یک هنرمند، یک شهر

براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه

آیین افتتاحیه فیلمبرداری 23 نفر به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و به کارگردانی مهدی جعفری جمعه 13 مهرماه با حضورسردار سلیمانی و تعدادی از راویان خاطرات کتاب 23 نفر برگزار شد.

فیلم سینمایی 23 نفر اقتباسی از کتابی به همین نام  توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و خاطرات گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که درجنگ ایران وعراق به اسارت نیروهای عراقی در آمدند.

ماجرای 23 نفر چیست؟ 23 نفر گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی بودند که در جریان جنگ ایران وعراق در سال 1361 به اسارات نیروهای عراق درآمدند. این گروه کم سن وسال بین 13 تا17 سال سن داشتند واکثرا ازتیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند. در اردیبهشت 1362 درمرحله مقدماتی عملیات بیت المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند.

صدام حسین پس از آگاهی از این موضوع سعی می کند، تا ازاین ماجرا سواستفاده وبه نفع خود بهره برداری تبلیغاتی نماید و دستورمی دهد که آنها را ازبقیه اسرا جدا وبه کاخش ببرند.

دردیدار این نوجوانان با صدام حسین سعی می کند وانمود کند که این کودکان به زور به جنگ فرستاده شده اند وبا آنها احساس همدردی می کند. دختر کوچک صدام شاخه گل هایی را به آنها می دهد و بعد با 23 نفر عکس یادگاری می گیردو به آنها می گوید به زودی با موافقت کمیته بین المللی صلیب سرخ آنها را به ایران بر می گردانیم.

مطبوعات عراق درتیتر روزنامه هایشان جمله معروف صدام را می نویسند (کل اطفال العالم اطفالنا) همه بچه های دنیا بچه های ما هستند. این 23 نفر که در موضوع انفعالی قرار گرفته بودند. اعتصاب غذا می کنند، تا به جمع دیگر اسیران باز گردند. آنها در نهایت پس از اتفاقات زیادی به خواسته خود می رسند ولی تا روز 26 مرداد 1369 در اسارت می مانند.

جالب است بدانید؛ حسین شباهنگ هنرمند پرانرژی سالهای قبل تئاتر سبزوار که برای اولین بار در فیلم کوپال جلو دوربین کاظم ملایی رفت، بعد از آشنایی اش با عوامل حرفه ای سینمای ایران در این فیلم تصمیمش را گرفت و ازسبزوار به تهران نقل مکان کرد و وارد سینمای حرفه ای شد ودر گروه تصویر برداری فعالیت خودرا آغاز کرد واکنون  جزو تیم تصویر برداری فیلم سینمایی 23 نفراست.

حسین شباهنگ قبل از فیلم 23 نفر در فیلم سینمایی ماجرای نیم روز 2 (رد خون) جلوی دوربین محمدحسین مهدویان رفته و در این فیلم در کنار بازیگرانی چون: جواد عزتی، هادی حجازی فر، محسن کیایی وبهنوش طباطبایی به ایفای نقش پرداخته که این فیلم امسال در جشنواره فیلم فجربرای اولین بار به نمایش در می آید. مطمئنا از حسین شباهنگ در آینده بسیار خواهیم شنید.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما