برخی تجهیزات فرودگاه قدیم سبزوار ارزش موزه ای دارد / رَک های NDB سبزوار مورد توجه موزه شرکت فرودگاه ها در تهران

امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
 
قسمت هفتم:
 
 علی اصغر روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار گفت: تعداد زیادی ابنیه در محل فرودگاه قدیم داشتیم که رها شده بود و در این مدت به وضعیت آن ها نیز رسیدگی کردیم. از جمله  ابنیه اداره قدیم فرودگاه که تبدیل به مهمانسرا شد و نیز چند خانه سازمانی قدیمی داشتیم که اگر به آن ها رسیدگی نمی کردیم کاملا خرابه می شدند، اما اکنون احیا شده و محل سکونت خود بنده در سبزوار یکی از همین خانه های سازمانی است. همین نوروز گذشته دو معاون وزیر به سبزوار آمدند و در مهمانسرای محل فرودگاه قدیم اقامت داده شدند که به گفته خودشان اصلا فکر نمی کردند چنین امکاناتی داشته باشیم. در واقع حدود 3 میلیارد ابنیه داشتیم که فقط با 300 میلیون در سال 96 آنها را احیاء کردیم.
 
همچنین به اداره کل درخواست داده ام که بتوانیم یک مجتمع ورزشی و استخر شنا در همان محدوده 12 هکتاری فرودگاه قدیم ایجاد کنیم که هم به نحوی پرسنل فرودگاه و هم مردم منطقه از آن بهره ببرند. و اگر مسئولین شهر برای سرمایه گذاری استقبال کنند، ما زمین را در اختیار آنها می گذاریم و اخذ مجوزش را پیگیری می کنیم تا با ایجاد چنین امکاناتی به رشد و ترقی منطقه صالح آباد نیز کمک شود.
 
ضمناً دو عدد  «رَک اِن دی بی» (کنسولات و تجهیزات فنی که به حرکت هواپیما ها جهت می دهند)در محل فرودگاه قدیم داریم که یکی از دوستان و همکاران شرکت فرودگاه ها در تهران که از وجود این تجهیزات در فرودگاه سبزوار با خبر بود، یک مرتبه از ما خواست: آن رَک های اِن دی بی را به خوبی نگه داری کنیم تا به موزه شرکت فرودگاه ها در تهران انتقال داده شود. ولی من به او گفتم، به تهران نمی دهیم و انشالله خودمان در فرودگاه یا موزه های سبزوار به نمایش می گذاریم. ضمناً علاوه بر آن، این دی کی شن، آمپرها یا موتوربرق های قدیمی که متعلق به دهه 30 و 40 بوده نیز در فرودگاه قدیم سبزوار وجود دارد. 
 
همچنین سال قبل دو دیزل ژنراتور500 کیلووات آمپر را برای فرودگاه تهیه و نصب کردیم که پشتوانه بسیار خوبی است و انتقالشان تقریبا دو میلیارد تومان هزینه داشت و قرار شد دهه فجر افتتاحیه اش را انجام دهیم که دچار کم مهری شدیم و برای افتتاحش مراسمی گرفته نشد. ولی به نحوی مورد بهره برداری قرار گرفت و اگر هر دو را در مدار بیاوریم شاید بتوانیم برق نیمی از شهر سبزوار را تأمین کنیم. البته از قبل دو دستگاه دیزل ژنراتور خیلی کوچک داشتیم که آن ها را به فرودگاه شهر دیگری فرستادیم.
 
 استارت مطالعات طرح جامع فرودگاه سبزوار نیز خورده است که مطالعات اولیه اش یک سال و نیم طول خواهد کشید و طرح جامع با یک چشم انداز بیست ساله ارائه خواهد شد.
 
در این دو سال که آمده ام کارهای زیرساختی متعددی را پیگیری کردم که  شاید خیلی هایش بیان نشده باشد.  ایجاد اداره فنی و مهندسی فرودگاه، بهسازی ساختمان پلیس و سپاه، دیوار حفاظ دور ساختمان پلیس، در راستای پدافند غیر عامل، سرپوشیده کردن استخر، انبار نیروی زمینی، انبار و ورزشگاهمان، اتاق سانترال و ... ادامه دارد ...
 
(این مصاحبه در اواسط مهرماه 97 منتشر شده است)
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما