فرودگاه سبزوار بهترین پشتیبان برای مردم نیشابور

کانال تلگرامی هُدهُد سبزوار طی یادداشتی به دو موضوع نیاز و پیگیری مردم شهرستان نیشابور برای احداث فرودگاه و نیز آمادگی سبزوار برای ارائه خدمات فرودگاهی به مردمان شریف این شهر همسایه خود، پرداخته است که به نظر می رسد راه حل خوبی برای پاسخگویی به نیاز نیشابوریان است و از طرفی دیگر کمک شایانی به رونق و افزایش بهره وری تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی در شهر سبزوار می کند.
 
متن کامل مطلب هدهد سبزوار به شرح زیر است:
 
 
فرودگاه سبزوار بهترین پشتیبان برای مردم نیشابور
 
در حالی که شهرستان نیشابور به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های شمال شرق ایران محسوب می شود که در فاصله نزدیک به مشهد مقدس مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد و به خاطر این فاصله کوتاه در بسیاری از زمینه ها می تواند از امکانات موجود در مشهد مقدس استفاده کند، اما در زمینه حمل و نقل هوایی، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نتوانسته است چندان که باید و شاید جوابگوی جمعیت نیم میلیون نفری این شهرستان باشد و مردم نیشابور مدت هاست نیاز به ساخت فرودگاه را در شهر خود احساس می کنند.
 
اما یکی از مواردی که توجیه اقتصادی احداث فرودگاه در شهرستان نیشابور را پایین می آورد، وجود دو فرودگاه فعال در فاصله 100کیلومتری غرب و شرق این شهرستان در شهرهای سبزوار و مشهد می باشد و علاوه بر آن فرودگاه شهید مدرس نیز که فرودگاهی مشترک بین شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه است، از چند سال قبل تقریبا در فاصله 100 کیلومتری جنوب نیشابور در حال احداث است و شهرهای شمالی استان های خراسان رضوی و شمالی نیز از خدمات فرودگاه بجنورد بهره می برند. بنابراین عملا شهرستان نیشابور در احاطه سه فرودگاه فعال و یک فرودگاه در حال ساخت از هر چهار جهت شرق، غرب، شمال و جنوب واقع شده و همین موضوع یکی از دلایل قوی مخالفت مقامات مسئول در استان و کشور برای احداث فرودگاهی جدید در این شهرستان است.
 
با این حال مردم شهرستان نیشابور باز هم معتقدند شهر و دیارشان به خاطر تأثیر مثبت و زیرساختی که وجود فرودگاه بر رونق صنعت گردشگری، جذب سرمایه گذاران صنعتی و تسهیل رفت و آمد مقامات سیاسی، اساتید دانشگاه ها و پزشکان متخصص و ... در هر منطقه ای می گذارد، نیازمند برخورداری بیشتر از امکانات فرودگاهی و حمل و نقل هوایی است و نمایندگان و فرمانداران این شهر در ادوار مختلف همواره پیگیر ساخت فرودگاه نیشابور بوده اند.
 
به طور مثال در یکی از جدیدترین پیگیری ها مدتی قبل حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با رسانه ها رسما از نیاز شهرستان حوزه انتخابیه اش به فرودگاه خبر داده و برخی پیگیری های خود در این زمنیه را توضیح داده است.(منبع)
 
در این بین اگرچه می توان این تلاش دلسوزانه و آینده نگرانه مردم نیشابور را ستود و باید امیدوار بود که این هم استانی های عزیزمان بتوانند سرانجام به آرزوی دیرینه خود در زمینه ساخت فرودگاه برسند، اما چیزی که واضح است این است که اگر همین امروز نیز تمام مجوزهای ساخت فرودگاه در این شهر صادر شود و مطالعات اجرایی احداث آن آغاز گردد، باز هم با این اوضاع نابسامان مالی که در دولت و کشور وجود دارد و فرودگاه های قبلی نظیر فرودگاه گناباد و فرودگاه شهید مدرس(فرودگاه مشترک کاشمر و تربت حیدریه) که از چند سال قبل مجوز احداث آن ها گرفته شده و عملیات اجرایشان آغاز شده هنوز پیشرفت امیدوارکننده ای ندارند، بنابراین احداث فرودگاه نیشابور نیز، باز چندین سال به طول خواهد انجامید و پر واضح است که نیازهای مردم شریف شهر سلسلة الذهب به حمل و نقل هوایی را نمی توان به این راحتی در طول این چند سال نادیده گرفت و به هرحال تا زمان احداث فرودگاه نیشابور باید به فکر تأمین جایگزینی مناسب و محرومیت زدایی هر چه بیشتر از این منطقه بود.
 
بدین ترتیب می توان به فرودگاه شهر سبزوار به عنوان بهترین پشتیبان برای نیشابور نگریست. زیرا اگرچه فرودگاه سبزوار به لحاظ بُعد مسافت، تقریبا به همان اندازه فرودگاه مشهد (حدود صد کیلومتر) با نیشابور فاصله دارد، اما چند ویژگی خاص در سبزوار وجود دارد که بهره برداری مردم نیشابور از فرودگاه این شهر را نسبت به مشهد آسان تر می کند. شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور با مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین، آلودگی هوا، هزینه های بالای حمل و نقل و طولانی بودن مسیرها و ... دست به گریبان است، در حالی که هیچکدام از این مشکلات در سبزوار وجود ندارد و لذا استفاده از امکانات این شهر از جمله فرودگاه را برای مردم شهرهای اطراف آسان تر و سریع تر می سازد.
 
لذا به نظر می رسد در این موقعیت که فرودگاه شهر مشهد علی رغم نزدیکی به شهر نیشابور، نتوانسته نیاز مردم نیشابور را جوابگو باشد، تا چندین سال آینده که فرودگاه اختصاصی شهر نیشابور ساخته شود، فرودگاه شهر سبزوار می تواند بهترین جایگزین برای استفاده مردم شریف نیشابور باشد. در واقع این دو شهر دوست و همسایه که همواره در طول تاریخ به صورتی برابر و برادر با یکدیگر در جغرافیا و تاریخ سرزمین خراسان نقش آفرینی کرده اند، اکنون نیز می توانند در این مورد مکمل یکدیگر باشند. نکته جالب تر اینجاست که مهندس علی اصغر روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار، اصالتاً نیشابوری است و بنابراین حضور او در فرودگاه سبزوار می تواند فرصتی باشد برای ایجاد این اتحاد و همکاری بیشتر بین دو شهر همسایه. 
 
در واقع اگرچه مهندس روشن بین که از کارمندان با سابقه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است، در ماه های اخیر به خاطر عدم اقدامات اساسی و  ناتوانی در افزایش عملکرد پروازی فرودگاه سبزوار مورد نقدهای جدی از سوی رسانه ها واقع شده است، اما در صورت به خرج دادن اندکی تدبیر، وی به خوبی می تواند از فرصت نیاز همشهریان نیشابوری خود به برخورداری بیشتر از امکانات حمل و نقل هوایی و نیز نیاز فرودگاه سبزوار به جذب مسافران بیشتر برای رسیدن به سوددهی اقتصادی، نهایت بهره را در جهت خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم هر دو شهر ببرد و هم به رونق تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی یاری رساند و هم امکانات لازم برای مردمان شریف نیشابور را در زمینه نیاز به حمل و نقل هوایی فراهم آورد.
 
گفتنی است علاوه بر مهندس روشن بین، مسئولان شرکت فرودگاه های استان خراسان رضوی نیز نسبت به وضعیت فرودگاه سبزوار و نیز نسبت به نیاز مردم دیگر شهرهای استان از جمله مردمان شهر سلسله الذهب به حمل و نقل هوایی مسئولیت دارند که متاسفانه تا کنون با کم کاری های فراوان نسبت به دیگر نواحی استان به گونه ای عمل کرده اند که گویا همه نگاه و توجهشان تنها معطوف به شهر مشهد است و انگار بقیه شهرستان های خراسان رضوی را بیگانه فرض می کنند.
 
به هرحال آنچه فرودگاه سبزوار اکنون نیاز دارد تا بتواند به عنوان دومین فرودگاه استان خراسان رضوی و تنها فرودگاه فعال در نیمه غربی این استان، خدمات کامل و مناسبی را به حدود یک و نیم تا دومیلیون نفر از جمعیت شهرستان های سبزوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ... بدهد، برقراری و افزایش تعداد پروازها و نیز برخی فعالیت های اساسی دیگر در زمینه توسعه و تکمیل پروژه های عمرانی و زیربنایی این فرودگاه است که متاسفانه مدت هاست از این موارد خبری نیست.
 
 
کد: 5050
نظرت را بنویس
comments

مرتضی ( یه قوچانی )

سلام، واقعا این همه فردوگاه برای یک استان واجبه؟ حتی فرودگاه بجنورد هم نباید احداث میشد، همه ی شهرهایی که فرودگاه توشون احداث شده می تونستن با یه خط ریلی به مشهد متصل بشن تا از فرودگاه مشهد به راحتی استفاده کنند

خسروجردی2

آقای برومندی.اگر خودتان را برای من معرفی کردید لازم نیست چرا که کاملا شناخته شده هستید اما اگر طبق روالی که از شما انتظار دارم ...

نیشابوری

با سلام و احترام . موضوعی که مطرح شد کاملا صحیح می باشد و البته بحث جدیدی هم نیست و کسانی که قصد مسافرت هوایی دارند با مراجعه به آژانس ها با توجه به زمان پرواز ، مشهد یا سبزوار را انتخاب می کنند که البته با توجه به تعدد پرواز ها معمولا مشهد مد نظر قرار میگیرد .

خسروجردی

فحاشی نکنید. در حق همسایه خیانت نکنید. ظاهر و باطنتان یکی باشد. پشتیبانی از نیشابور و همه همسایه ها شاهرود و کاشمر و جوین و جغتای و اسفراین و ... بماند طلبتان. آقای برومندی. اگر یک احمق بجای شما بود تا حالا متوجه شده بود بود نتایج کار شما به شدت بین این دو همسایه شکاف ایحاد کرده است. شما چطور چیز به این سادگی رو نمی فهمید؟ آرزوی استان کردن سبزوار داشتید کاری کرده اید که نه فقط نزدیکترین و قوی ترین همسایه را عمیقا رنجانده اید بلکه کلانشهر مشهد هم حسابی گوشی دستش آمده که با کی طرف است. اگر پشت گوشتان را دیدید این آرزو را حتی در خواب به تحقق خواهید رساند؛ مشهد برای فعالیت های اقتصادی و حکمرانی اش عمق استراتژیک می خواهد و یک طرف این عمق دقیقادر ۱۰۰ کیلومتری غرب سبزوار است. شما در یک شرایط موفق می شدید آن هم همراه کردن نیشابور بود. که این امکان را تا جایی که توانستید نابود کردید. هم شما هم سیاستمداران و دلالان دورویی که تا حالا با آنها لاس زده اید. آقای برومندی. اشتباه نکنید حریف شما روزنه نیست. طرف مقابل شما هر کسی و تمام کسانی است که به بلاتکلیفی و دورویی و بی اخلاقی شما پی ببرند. اگر می خواهید موفق باشید بروید تناقضهایتان را حل کنید. پیشنهاد میکنم از خودتان شروع کنید. به یک روانکاو مراجعه کنید. برای داشتن رسانه خوب اول باید حال روان گرداننده آن خوب باشد.

محمود

باسلام جناب اقای شورگشتی سایت روزنه بسیار هم سایت خبی هستش فکرنمی کنم مطلبی اختلاف افکنانه نوشته شده باشد الان اینقدر مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند که به این مسائل توجهی ندارند برادر عزیز خودتان هم میدانید تا وقتی فرودگاه مشهد باشه کسی از فرودگاه سبزوار استفاده نمیکنه چون امکاناتش بیشتره وزیرساختها کاملتر باتشکرازشما همچنین ازمدیرسایت اسرارنامه وهمچنین یه تشکری داشته باشم از مدیر سایت روزنه

شورگشتی

ممنونم که همیشه در این سایت خط اتحاد و و دوستی و همکاری دو شهر سبزوار و نیشابور در همسیایگی هم را دنبال کرده اید و می کنید. برعکس در سایت روزنه نیشابور همیشه مطالب اختلاف افکنانه و تفرقه امیز را مشاهده میکنم و به عنوان یک نیشابوری این قسم مطالب سایت روزنه نیشابور را نمیپسندم و همیشه هم به انها تذکر داده م ولی کو گوش شنوا؟ به هرحال من از خوانندگان سایت شماهستم و پیشنهاد این مطلبتان خیلی خوب بود و به نظرم برای همشهریان نیشابوریم نیز این پیشنهاد خوبی است که اگر پروازهای سبزوااربرقرار باشد به جای مشهد از سبزوار استفاده کنند به خاطر صرفه جچویی در زمان و هزینه

اکبر زاده

طرفدار سبزواری ها شدی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما