علت فراز و فرود پروازهای فرودگاه سبزوار چیست؟/ تهران، کیش و عتبات عالیات مسیرهای جذاب

امید برومندی ، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
 
قسمت سوم:
 
روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار در ارتباط با موضوع فراز و فرودهای پروازهای فرودگاه سبزوار گفت: به هرحال از شرایط و واقعیت های جامعه نمی شود فاصله گرفت. تورم سال 97، در شرکت های هواپیمایی نیز تاثیر خود را گذاشت. همچنین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور هم در عملکرد فرودگاه ها موثر است. به طور مثال شرکت آسمان به مشکلاتی در ناوگان خود برخورد که لاجرم مجبور شد بعضی مسیرهای پروازی خود را لغو کند. در واقع شرکت آسمان در شهریور و مهر که کنسلی های متعددی در سبزوار داشت، 45 مسیر پروازی دیگر خود را هم در شهرهای دیگر لغو کرد. زیرا چاره ای جز این نداشت و نمی توانست به همه سرویس دهد.
 
البته سال 95 که خدمت مردم سبزوار رسیدم، فرودگاه این شهر 4 روز پرواز در هفته داشت که از همان زمان تلاش هایمان را برای افزایش پروازها آغاز کردیم  که با فراز و فرودهایی مواجه شد. اکنون قرار است مجدداً 5 روز پرواز در هفته داشته باشیم و علی رغم این شرایط اقتصادی که در کشور حاکم شده، توانستیم  چراغ فرودگاه را روشن نگه داریم و از این به بعد امیدواریم که با کمک رسانه ها و مسئولین شرایط را بهتر کنیم.
 
اکنون هم در حال رایزنی با ایران ایر هستیم برای ATR های جدیدی که از ایتالیا تحویل گرفتند و پیگیریم تا ایران ایر را هم برای روزهای یکشبنه و چهارشنبه که پرواز نداریم، به سبزوار بیاوریم و خدا را شکر کارها دارد پیش می رود. چون میانگین مسافران ما در پروازهایمان حدود 62 نفر است، هواپیماهای ATR ایران ایر می تواند مقرون به صرفه نیز باشد.
 
همچنین پیگیری هایی برای برقراری پروازهای کیش داشتیم و بدین منظور جلساتی با مسئولین آژانس های سطح شهر برگزار کردیم و از یک آژانس هم در مشهد دعوت کردیم اما نیاز به یک سرمایه گذاری دارد.  و از آنجایی که با توجه به نوسانات نرخ ارز، مطمئناً سفرهای خارجی مثل گذشته نخواهد بود و افت زیادی در سفرهای خارجی خواهیم داشت، به همین خاطر کیش که یک مقصد داخلی است و 6 ماه دوم سال جذبه خاصی دارد، می تواند مقصد خوبی برای مسافران و سرمایه گذاران در فرودگاه سبزوار باشد.
 
عتبات عالیات نیز به همین شکل استقبال خوبی از جانب مردم دارد و برقراری مجدد آن راحت  است. ما هم مقدماتش را فراهم می کنیم و پیگیری هایش را انجام می دهیم ولی باید سرمایه گذار و تضمین کننده ای پیدا بشود که حداقل یک سال پروازها را تقبل کند و وارد قرارداد با شرکت هواپیمایی شود.
 
از آن طرف پروازهای حج نیز همت مسئولین را می طلبد که نمایندگی آن را بیاورند و گرنه ما در فرودگاه مشکلی نداریم.
 
فرودگاه ویترین توسعه شهری
 
فرودگاه ها از امکاناتی هستند که  ویترین توسعه شهری محسوب می شوند و از جمله مراکزی هستند که اگر در شهری وجود داشته باشند از آن شهر به عنوان شهر برند نام برده می شود. اما متاسفانه دو سال قبل که تازه این مسئولیت را در سبزوار پذیرفته و به اینجا آمدم، مشاهده کردم که  حتی بعضی از مردم سبزوار نمی دانستند که از شهر خودشان پرواز انجام می شود. به همین خاطر امیدواریم طوری بشود که سبزوار هم مانند شهرهای بزرگ وقتی نامش برده می شود به عنوان یک شهر فرودگاهی در ذهن مخاطب نقش ببندد.
 
در جلسه ای که اخیرا با شهردار محترم داشتیم از ایشان خواستم که در سطح شهر تابلوهای راهنمای فرودگاه نصب شود تا مردم چشم شان آشنا شود. شهردار نیز این قول را داد که در خیابان ها، میادین و چهارراه ها تابلوهایی نصب گردد.
 
همچنین در جاده های منتهی به شهر سبزوار نیز اگر تابلوهای فرودگاه نصب شود، برای اطلاع رسانی به مسافران بسیار موثر خواهد بود.
 
البته فرودگاه سبزوار چند وقتی است دارد اهمیتش را به مردم و مسئولین نشان می دهد.
 
(این مصاحبه در اواسط مهرماه 97 انجام شده است)

 

نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

ذکر چند نکته به جناب آقای روشن بین ضروری است: ۱- لطفا پروازهای برقرار شده با ATR های ایران ایر را بصورت پرواز تهران - سبزوار - مشهد برقرار کنید مانند فرودگاه شاهرود. چون هواپیماهای ATr بدلیل سرعت و ظرفیت کم توجیه اقتصادی پرواز در مسیر سبزوار - مشهد و بالعکس را دارند. مثلا فرودگاه نوشهر با ۱۹۲ کیلومتر فاصله با تهران با همین نوع هواپیما روزی یک پرواز به تهران دارد کما اینکه فاصله سبزوار تا مشهد ۲۴۰ کیلومتر است. ضمنا این مسیر مسافر زیادی هم دارد. ۲- پروازهایی را که می خواهید روزهای پنجشنبه برقرار کنید با شرکت ماهان که ۳ روز هفته به سبزوار پرواز دارد، نباشد و انرا به شرکت آسمان بسپارید که از هر ۳ شرکت هواپیمایی حداقل هفته ای دو روز به سبزوار پرواز باشد. تا رقابت میان شرکتها به بهبود قیمتها و کیفیت خدمات منجر شود و انحصاری در دست شرکت ماهان نباشد. ۳- پرواز کیش را می توانید بصورت آفر تور و چارتری و تورهای تفریحی شرکتها و آزانسها برقرار کنید. اگر با هواپیماهای RJ شرکت قشم ایر هم باشد، کاملا توجیه پذیر است. و هفته ای یکبار باشد. ۴- بهتر ست مقداری به فکر زیباسازی محاوط فرودکاه هم باشید. بخصوص زیباسازی بلوار فرودگاه. احداث سردری زیبا و متناسب با فرهنگ منطقه برای فرودگاه. احداث میدان پرواز. تغییر نام فرودگاه به نام شهید الهامی تژاد. چون فرودگاههای بزرگ و معروف اسم دارند. زیباسازی مسیر فرودگاه تا شهر سبزوار با همکاری مسئولین شهر. معرفی سبزوار و ویژگیهای آن مانند فرهنگ و تاریخ، مشاهیر، و...در بلوار فرودگاه. فنس کشی اطراف بلوار فرودگاه. زیباسازی پایه های روشنایی این بلوار. توجه ویژه به فضای سبز فرودگاه بویژه محوطه اپرون ۵- چرا باید فرودگاههای ساری و رشت و گرگان با وجود باند کوچکتر از فرودگاه سبزوار فقط به صرف مرکز استان بودن پرواز حج و عتبات داشته باشند و سبزوار نداشته باشد. وظیفه شما پیگیری این مسئله از مرکز استان است. در این راه می توانید از آقای همتی همتای سابق خودتان که اکنون در اداره کل فرودگاههای استان هستند کمک بگیرید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما