و آن ها می گویند یا زمین مان را بخرید یا ما زمین مان را می خواهیم. کارشناس میراث فرهنگی با بیان این که در چند سال گذشته از تپه محافظت می شد ولی امروز میراث فرهنگی نیرویی برای حفاظت ندارد، بیان کرد: چندی پیش دانشگاه حکیم سبزواری بودجه ای را برای حفاظت از پشته باستانی سبزوار اختصاص داد و امیدواریم این کارانجام شود و از این اثر تاریخی و باستانی شهرستان سبزوار حفاظت کنیم. سلیمانی با تاکید بر این که همه ما یقین داریم که زیر پشته باستانی سبزوار اشیای ارزشمندی وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه عزم جدی در شهرستان وجود ندارد و در سبزوار میراث فرهنگی به تازگی جایگاه خود را پیدا کرده است . 
 
 وعده اختصاص اعتبار 500 میلیونی معاون رئیس جمهور  محقق نشد
 
سلیمانی با اشاره به سفر سلطانی فر معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت کشور به شهرستان سبزوار، افزود: در این سفر وعده اختصاص 500 میلیون تومان اعتبار برای پشته باستانی سبزوار را دادند که محقق نشد ولی در سفر واعظ مهدوی معاون وقت امور فرهنگی سازمان برنامه و بودجه به شهرستان ایشان قول تخصیص 500 میلیون تومان اعتبار برای تپه را دادند که دانشگاه حکیم سبزواری درحال پیگیری این موضوع است. 
کارشناس میراث فرهنگی سبزوار در خصوص قدمت تاریخی پشته باستانی سبزوار، گفت: براساس یافته های باستان شناسی از این پشته، این اثر تاریخی و باستانی پنج هزار سال قدمت دارد. 
 
رئيس کميسيون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري شوراي اسلامي نیز گفت: بنده اعتقاد دارم پشته باستانی سبزوار به جایی نمی رسد چراکه موضوع گردشگری جزو اولویت های مدیریت شهری سبزوار نیست. 
مسعود پسندیده افزود: تمامی مسئولان شهری از حوزه گردشگری عکس یادگاری می گیرند ولی نمی خواهند برای توسعه گردشگری سبزوار فعالیت خاصی انجام دهند. وی با بیان این که مسئولان شهری طی چند سال اخیر در خصوص پشته باستانی سبزوار فقط شعار داده اند، بیان کرد: در زمان حضور آقای طالبی در تصدی شهرداری سبزوار اراده راستین از سوی شورای اسلامی شهر سبزوار و این نهاد برای توسعه فضای گردشگری پشته باستانی سبزوار وجود داشت ولی فرمانداری مصوبه شورای اسلامی شهر سبزوار را رد کرد. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهرسبزوار ادامه داد: از فرمانداری سبزوار در خصوص پشته باستانی سبزوار گلایه مند هستیم و زمانی که شورای اسلامی شهر سبزوار و شهردار پای کار بودند ولی فرمانداری سبزوار با رد مصوبه جلوی فعالیت های شهرداری در این پشته را گرفته است. پسندیده تصریح کرد: هم اکنون دانشگاه حکیم سبزواری با حرکت لاک پشتی به دنبال تدوین طرحی برای پشته باستانی سبزوار است و بنده آینده این محوطه تاریخی را رو به رشد نمی دانم.
 
وی گفت: همچنین چندی پیش مشاهده کردیم که کیوسک حفاظت اداره میراث فرهنگی سبزوار را از محل پشته باستانی دزدیدند که نشان می دهد حتی اداره میراث فرهنگی نمی تواند از کیوسک خود نگهداری کند. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهرسبزوار افزود: اگر مدیریت شهری پای کار برای توسعه و رشد پشته باستانی سبزواری ها باشد، شورای اسلامی شهر سبزوار نیز حمایت می کند. پسندیده در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مالک پشته باستانی برای فروش زمین اعلام آمادگی کرده و چرا از سوی مسئولان شهری خریداری نمی شود؟ بیان کرد: شهرداری سبزوار براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مکلف به تملک پشته باستانی سبزوار است و باید این موضوع از سوی شهردار اجرایی شود.
 
 تدوین طرح راهبردی پشته باستانی با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار نیز گفت: طی قراردادی که با دانشگاه حکیم سبزواری منعقد کرده ایم به زودی این دانشگاه طرح راهبردی پشته باستانی سبزوار را تهیه می کند. سید رضا حسینی با بیان این که با تدوین این طرح فعالیت های آینده  در زمینه پشته باستانی سبزوار مشخص می شود، افزود: این طرح راهبردی پس از این که مراحل شورای فنی را طی کرد، باید در کارگروه های استانی به عنوان یک سند بالا دستی تصویب شود. وی ادامه داد: هم اکنون دانشگاه حکیم سبزواری اعلام کرده اعتباری برای فعالیت اجرایی و پژوهشی در پشته باستانی سبزوار دارد و تمام این امور و صرف هزینه باید در دل طرح راهبردی گنجانده شود. وی بیان کرد: پشته باستانی سبزوار ثبت آثار ملی است و ثبت بودن به معنای مالکیت نیست و این اثر هم اکنون مالک خصوصی دارد. وی تصریح کرد: به شیوه های مختلف درحال رایزنی برای به دست آوردن مالکیت پشته هستیم. وی تاکید کرد: مالک خصوصی در این محل کشت سطحی انجام می دهد و ما در حال بررسی هستیم که اگر به آثار ما آسیب زده باشد، وی را به دستگاه قضایی معرفی می کنیم. وی با بیان این که میراث فرهنگی مجوز کشت سطحی نداده مگر این که ضوابط به ما اجازه دهد، افزود: برای تملک باید کار کارشناسی انجام شود و شاید زمین معوض به جای این زمین به مالک بدهیم. وی با بیان این که حفاظت از پشته باستانی سبزوار به صورت سرکشی مداوم درحال انجام است، افزود: زمانی که طرح وارد فاز اجرا شود بحث حفاظت هم لحاظ می شود.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما