این خبر افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار عاقبت ما را می کشد!

 
کانال تلگرامی هُدهُد سبزوار 18 مهرماه 97 مطلبی پیرامون اخبار پی در پی افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار از سوی مسئولان منتشر کرده است که مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار آن می پردازد:
 
 
این خبر افزایش پروازهای  فرودگاه سبزوار عاقبت ما را می کشد!
 
باز هم خبر افزایش یک پرواز دیگر در فرودگاه سبزوار توسط مسوولان در رسانه ها منتشر شد و خبرنگاران  هم صرفا به انتشار خبر اعلام شده از سوی جناب رئیس پرداخته اند.
 
اما معلوم نیست جناب مهندس روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار و جناب برادران فرماندار شهرستان و جناب سبحانی فر نماینده شهرمان در مجلس چند مرتبه دیگر باید خبرهای افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار را اعلام کنند و لابد خودشان هم کلی از این دستاوردهای خارق العاده و محیرالعقول  ذوق زده شوند؛اما در عمل تغییر چندانی در تعداد پروازها صورت نگیرد و اگر افزایشی هم اتفاق بیافتد خیلی زود مجدداً منتفی شوند و به حالت قبل برگردد. آقایان شما را بخدا اگر به فکر خودتان نیستید، اقلا به فکر مردم باشید.می ترسیم عاقبت ما هم از این همه خبرهای خوش و مسرت بخش پی در پی شما عالیجنابان ذوق مرگ شویم.
 
اگر سابقه خبرهای افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار را که در یکی دو سال اخیر از جانب آقایان سبحانی فر، برادران و روشن بین  در رسانه ها اعلام شده است را پیگیری کنیم خواهیم دید هیچ گاه در عمل افزایش واقعی اتفاق نیافتاده و هیچ رکورد جدیدی در رابطه با تعداد پروازهای فرودگاه سبزوار ثبت نشده است. بلکه فقط در بعضی مقاطع به مدت چند هفته یک یا دو پرواز اضافه می شده و مجددا از دو سه هفته بعد پروازهای اضافه شده حذف می شده و به طور کل عملکرد پروازی فرودگاه سبزوار در این دو سال گذشته هیچ گاه از 5 روز پرواز رفت و برگشت به تهران ، بیشتر نشده است.
 
در تازه ترین خبر رئیس فرودگاه سبزوار از اضافه شدن یک پرواز دیگر و رسیدن روزهای پروازی فرودگاه سبزوار از 3روز به 4 روز در هفته خبر داده است که این پروازها قرار است توسط شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان انجام شوند. (منبع)
 
 
اما آقای روشن بین همین کمتر از 6 ماه پیش در یک خبر دیگر که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده بود از 7 روزه شدن پروازهای فرودگاه سبزوار خبر داده بود و قرار بود 14 پرواز هفتگی این فرودگاه را (هر روز یک پرواز رفت و یک پرواز برگشت در مسیر تهران) سه شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان و آتا انجام دهند. (منبع)
 
ولی شرکت آتا تنها دو سه هفته بعد از شروع پروازهایش به فرودگاه سبزوار، آن ها را کنسل کرد و وعده رئیس فرودگاه سبزوار حتی دو ماه هم در عمل تحقق نیافت. (منبع)
 
 
در عین حال، تقریبا همزمان با این اظهارات روشن بین، آقای سبحانی فر یکی از نمایندگان سبزوار نیز یک هفته قبل در تاریخ 7 مهر ماه از افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار به 6 روز پرواز در هر هفته خبر داده بود و گفته بود این پرواز ها توسط شرکت های ماهان و ایران ایر انجام خواهند شد. (منبع)
 
این خبر افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار به 6 روز در هفته که توسط سبحانی فر اعلام شده است در حالی است که بیش از یک سال قبل قرار بوده در نتیجه جلسه ای که او و برادران فرماندار شهرستان با مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی هما برگزار کرده بودند، پروازهای فرودگاه سبزوار به 7 روز در هفته افزایش یابد و در آن زمان سبحانی فر این خبر را با هشتگ #تغییرات_ملموس در کانال تلگرامی خود اطلاع رسانی کرده بود!
 
فرماندار سبزوار نیز در همان زمان به تاریخ 26تیر96 این خبر را در رسانه ها اعلام کرد که تا یک ماه آینده (مرداد 96) پروازهای فرودگاه از 5 پرواز به 7 پرواز افزایش یابد.
 
وی در همان خبر از رایزنی هایی در زمینه برقراری پرواز سبزوار - ساری، سبزوار - کیش و سبزوار - قشم نیز خبر داده بود.(منبع)
 
اینک اما یک سال بعد از همه آن وعده ها، کار به اینجا رسیده است که روشن بین از افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار از 3 پرواز در هفته به 4 پرواز خبر می دهد. اگر با نگاه منتقدانه به این موضوع نگاه کنیم می بینیم که در واقع نه تنها در بازه زمانی طولانی مدت تر افزایشی اتفاق نیافتاده بلکه ما حتی با کاهش پروازها از 5 پرواز در هفته در سال 96 به 3 یا 4 پرواز در مهرماه سال 97 رسیده ایم.
 
طبق آنچه در وبسایت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعلام شده است، بهترین عملکرد فرودگاه سبزوار در طول یازده سال فعالیت از سال 84 تا 96 مربوط به سال 91 بوده است که در این سال مجموعاً 649 انجام داده که از این تعداد 38 پرواز مربوط به یک مسیر هوایی خارج از کشور (عتبات عالیات) بوده است. (منبع)
 
میانگین جابه جایی بار و مسافر در پروازهای فرودگاه سبزوار  معمولا همیشه بالاتر از میانگین جابه جایی بار و ماسفر در پروازهای فرودگاه هایی نظیر شاهرود، بجنورد و ... در سطح متوسط فرودگاه های کشور بوده است و در دوره هایی که پروازها به صورت مرتب و طبق زمانبندی های مشخص قبلی و قابل برنامه ریزی برای مسافران انجام می شده، استقبال مردم از پروازهای فرودگاه سبزوار رو به افزایش می گذاشته است. این نشان می دهد اگر مسوولان بتوانند برنامه منظم و پایداری برای انجام پروازهای فرودگاه سبزوار تدارک ببینند، این فرودگاه به خوبی می تواند نیاز جمعیت حدوداً یک و نیم میلیون نفری شهرستان های غرب خراسان رضوی و جنوب خراسان شمالی و شرق سمنان را به سفرهای هوایی پوشش بدهد.
 
البته ناگفته نماند که نیازهای فرودگاه سبزوار فقط افزایش تعداد پروازها و ایجاد مسیرهای پروازی جدید نیست، بلکه در کنار عملیات پروازی وظایف دیگری نظیر تطویل طول باند جهت نشستن هواپیماهای پهن پیکر، توسعه ترمینال، احداث سردر و نماد مختص فرودگاه، احداث راه های دسترسی مناسب و ... از دیگر اولویت هایی است که رئیس فرودگاه و سایر مسوولان شهرستان می توانند انجام آن ها را مد نظر قرار دهند. اما متاسفانه انگار از همه این کارهای مهم غفلت صورت گرفته است و عملا کارنامه عملکرد مدیران مربوطه در ارتباط با تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان در سال های اخیر به افزایش یک پرواز برای یک مدت کوتاه و لغو کردن همان پرواز در هفته های بعد و مجدداً برگرداندن همان پرواز لغو شده، خلاصه شده است!

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما