تأسیس دانشگاه تکنولوژی حضرت زینب در سبزوار / تقدیری که رواست ، نقدی که وارد است


محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم شهرستان های جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته با اعلام چند خبر خوش در حوزه دانشگاهی ، تثبیت نقش سبزوار به عنوان اولین قطب دانشگاهی شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس را برای مردم حوزه انتخابیه خود مژده داد.

اخذ مجوز حوزه برگزاری کنکور دکترای دانشگاه های سراسری در سبزوار نخستین خبر خوشی بود که در آخرین روزهای اردیبهشت 92 به دانشجویان شهرستان های چندگانه غرب خراسان رضوی این خبر خوش را داد که از این پس در ایام برگزاری آزمون دکترا ، بدون دغدغه طی مسافت طولانی و نگرانی از نرسیدن به موقع به محل آزمون درشهر مرکز استان و نیز بدون استرس جهت تهیه اسکان مناسب و کسب آرامش مورد نیاز در شب قبل از کنکور ، برای شرکت در امتحان دکترا ، می توانند در کمال آرامش در شهر و دیار خود این آزمون را سپری کنند.(منبع)

گفتنی است که امتیاز برگزاری آزمون دکترا و کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری در استان خراسان رضوی در حال حاضر تنها در به دو شهر مشهد و سبزوار تعلق دارد.

لازم به یادآوری است ، به جز محسنی ثانی ، دیگر نماینده پرتلاش شهرمان آقای سبحانی فر نیز برای تحقق این دست آورد مهم پیگیری های مستمری انجام داده است. که شرح تلاش های این دو نماینده در مطالب قبلی اسرارنامه مورد اشاره قرار گرفته است :

برگزاری آزمون دکترا در سبزوار / تلاش نمایندگان نتیجه داد

تقویت نقش دانشگاهی سبزوار در شمال شرق کشور


اما خبر مسرت بخش دیگری که در روزهای گذشته در زمینه دانشگاهی سبزوار مطرح شد ، تأسیس دانشگاه تکنولوژی حضرت زینب (س) بود که به گفته محمدرضا محسنی ثانی مراحل اخذ مجوز این دانشگاه چندین ماه به طول انجامیده است و سرانجام در هفته گذشته مجوز قطعی آن اخذ و دکتر جوادحدادنیا ، رسماً از طرف وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری به عنوان مسوول راه اندازی این دانشگاه در سبزوار معرفی شده است.(منبع)

دکتر حدادنیا یکی از مدیران موفق دانشگاهی سبزوار است که سوابق درخشان علمی و تخصصی وی در زمینه های علمی او را مناسب ترین گزینه برای تصدی سرپرستی دانشگاه در شرف تأسیس تکنولوژی حضرت زینب (س) در سبزوار معرفی می کند.

اسرارنامه هم اکنون به همین مناسبت در بخش حوض هشت پایه این مجله به انتشار بیوگرافی مختصری از دکتر حدادنیا پرداخته است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

ایجاد و گسترش دانشگاه ها یکی از روش های توسعه پایدار شهرهاست. به طوری که به جز سبزوار بسیاری دیگر از شهرهای خراسان نسبت به ضرورت تأسیس دانشگاه های متعدد در شهر و دیار خود ، آگاه هستند و آن را جزء مطالبات اصلی خود از مسوولان و نمایندگان شهرشان قرار داده اند.
به طوری که اخیراً یکی از جوانان گنابادی در تحلیلی که در مجله اینترنتی اسرارنامه به آن اشاره شد ، توسعه دانشگاهی را نیاز ضروری گناباد معرفی کرده است.برای مطالعه این مطلب روی اینجا کلیک کنید.


همچنین سایر شهرستانهای خراسان رضوی نظیر تربت حیدریه و نیشابور نیز در حدود سه سال اخیر تحرکات خوبی برای ایجاد و تأسیس دانشگاه های دولتی در شهرهای خود کرده اند.
به طوری که شهرستان نیشابور از سال 1389 و شهرستان تربت حیدریه از 1391 صاحب دانشگاه ملی شده اند.

دارالمومنین سبزوار نیز به عنوان شهرکهنی که همواره در تاریخی ایران و خراسان به عنوان یکی از مراکز علمی و فرهنگی و به ویژه یکی از پایگاه های مهم شیعیان ایران محسوب می شده است و از همین رو به ریشه فرهنگی خراسان شهرت یافته ، خوشبختانه در دهه های اخیر گام های خوبی در زمینه رشد و گسترش دانشگاهی برداشته است.

به طوری که هم اکنون بزرگترین و با سابقه ترین دانشگاه ملی در شمال شرق کشور ، بعد از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه حکیم سبزواری است که در دیار سربداران واقع شده و تاریخ تأسیس آن به سه دهه قبل بازمی گردد و این دانشگاه در طول سه دهه از عمر خود تا به امروز به پرورش شمار زیادی از جوانان تحصیل کرده در مقاطع مختلف دانشگاهی پرداخته و منشأ اثرگذاری های متعدد فرهنگی و علمی واجتماعی بسیاری در شمال شرق کشور به ویژه سبزوار و شهرستان های اطراف آن (بردسکن ، جوین ، نیشابور ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، اسفراین و ...) بوده است.
برای آشنایی کامل با دانشگاه حکیم سبزواری و خلاصه ای از کارنامه فعالیت این دانشگاه در سه دهه گذشته می توانید به پیوند زیر در اسرارنامه مراجعه نمایید :

آشنایی با دانشگاه حکیم سبزواری


اینک راه اندازی دو دانشگاه دولتی جدید در دو سال اخیر (دانشکده علوم قرآنی (1390)  و دانشگاه فنی دخترانه حضرت زیبنب (س) (1392) ، همچنین راه اندازی پردیس بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری در سال 1391 در کنار دانشگاه های قبلی سبزوار گام موثری در جهت تکمیل و تثبیت نقش این شهر به عنوان دومین قطب دانشگاهی شمال شرق کشور محسوب می شود که بی شک جای تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران مربوطه وجود دارد.

نقدی که وارد است :


هرچند گرفتن امتیاز حوزه برگزاری کنکور دکترا برای سبزوار یک دست آورد ارزشمند محسوب می شود که باید بابت آن از همه کسانی که دست اندرکار کسب این امتیاز بوده اند ، قدردانی کرد ، در عین حال جای یک گلایه نیز وجود دارد. گلایه ای مبنی بر اینکه اگر دانشگاه سبزوار این امکان و این ظرفیت را داشت که فقط با کمی پیگیری در اردیبهشت ماه 92 به حوزه کنکور دکترا تبدیل شود ، چرا این امتیاز در همان اسفند 91 (و البته سال های قبل از آن) برای دانشگاه سبزوار تحقق نیافت؟

آیا می بایست حتماً گروهی از داوطلبان کنکور مانند امسال قربانی تمرکز ناعادلانه همه امکانات در شهرمرکز استان می شدند تا ، مسوولان و نمایندگان محترم به فکر این بیافتند که از این ظرفیت بالقوه موجود در سبزوار ، در عمل استفاده کنند؟

واقعاً چرا ما هنوز عادت نکرده ایم که علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم؟

این انتقاد وقتی به صورت جدی تری مطرح می شود که بدانیم در روزهای اخیر یکی از مخاطبان عزیز اسرارنامه که از داوطلبان شرکت در کنکور دکترای امسال بوده و علی رغم وضعیت بد جوی به هرحال موفق شده خود را به مشهد برساند ، در پیامی برای اسرارنامه به بیان انتقادی به شرح زیر پرداخته است :

H@med :
سلام
ابتدا ممنون به خاطر پیگیری های خوبتون، یه انتقاد داشتم امیدوارم شما بتونید به گوش مسئولین برسونید، همونطوری که سایت همکار شما سبزواری ها هم گفتن ، متاسفانه بنده و دهها نفر دیگه که با کمک خود آقای فرماندار و تدارک اتوبوس و قطاری که از طرف فرمانداری هماهنگ شده بود با سختی زیاد و سفری که از 8:30 شب تا 5 صبح طول کشید خودمون رو به حوزه امتحانی رساندیم ولی عملا بی فایده بود چون خستگی و سختی راه اونقدر بالا بود که هیچ کدوم از دوستان نتونستند به درستی آزمون بدهند و متاسفانه از رفتن پشیمون شدیم، حالا بماند که به خاطر بسته بودن راهها مجبور شدیم 2و3 روزی رو در مشهد بمونیم و زمان،پول و خیلی چیزای دیگه رو از دست دادیم که اگر میدونستیم قراره در سبزوار عزیزمون دوباره آزمون برگزار بشه اصلا همچین کار اشتباهی رو نمیکردیم....حداقل فرمانداری که دیگه خودش در جریان سفر سخت ما بود و این سفر رو ترتیب داده بود کاش برنامه ریزی طوری بود که حق امثال من ضایع نمیشد....!!!!
(مطلب ارسال شده به بخش نظرات اسرارانامه)

اینک هرچند دیگر به نظر نمی رسد امکان آن وجود داشته باشد که به انتقاد این گروه از داوطلبان رسیدگی مناسبی به عمل آید ، اما با درنظر گرفتن شرایط توصیف شده ، واقعاً می توان به این عزیزان همشهری حق داد که نسبت به وضع پیش آمده انتقاد داشته باشند. زیرا هرچند این عزیزان با هر سختی که بود ، خود را به  مشهد رسانیدند ، اما قطعا استرس شدیدی که قبل از رسیدن به حوزه آزمون به این داوطلبان وارد شده ، در کاهش عملکرد آنها تأثیرغیرقابل انکاری داشته و شرایط ناعادلانه ای را برای آنان به وجود آورده است.


انتقاد دوم :

هرچند نمی توان ارزش و اهمیت تأسیس دانشگاه های جدید در چندسال اخیر را در سبزوار انکار کرد ، و از این بابت هم باز باید از مسوولان و به ویژه نمایندگان شهرمان سپاسگزار باشیم ، اما یادآوری بلاتکلیف ماندن تأسیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و منتفی شدن تأسیس دانشکده صنایع و معادن سبزوار انتقاد دیگری است که در این زمینه مطرح است.

البته با بررسی اخبار منتشر شده در رسانه های کشور پیرامون دانشگاه صنایع و معادن و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد ، در می یابیم که هر دوی این دانشگاه ها در دو سال اخیر در سطح کل کشور با مشکلاتی مواجه شده اند که به موجب آن بسیاری از شعبه های جدید این دانشگاه ها در شهرهای مختلف یا بسته شد یا تنزل درجه پیدا کرد.

به عنوان مثال واحد علوم تحقیقات خراسان رضوی که پیش از سبزوار راه اندازی شده بود ، به پردیس علوم تحقیقات تنزل درجه پیدا کرد. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)


همچنین دانشگاه صنایع و معادن نیز به طور کل در کشور منحل گردید و طبیعتاً شعبه ها و واحدهای وابسته به آن نیز تعطیل شد.(منبع)

با در نظر گرفتن این موارد شاید صحیح نباشد که که مسوولان و نمایندگان محلی سبزوار را در رابطه با عدم تأسیس دانشکده صنایع و معادن مقصر بدانیم ، اما حداقل می توانیم انتظار داشته باشیم که با پیگیری بیشتر آنان ، در راه اندازی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در سبزوار تسریع شود.

ان شاءالله ...


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
دانشگاه حکیم سبزواری ، دانشگاهی پویا و با پتانسیل بالاست
نظرت را بنویس
comments

شیرین

وقتی کار خوبی هم اتفاق می افته باید به زور بگردید یک انتقادی پیدا کنید شما خبرنگارای فضول؟ به نظر من دنیا صلح امیزتر بود اگرخبرنگارا نبودن.

نجمه

دانشگاهی که هنوز راه نیافتاد منتفی شد!!! بیچاره اسرارنامه خوش خیال شما هم چه نقد و تقدیر بلندبالایی نوشتید. حداقل صبر می کردی ببینی چه قدر واقعیت داره این بار وعده اقایون بعد نقد و مطلب می زدی!

فرهنگ

سایتش چیه ؟‌؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟‌لطفا

با سلام به عنوان یک شهروند از تلاشهای کلیه افراد که باعث ارتقا سطح علمی و فرهنگی سبزوار می شوند تشکر می نمایم. امید وارم دکتر حدادنیا که یکی از افراد بسیار خوش فکر در این شهر هستند موفق باشند.

نقدی که به اسرارنامه وارد است

بعضی از سایتا همیشه گیر سه پیچن اونم برای اینکه مخاطبشون بره بالا. ولی شما که اینطوری نبودید الان این دست اوردهای دانشگاهی که واسه سبزوارپیش اومده خیلی مهم و ارزشمنده در واقع نیمه پرلیوان خیلی مهمتر از نیمه خالیشه که دیگه حالا تموم شده و رفته.اینکه هر سال قراره تو سبزوارکنکور دکترا برگزاربشه خیلی ارزشمنده نه فقط واسه سبزوارواسه شهرهای دورو برم خوبه . یک بردسکنی باید 4 ساعت راه می رفت تا به حوزه اش در مشهد برسه عملا باید از روز قبلش می رفت مشهد و کلی هزینه جا می داد ولی الان همون صبح امتحانم میتونه ازبردسکن راه بیافته و خودشو برسونه سبزوارجوینی و جغتایی و داورزنی هم همینطور تازه اونا تو سبزوار اکثرا فامیل و دوست و آشنا دارن و انگار خونه خودشونه . این موفقیت مهمو ول کردید به این گیر دادید که چرا زودتر این کارو نرکدن. این واقعا نقدیه که به خود اسرارنامه وارده نه به عملکرد مسولین اینقدر توی سبزوار منفی نگر و منفی گرا زیاد داریم که نگو و نپرس شما بهتره همون شیوه منحصربه فرد خودتون که برپایه مثبت اندیشی بود رو اددامه بدید اگرنه میشید کپی درجه دو و سه ..........................فعلی و یا ..................... سابق که هردوشون روی هم به مفت نمی ارزن چون منفی نگرن و روی احساسات مردم موج سواری می کنن من که از همینجا از نماینده های شهرمون مهندس سبحانی و دکتر محسنی تشکر می کنم و دعا می کنم دانشگاه حکیم همیشه همینطور مثل خورشید در غرب خراسان بالنده و تابنده باشه.

علی مزینانی

باسلام نگرانی مردم مزینان از اوضاع سوریه شاهدان کویرمزینان

110

آیا در این شهر قحط الرجال است؟؟؟ دکتر حدادنیا هم اکنون و بطور همزمان دارای سمت های زیر می باشد: 1- عضو هیات علمی دانشگاه حکیم 2- معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی 3- معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی 4- تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی 5- مسوولیت دانشگاه حضرت زینب

چه انتقادات تندی محسنی جونت یه وقت ناراحت نشه

azade

vaghean az agha H@med motshakeram. harfe dele hama ro zadeh. man ba che khone deli khodamo be mashad resondam va chon koli esteres keshidam ghablesh be tore kamel kharab kardam. ey kash dar in konkoore mojaddad maroham dar nazar migereftan . afsoos................
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما