لزوم ساماندهی به بولوار و میدان ورودی فرودگاه سبزوار / ضرورت طراحی سردر

امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
 
قسمت هشتم:
 
مهندس علی اصغر روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار گفت: سبزوار دروازه ورود به خراسان رضوی است. باید همه چیزش زیبنده باشد. اما الان تمام مسیرهای منتهی به فرودگاه را در نظر بگیرید و خودتان قضاوت کنید. کمترین رسیدگی به بولوار فرودگاه و میدان مشاهیر صورت می گیرد. این در حالی است که مسیرهای منتهی به فرودگاه در تمام دنیا جزء زیباترین مناطق هستند. اما در شهر سبزوار برای من باعث تعجب است. من این اجازه را ندارم که فضای خارج از فرودگاه از جمله میدان مشاهیر یا بولوار فرودگاه را بسازم و ساماندهی کنم. حتی عبور و مرور گله های گوسفند روستاهای اطراف از بولوار فرودگاه هنگام رفت و آمد مسافران و همراهانشان چهره ناخوشایندی به مسیر می دهد. کشتارگاه هم که در نزدیکی فرودگاه ایجاد شده باعث شده بوی تعفن بدی به این سمت بیاید. 
 
همچنین میدان ورودی به سمت بولوار فرودگاه که نامش مشاهیر است و تندیس سربداران در آنجا نصب شده می تواند به راحتی متناسب با فرودگاه ساماندهی شود. من چند بار به شورا و شهرداری پیشنهاد داده ام که تندیس های زیبای سربداران بهتر است از محل کنونی در میدان مشاهیر به میدان سربداران جابه جا شوند، زیرا در محل فعلی که میدان کوچکی در وسط جاده است، خودرو ها به سرعت از کنار آن می گذرند و اصلا کسی توقف نمی کند که بتواند زیبایی این تندیس ها را با دقت ببیند و یا در کنار آن ها عکس بگیرد. در نتیجه بهتر است این تندیس ها در جایی مثل میدان سربداران نصب شوند که وسعت بزرگی هم دارد و مسافران و رهگذران در اطراف آن توقف می کنند. به جای آن در میدان مشاهیر با تغییراتی متناسب با فرودگاه مثلا نام  میدان پرواز را روی آن بگذاریم و بنده هم می توانم هماهنگی هایی انجام دهم که یک هواپیمای اسقاطی را بیاوریم و در وسط این میدان قرار دهیم تا نماد و نشانه خوبی برای ورودی فرودگاه باشد و هر کس هم از مردم و مسافران از این میدان عبور کند به راحتی متوجه بشود که این شهر فرودگاه دارد. این کار را شاهرودی ها انجام داده اند و در ابتدای بولوار ورودی فرودگاه یک هواپیمای سبک اسقاطی گذاشته اند.
 
من گلایه ای از برخی مسئولین شهری دارم که گویا عقیده دارند چون فرودگاه به لحاظ مکانی 10 کیلومتر از شهر فاصله دارد، پس خارج از حوزه شهری است و اموراتش به مدیریت شهری سبزوار مربوط نیست. اما در واقع ما داریم به همین مردم خدمات رسانی می کنیم و به طور کل فرودگاه ها عناصر مهم شهری هستند و هرگز نمی توان آن ها را خارج از حوزه شهری دانست.
 
در ارتباط با طراحی و ایجاد سردر فرودگاه با همین اعتبارات حداقلی که داریم، دو طرف ورودی فرودگاه را آجر نما کرده ایم زیرا قبلا فنس بود که وجهه خوبی نداشت. برای طراحی و ایجاد سردر نیز یک اعتباری درخواست کردیم که متاسفانه پارسال با آن موافقت نشد. اما در همین زمینه با دکتر حدادنیا رئیس قبلی و دکتر مولوی رئیس جدید دانشگاه حکیم سبزواری گفتگو کرده ام که موضوع طراحی سردر فرودگاه سبزوار را به عنوان یک پروژه دانشجویی در نظر بگیرند که انشاالله در صورت تحقق از بین چند طرحی که ارائه شود، یک مورد را که هم در بردارنده نمادهای هویتی خاص خود باشد. در واقع سردر فرودگاه سبزوار می تواند المانی باشد که هم مشخصه های دیار سربداران را در خود داشته باشد و هم مشخصه های فرودگاه را. ادامه دارد ...
 
(این مصاحبه در اواسط مهرماه 97 منتشر شده است)
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما