گام های موفق شهرداری و شورا برای احیای هویت اصیل تاریخی و فرهنگی سبزوار


شهرداری و شورای شهر سبزوار در دو سال اخیر ،  گام های ارزشمندی برای احیای هویت اصیل تاریخی و فرهنگی این شهر دیرینه برداشته اند که یکی از آخرین اقدامات موفق آنان ، ساخت المان رستم و سهراب و نصب آن در باغ ملی سبزوار است که در 25 اردیبهشت ماه 92 همزمان با روز ملی گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی همراه با مراسم جشنی ، در همین مکان انجام شد.
توجه به این نکته ضروریست که در شهرهایی نظیر دارالمومنین سبزوار ، تلاش برای احیای هویت تاریخی و فرهنگی ، صرفاً یک اقدام مثبت فرهنگی نیست که تنها فایده آن افزایش در دانش و معلومات عمومی افراد باشد ، بلکه می توان به آن حتی از منظر فواید اقتصادی هم نگاه کرد که قبلاً در این زمینه توضیحات مفصلی در اسرارنامه ارائه شده است. برای مثال می توانید به پیوند زیر مراجعه نمایید :

نقطه عطفی در گردشگری خراسان با احیای رزمگاه اسطوره ای رستم و سهراب در سبزوار


اینک با نصب المان رستم و سهراب در محل واقعی نبرد این دو پهلوان مشهور شاهنامه در باغ ملی سبزوار که در گذشته  به «میدان دژ سپید» معروف بوده است و بازدید از این مکان می تواند مورد علاقه بسیاری از ایرانیان باشد ، و نیز با سایر اقدامات موفق در گرامیداشت شخصیت های تاریخی سبزوار نظیر ابوالفضل بیهقی ، ملاحسین واعظ کاشفی و ساخت المان هایی برای دکتر علی شریعتی ، المان چاووش ، المان میدان انقلاب ، المان سربداران (در دست ساخت) و .... به این نتیجه می رسیم که بی شک شهرداری و شورای شهر موفق شده اند بخش هایی از نیاز دیرینه دارالمومنین سبزوار را برای شناخت و معرفی تاریخ کهن و فرهنگ اصیل آن برآورده کنند.

این کار در واقع پاسخ مستقیمی به نیاز جوانان غرب خراسان رضوی برای آگاه شدن از هویت ارزشمند تاریخی زادگاهشان است تا با اتکا به این آگاهی از ریشه های عمیق فرهنگی خود، بتوانند بیش از پیش در مقابل تهاجم همه جانبه فرهنگی و روانی دشمنان ایران ایستادگی کنند.

سخنرانی های اخیر حسین مقصودی شهردار پرتلاش سبزوار در برخی محافل اداری یا مراسم عمومی نشان دهنده تصمیم جدی شهرداری و شورای شهر سبزوار برای کار روی سوژه های فرهنگی مهمی است که تا کنون در این شهر مورد غفلت  قرار گرفته بودند.

اینک متن سخنرانی شهردار سبزوار در مراسم پرده برداری از المان نبرد رستم و سهراب در باغ ملی این شهر به همراه گزارش های جانبی از این مراسم را منتشر می کنیم :
 
شهرداری سبزوار : شهردار در بزرگداشت فردوسی: سایت موزه و مرکز شاهنامه خوانی در سبزوار ایجاد می شود

شهردار سبزوار از ایجاد سایت موزه و مرکزی برای علاقمندان به شاهنامه خوانی کشور در سبزوار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، این مراسم که با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، اساتید دانشگاهی و عموم مردم سبزوار در محوطه شهرداری سبزوار برگزار شد، حسین مقصودی با بیان اینکه رونمایی المان رستم و سهراب در 25 اردیبهشت ماه سال جاری مرهون تلاش یک و نیم ساله شورا و شهرداری است، گفت: برای ساخت این المان فراخوان مسابقه ای کشوری و بین المللی در یک و نیم سال قبل داده شد که در آن کشورهایی از ایران، ایتالیا، تاجیکستان، قرقیزستان و... شرکت نمودند و در نهایت با نظر داوران بین المللی گروسیان هنرمند مجسمه ساز ایران به عنوان نفر اول این مسابقه انتخاب و کار ساخت المان را آغاز کرد.

وی این مهم را در راستای سیاست گذاری شورای اسلامی شهر و شهرداری برای اعتلای سبزواری در حد نام و پیشینه سبزوار بیان کرد و گفت: ما بر آن شدیم که اگر می خواهیم قدمت و پیشینیه سبزوار را که به قدمت قیام شیعی سربدارن می رسد را به جهانیان بشناسانیم باید در مبلمان شهری و چهره شهر تغییراتی ایجاد کنیم.

شهردار سبزوار ادامه داد: 34 سال عده ای با عوام فریبی حرف از صنعتی شدن سبزوار و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه از کشور زدند که متاسفانه نه تنها محقق نشد بلکه سبزوار از بسیاری از امکانات و حتی هویت باسابقه خود نیزعقب ماند.

مقصودی تاکید کرد: اگر مدعی هستیم که سبزوار دارای هویت و پیشینه 6 هزار ساله است باید آنرا با ساخت و نصب المان های متفاوت انجام دهیم، کما اینکه شهرداری در دو سال اخیر المان هایی همچون چاوش، شریعتی، جانباز.. را که نشانی از فرهنگ و تمدن این خطه است را به نمایش گذاشت، در این راستا مقرر شده در آینده ای نزدیک در 5 هکتار از اراضی کمربندی ، قیام شیعی سربداران را بازسازی و در مسیر تردد میلیون ها زائر بارگاه رضوی قرار دهد.

شهردار سبزوار به ایجاد شور و نشاط شهروندی در نوروز 92 نیز اشاره و نصب المان های والور 200 ساله، آفتابه لگن300 ساله، دار قالی 150 ساله را یادآور شد و افزود: این المان ها همه در راستای هویت اصیل این شهرستان بود که خوشبختانه ضمن انعکاس در رسانه های محلی و داخلی در رسانه های بین المللی نیز انعکاس داشته است.

وی با بیان اینکه قطار سازندگی سبزوار با شتاب بیشتری نسبت به سال های قبل در حرکت است، افزود: سرنوشت هر کشوری را تنها مردم آن کشور می سازند، هرچند برخی با سنگ اندازی و عوام فریبی قصد دارند این قطار را از حرکت باز دارند اما با درایت مردم سبزوار این قطار به راه خود ادامه خواهد داد.

مقصودی با تاکید بر اینکه سبزواری خواهیم ساخت در حد قیام سربداران و در حد تاریخ و هویت این کهن شهر، گفت: سبزوار باید توسط مردم این شهر ساخته، هنر و هویتش حفظ و به نسل های آینده تقدیم گردد.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیان فارسی دانشگاه حکیم نیز در این مراسم، حکیم ابوالقاسم فردوسی را پهلوان منش و شاهنامه ی او را پهلوان نامه برشمرد و افزود: یکی از ویژگی های بارز اثر گرانقدر او درس هایی از آزادی و آزادگی در فضایی کاملا پهلوانی است.

دکتر مهیار علوی مقدم شاهنامه فردوسی را یکی از نمونه های بارز شاهکارهای ادبی بیان کرد و گفت: فردوسی به دلیل داشتن روحی بزرگ اثری را در دوران خفقان آور قرن چهارم و پنجم تالیف کرد که سرشار از مفاهیم انسانی، اعلای بلند عدالت، پهلوانی، هویت ایرانی و... بود

وی با بیان اینکه عمده داستان های شاهنامه در مورد پهلوانی و دلاورمردی است، گفت: فردوسی داستان هایی را نقل کرده که بگونه ای پس از گذشت سالیان متمادی هنوز هم با زندگی امروزی ما عجین و قابل مقایسه است.

گفتنی است سخنرانی، اجرای ضرب باستانی، موسیقی سنتی، اجرای برنامه های بزرگداشت کارگاه آموزشی مجسمه سازی با موضوعیت شاهنامه توسط استاد جعفر نجیبی از برترین های مجسمه سازان ایران از دیگر برنامه های این بزرگداشت بود.

همچنین سید ابوالحسن حسینی پایان نامه ارشد خود با موضوع آداب و آیین و رسوم دوره پهلوی شاهنامه فردوسی را به شهردار سبزوار تقدیم کرد.این برنامه به همت اداره فرهنگی ورزشی و روابط عمومی شهرداری سبزوار برگزار شد.
(منبع: وبسایت شهرداری سبزوار)



گزارش تصویری از مراسم بزرگداشت فردوسی و رونمایی از المان رستم و سهراب در سبزوار




کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
هزارحرف نگفته از تاریخ و فرهنگ سبزوار
  

نظرت را بنویس
comments

محمد

با تشکر از شما و قدر دانی از مجموعه شهرداری مجله اینترنتی اسرار نامه در این برهه از زمان می تواند با اطلاع رسانی دقیق خود نقش سازنده ای در انتخابات شورای شهر د اشته باشد تا از حضور افراطیون با قدرتهای رسانه ای انها جلوگیری شود

پرهیزگار

اون برنامه که بیشتر گرامی داشت فردوسی بود. البته گرامیداشت فردوسیم خوبه ولی باید بیشتر روی نبرد رستم و سهراب و آرامگاه سهراب در سبزوار کار می کردن تازه اگه قرار باشه برای بزرگانی مثل فردوسی برنامه برگزاربشه ، شریعتی که واجب تره. چرا شهرداری برای شریعتی برنامه برگزارنمی کنه.آخه پارسالم شهردار آقای مقصودی بود ولی هیچ برنامه ای برای شریعتی نداشت.من خودم طرفدار آقای مقصودیم و همیشه هم دفاع کردم الانم بابت زحمات سپاسگزارم ولی فکر می کنم یک مقدار اولویت بندی هاش درست نیست. یا مثلا آبان ماه بزرگداشت حافظو برگزار کرد ولی واسه حاج ملاهادی سبزواری هیچ کار نکرد

جمعی از شهروندان سبزواری

با سلام : چرا فرستنده تلویزیونی دیجیتال سبزوار شبکه جام جم را حذف نموده و به جای آن شبکه العالم را جایکزین کرده است مگر سبزواری ها عرب زبان شده اند که ما از آن بی خبریم خواهشمندیم برای جلوگیری از گرایش مردم به شبکه های ماهواره ای آنها را تماشای ازشبکه جذاب و متنوع جام جم محروم نفرمایید. (با تشکر جمعی از شهروندان سبزواری )

یک نفر شاهد

با تشکر از اطلاع رسانی شما وبلاگ هوادارن شهردار محترم شهرمان با کسب اجازه مطلب شما را در معرض دید هواداران و همشهریان گذاشت
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما