استاندار:

دانشگاه حکیم سبزواری یکی از موفق ترین دانشگاه های خراسان رضوی است

ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شهرستان سبزوار دومین قطب مهم دانشگاهی شمال شرق ایران روز سه شنبه 10 مهر 97 میزبان برگزاری اولین جلسه شهرستانی شبکه دانشگاه های استان خراسان رضوی خارج از شهر مشهد بود که با حضور استاندار و شماری از روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی این استان در تالار بیهقی دانشگاه حکیم سبزوای بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در نیمه غربی استان خراسان رضوی گردهم آمدند.
 
در این جلسه استاندار خراسان رضوی با ابراز خرسندی از اینکه بیست و ششمین جلسه شبکه دانشگاه های استان برای اولین بار خارج از مشهد و در شهرستان سبزوار برپا شده است، گفت: امیدوارم با گردشی کردن این جلسات در دانشگاه های مختلف استان که الحمدالله در هر گوشه ای این ظرفیت وجود دارد، هدف این شبکه در راستای ارتقاء سطح کیفی وعلمی دانشگاه ها و نیز ایجاد حس مشارکت بین دانشگاه های ما با نیازهای جامعه تحقق یابد.
 
علیرضا رشیدیان افزود: با توجه به شرایط و وضعیت تحریم های ظالمانه ای که امروزه استکبار جهانی علیه ملت ما ایجاد کرده و با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که در استان و کشور ما هست، باید بتوانیم از ظرفیت دانشگاه هایمان برای حل مشکلاتی که ناشی از این حرکت بدخواهان ملت است، استفاده کنیم. 
 
وی با بیان اینکه ما ایمان داریم که با ظرفیت دانایی که در استان و کشور ما وجود دارد، می توانیم بر همه مشکلات فائق بیاییم و  تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: در حال حاضر در حوزه الکترونیک ما بسیاری از کیت های الکترونیکی که در پالایشگاه ها و توسط شرکت های اروپای غربی تولید می شد، در شهرک علم و فناوری مان تولید می کنیم. همچنین پمپ های فشاور قوی که روی چاه های گاز استفاده می شود و بسیار تکنولوژی حساسی داشت و در دنیا ظاهرا در اختیار دو یا حداکثر سه کشور بود را الان خودمان تولید می کنیم و نیز در بسیاری از موارد دیگر در قطعات فنی که ریخته گری و تراشکاری بود الان قطعات بسیار حساس و ریزی در استان خراسان دارد تولید می شود که نشان دهنده ظرفیت بالای ماست و همچنین دانشمندان ما در دانشگاه آزاد توانستند در زمینه فرآوری گوگرد به عنوان یک محصول بسیار با ارزش یک تحول بسیار جدی به وجود بیاورند که امیدواریم به زودی تولید نیمه صنعتی آن را هم شروع کنیم.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با خوب توصیف کردن وضعیت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه های موفق در سطح استان هم از جهت هیئت علمی و هم زیرساخت های فرهنگی و آموزشی است و امیدواریم متناسب با اسم بزرگ و عزیزی که دارد، بتواند در این منطقه همچنان توسعه پیدا کند.
 
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این جلسه گفت: یکی از مهمترین ظرفیت هایی سبزوار برخورداری از مراکز علمی و دانشگاهی است که اکنون به عنوان یک شهر دانشگاهی بالغ بر سی هزارنفر دانشجو در موسسات و مراکز آموزش عالی این شهر در حوزه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  مشغول تحصیل هستند.
 
احمد برادران افزود: سبزوار حدود 800 عضو هیئت علمی در مجموعه دانشگاه های خود دارد که از این امکان باید در جهت پیشرفت و توسعه منطقه بهره برد.
 
وی ادامه داد: در سطح شهرستان سبزوار شورای هماهنگی روسای دانشگاه ها را در هر فصل تشکیل می دهیم که برخی از نتایج برگزاری این جلسات عبارتند از: طرح تهیه سند توسعه شهرستان بود که به عنوان یک مدل و الگویی برای کل شهرستان های استان خراسان که در جلسه شورای برنامه ریزی استان مورد تاکید و توجه قرار گرفت، تهیه سند روستایی برای سه روستای شهرستان سبزوار، توجه به موضوع شهر هوشمند، موضوع بازآفرینی شهری و برگزاری همایش ملی بازآفرینی و ...
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این جلسه گفت: این دانشگاه در حال حاضر 264 عضو هیئت علمی تمام وقت بعلاوه بیش از 200 مدرس دارد و فرصت های بین المللی خوبی نیز در ارتباط با دانشگاه هایی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آمریکا، کاندا و ... ایجاد شده است. 
 
دکتر علی اصغر مولوی همچنین تعداد دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری را در حال حاضر 8363 نفر عنوان کرد که در  10 دانشکده این دانشگاه توزیع شده اند و از این تعداد 270 نفر دانشجوی دکتری، بیش از 1600نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و بقیه دانشجویان کارشناسی هستند.
 
وی افزود: امسال استقبال از دانشگاه حکیم بالا بوده است به طوری که 1986 نفر دانشجوی جدیدالورود داشته ایم. 
 
مولوی با بیان اینکه هم اکنون 120 نفر دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیلند گفت: یکی از اولویت های ما جذب دانشجویان خارجی است. 
 
وی همچنین گفت: در راستای برندسازی دانشگاه حکیم سبزواری، اولویت اصلی ما آموزش و پژوهش است و سعی داریم با تقویت زیرساخت ها و همکاری های بین المللی کیفیت آموزش و پژوهش را افزایش دهیم تا بتوانیم در مرزهای علم حرکت کنیم.
 
در ادامه این جلسه رئسای دانشگاه ها و برخی مراکز پژوهشی و دانشگاهی خراسان رضوی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
 
وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری شرح کامل تر این جلسه را به شرح زیر منتشر کرده است:
 
استاندار خراسان رضوی گفت : دانشگاه حکیم سبزواری یکی از دانشگاه های موفق استان  در حوزه توسعه علمی و آموزشی است.
 
 علی رضا رشیدیان در جریان سفر به شهرستان سبزوار و برگزاری بیست ششمین جلسه شبکه علمی دانشگاه های خراسان رضوی در محل دانشگاه حکیم سبزواری، با اشاره به وضعیت خوب علمی این دانشگاه، افزود: این دانشگاه دانشگاهی زنده، پویا و فعال در عرصه های مختلف است و متناسب با اسم عزیز و بزرگ فیلسوف عالیقدر، حکیم سبزواری با شتاب در حال پیشرفت و توسعه است.
 
وی در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در جهت مدیریت سبز و استفاده بهینه از منابع انرژی خاطرنشان کرد:اقدامات موثر صورت گرفته در این دانشگاه در راستای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری قابل تقدیر است و انتظار می رود دانشگاه این تجربه موفق را به سطح شهرستان نیز انتقال دهد.
 
استاندار خراسان رضوی افزود: امروز عرصه هنرمندی دانشگاه های استان و کشور به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه و استفاده از فرصت تحریم برای جهش و سرعت در توسعه علمی است.
 
رشیدیان با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمن علیه کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هدف اصلی از این تحریم ها، مردم و ایجاد نارضایتی در آنان است که با رویکرد فشار از پایین و اختلاف در بالا  اعمال شده است .
 
 وی تاکید کرد : دانشگاه ها مصداق عملی “ما می توانیم “هستند و در این راستا از جمله آموزه های مهم انقلاب اسلامی خدا باوری و خودباوری بود که باعث دستاورد چشمگیری طی ۴۰ سال گذشته شد و امروز هم با اتکا به آن ها و توان خود می توانیم بسیار پیشروتر از گذشته عمل کنیم.
 
وی وظیفه اصلی دانشگاه ها و مراکز رشد را در این شرایط تلاش مضاعف برای توسعه علمی کشور دانست و گفت: باید تمامی زمینه هایی که دشمنان از آن به عنوان اهرم و زمینه فشار استفاده می کنند شناسایی واز ظرفیت های دانشگاهی استان و کشور برای رفع آن بهره برد.
 
رشیدیان وجود چهار هزار و ۶۰۰ عضو هیات علمی در استان را ظرفیتی بالقوه برشمرد و بر لزوم تقویت ارتباط مراکز علمی و دانشگاهی و پژهشی با بخش های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و خدمات در راستای تحقق خودکفایی تاکید کرد.
 
رشیدیان گفت: با اجرایی شدن این امر علاوه بر تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی هم فراهم می شود.
 
استاندار خراسان رضوی افزود: در حوزه کارآفرینی با ورود دانشگاه ها به موضوع اشتغال و بررسی اشکالاتی که در حوزه دانشگاه های کارآفرین در دوره های قبلی وجود داشته نیز امید است با همت مدیران دانشگاه ها این موضوع مدیریت شده و به نوعی دانش آموختگان دغدغه کار و اشتغال نداشته باشند.
 
وی تصریح کرد : باید به گونه ای عمل کرد که این دانش آموختگان بعد از فراغت از تحصیل هم برای خود و هم دیگران اشتغال ایجاد کنند و با استفاده از مزیت های فوق العاده استان بتوانند روند توسعه ای این خطه را سرعت بخشند در این راستا باید بین این مزیت ها و نیز ظرفیت های انسانی تعامل و رابطه معنا داری برقرار کنیم که امید است با کمک شبکه دانشگاهی و علمی و بخش های فعال به این امر رسیده و به سرعت شاهد دانشگاه های نسل دو و سه باشیم .
 
رشیدیان در این میان هم افزایی و همگرایی آموزش و پرورش با مراکز آموزش عالی را به منظور اثربخشی بیشتر آموزش ها و نیز تلاش برای استفاده از ظرفیت همه دانشگاه ها و تبدیل آنها به مراکز آموزش عالی نسل دوم و سه و چهار که کارآفرین و نوآورهستند ، ضروری و بسیار با اهمیت خواند.
 
وی حمایت از پژوهش های مساله محور، تجاری سازی ایده ها، تقویت سازوکار اقتصاد دوجانبه، یکپارچه سازی و ارتقا سطح آموزش های عرضه محور ، تسهیل و تشویق فرآیند تاسیس شرکت های دانش بنیان، یکپارچه سازی نظام ملی نوآوری با رویکرد دانشگاه یادگیرنده، تقویت شبکه نخبگانی استان، فرهنگ سازی و معرفی الگوهای موفق علم و فناوری، توسعه سازوکار وقف در حوزه علم و فناوری و تحلیل پژوهش های فناوری مبتنی بر آمایش سرزمینی را مورد تاکید قرار داد. (منبع)
 
*   *    *
 
فرماندار ویژه سبزوار نیز در این نشست ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: این شهرستان دارای توانمندیهای زیادی در حوزه های مختلف علمی و صنعتی است و بیش از ۳۰ هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی آن تحصیل می کنند.
 
احمد برادران افزود: سبزوار به عنوان نخستین شهر در خراسان رضوی سند توسعه را که یک برنامه راهبردی است تدوین و اجرا کرد.
 
اجرای طرح توسعه روستایی نیز در سه روستای سبزوار بر مبنای ظرفیتهای روستایی و برای نخستین بار در سطح استان در حال اجرا است.
 
وی ادامه داد: همایش کشوری بازآفرینی محلات ناکارآمد نیز به عنوان نخستین شهر کشور به صورت آزمایشی در سبزوار برگزار و تاکنون ۱۳۰ اقدام برای بهسازی و توانمندسازی حاشیه این شهر انجام شده است.
 
فرماندار سبزوار گفت: با پیگیریهای انجام شده و اخذ مجوز از وزارت ارتباطات نیز اجرای طرح شهر هوشمند در سبزوار به کمک دستگاههای مختلف شهرستان در حال اجرا است.
 
سپس دکتر علی اصغر مولوی، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری به ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی، علمی و پژوهشی  این دانشگاه پرداخت.
 
دکتر علی اصغر مولوی با تاکید بر اینکه  اولویت این دانشگاه برندسازی در حوزه آموزش و پژوهش است ، گفت: برای تحقق آن افزایش تبادلات علمی با دانشگاههای معتبر خارجی تقویت می شود.
 
وی  افزود: استادان دانشگاه حکیم سبزواری برای برندسازی دانشگاه و افزایش کیفیت آموزش و پژوهش تاکنون ۳۰ گرنت بین المللی از دانشگاههای معتبر جهان کسب کرده اند.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: ۱۶ محقق پسادکترا، انعقاد ۶۰ قرارداد ارتباط با صنعت و جامعه و اخذ ۱۰ بورس تحصیلی از دانشگاه پاریس بخشهایی دیگر از افتخارات دانشگاه حکیم سبزواری هستند.
 
در ادامه این  نشست دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در گزارشی وضعیت آموزش عالی استان در شروع سال تحصیلی را برای جاضران در جلسه تشریح کرد.
 
پس از آن دکتر ملک زاده گزارش نهایی آیین نامه جشنواره علمی رضوی و برنامه های پیش روی این جشنواره و مهندس خلیلی، مدیرکل فناوری استان نیز گزارشی در خصوص حمایت وزارت ارتباطات از دومین جشنواره علمی رضوی را ارائه دادند. (منبع)
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما