بی اطلاعی استاندار خراسان رضوی از پروژه های مهم توسعه ای سبزوار / پاسخ های فرماندار به جای استاندار درباره راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
 استاندار خراسان رضوی روز سه شنبه 10 مهر 97 برای شرکت در نشست شبکه دانشگاه های استان به سبزوار سفر کرد و در انتهای این جلسه که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، در جمع خبرنگاران غرب خراسان قرار گرفت تا پاسخگوی سؤالات آنان باشد. اما چیزی که عجیب به نظر می رسید این بود که مهندس علیرضا رشیدیان انگار هیچ خبر دست اول و خاصی درباره پروژه های مهم توسعه ای منطقه سبزوار بزرگ نداشت. زیرا هر سئوالی که خبرنگاران از او می پرسیدند، به ارائه پاسخ های کلی و یا تکراری می پرداخت و احمد برادران فرماندار سبزوار سعی می کرد بی اطلاعی استاندار از پروژه های مهمی نظیر راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی غرب خراسان را جبران کند و به جای او پاسخ می داد.
 
در بخشی از این گفتگوی کوتاه رشیدیان در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره مشکل تحویل زمین مورد نیاز پروژه راه آهن و پروژه های شهری سبزوار گفت: به من گزارشی راجع به مشکل در تملک زمین راه آهن نشده است و تقریبا کارهایش انجام شده است و مسئله زمین راه آهن تا جایی که من می دانم مشکلی ندارد. 
 
فرماندار سبزوار در این لحظه پاسخ استاندار را تکمیل کرد و گفت: راه آهن کارهایش انجام شده در مرحله مناقصه است و پیمانکار دارد انجام می دهد. زمینش هم مشخص شده و سند هم صادر شده است.
 
خبرنگار دیگری از رشیدیان پرسید، زمین های مورد نیاز ایستگاه راه آهن سبزوار در مجاورت بزرگراه هشت بهشت که در خرداد 97 مصوب شده که از جانب اداره راه و شهرسازی واگذار شود، چرا هنوز واگذار نشده است؟ اما به جای رشیدیان، احمد برادران پاسخ داد: به زودی مناقصه آن آگهی می شود. آگهی آن اکنون در مرحله چاپ است. 
 
رشیدیان سپس به ارائه توضیحاتی کلی پرداخت و گفت:  پروژه های راه آهن ما یک عقب ماندگی دارد. یکی از دلایل آن مشکل فاینانسی است که با چینی ها داشتیم که سهم پانزده درصدی مان را تأمین کردیم اما علی رغم تأمین سهم پانزده درصدی ما به مشکل تأمین فاینانس برخورد که این به نوعی باعث تأخیر در اجرای پروژه های راه آهن ملی مان شد، که ما هم به تبع آن دچار مشکل شدیم. ولی این موضوع خاص ایستگاه راه آهن [سبزوار] را جناب برادران فرماندار سبزوار بهتر می داند.
 
فرماندار سبزوار: ایستگاه راه آهن سبزوار به زودی مناقصه اش آگهی می شود و آگهی آن در مرحله چاپ است.
 
خبرنگار دیگری از استاندار پرسید: در سفر قبلی که به سبزوار آمده بودید از رفع مشکلات مطالعات زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به زودی خبر داده بودید، از آن زمان تا به حال چه پیگیری هایی کرده بودید.
 
فرماندار سبزوار پیش از پاسخگویی استاندار گفت: متاسفانه پیگیری کردیم، قرار بود طرحی را مشاور بیاورد که هنوز آماده نکرده بود.
 
علیرضا رشیدیان اما گفت: یک اشکالی در شروع قضیه بود که دوستان می دانند شاید پله های یک دو سه و فرآیند لازم طی نشده بود، اما با پیگیری هایی که صورت گرفته امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی این منطقه ویژه باشیم. البته من باید این را اشاره کنم که شاید در این قضایا ما در کارهای مطالعاتیش، دوستان برای پیمانکاری که باید برای مطالعات محیط زیستیش می گرفتند، یک مقدار کند کار کردند این را ما قبول می کنیم و باید دنبال بکنیم.
 
در همین رابطه یکی از خبرنگار به رشیدیان گفت: پاسخ شما دفعه قبل نیز همین بود، لطفا بفرمایید از آن زمان تا کنون چه پیگیری ای کرده اید؟ در پاسخ به این سئوال نیز فرماندار سبزوار به جای استاندار گفت: اتفاقا بعد از جلسه ای که شما [استاندار] تشریف آوردید هماهنگ کردیم با تهران دقیقا این موضوع پیگیری شده است. مشاور امکان حضور در جلسه را نداشت و قرار شد مشاور برود طرح را آماده کند و که متاسفانه طرحش آماده نبود و یازده مشکل فنی داشت که در آن مقطع نتوانست حل کند ولی الان دیگر کار در مرحله اجراست.
 
لازم به ذکر است، رشیدیان در سفر دیگری که آذر 96 به سبزوار انجام داده بود در سالن اجتماعات فرمانداری سبزوار در جمع خبرنگاران درباره همین سئوال پاسخی مشابه داده و گفته بود: در سالهای نخست پیگیری منطقه ویژه اقتصادی جانمایی زمین نادرست و با کمی تاخیر صورت گرفت و هم اکنون مطالعات زیست محیطی آن در حال انجام است که البته کمی زمان می برد.(منبع: وبسایت استانداری خراسان رضوی)
 
اینطور که پیداست اطلاعات استاندار خراسان رضوی اکنون بعد از نزدیک به یک سال از آن تاریخ هنوز درباره منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، یکی از مهمترین پروژه های اقتصادی غرب خراسان رضوی که مزایای آن مستقیما جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم شهرستان های غرب این استان پهناور (سبزوار، نیشابور، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، فیروزه، بردسکن، کاشمر، خلیل آباد و ...) را در بر می گیرد، به روزرسانی نشده است. حال آنکه انتظار می رود عالی ترین مقام اجرایی استان دامنه دید خود را تنها به مشهد مقدس و چند شهر اطراف آن محدود نکند و مسائل دیگر مناطق استان را نیز مد نظر داشته باشد.
 
البته متعاقبا از مسئولان و مدیران شهرستان سبزوار نیز انتظار می رود اینگونه مسائل مهم شهرستان را با جدیت بیشتری در سطح استان و کشور پیگیری کنند و حداقل مسئولان استانی را به خوبی توجیه و با خود همراه کنند.
 
از طرف دیگر پروژه راه آهن سبزوار نیز که در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهور به خراسان رضوی یکی از پروژه های مهمی بود که قول آن داده شد و اعتبار صد میلیارد تومانی برای آن اعلام گردید، از دیگر پروژه های مهم برای منطقه غرب خراسان رضوی است که انتظار می رود شخص استاندار مستقیماً روند اجرای آن را زیر نظر داشته باشد و اگر قرار است واقعا چنان که وعده داده شده است تا سال 98 به بهره برداری برسد، اقدامات لازم برای ساخت ایستگاه آن در حاشیه ی شرقی شهر سبزوار و نیز تملک کامل زمین و ریل گذاری و دیگر عملیات عمرانی پروژه به تدریج انجام شود.
 
 حالا اما برخلاف بی اطلاعی علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نسبت به این هر دو پروژه مهم اقتصادی برای منطقه سبزوار بزرگ، احمد برادران فرماندار سبزوار اظهارات مثبتی را درباره هردو پروژه عنوان کرده است به طوری که از در مرحله چاپ بودن آگهی مناقصه ایستگاه راه آهن سبزوار و نیز از شروع عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان خبر داده است.
 
اینک باید ببینیم از بی اطلاعی استاندار تا خبرهای مثبت فرماندار کدامیک به واقعیت نزدیک تر است؟ در واقع امیدواریم پس از اینکه استاندار در حضور اصحاب رسانه دیار سربداران به کم کاری های صورت گرفته اعتراف کرد، طبق وعده های فرماندار انشاالله به زودی شاهد پیشرفت های عملی در روند اجرای هر دو پروژه راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی سبزوار باشیم.
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم امید برومندی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما