پرفسور اسماعیل کهرم:

زعفرانیه ظرفیت فراوانی برای دعوت کردن دنیا دارد/ به عنوان یک ایرانی به سبزوار می بالم

 
ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
یک بوم شناس و فعال برجسته محیط زیست ایران گفت: روستای زعفرانیه سبزوار با 6 اثر تاریخی دارای شخصیتی اصیل است ولی متاسف شدم که چرا دستی بر روی این روستا و کاروانسرای شاه عباسی آن کشیده نشده و مرمت آن آغاز نمی شود؟با مرمت طاق بستان در کرمانشاه، توریست ها به ایران و آن منطقه جذب شده اند. زعفرانیه نیز به خاطر داشتن آسمان آبی، زیبایی و سکوتش ظرفیت بالقوه فراوانی برای دعوت کردن تمام دنیا دارد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، پرفسور اسماعیل کهرم در مراسم شب بخارا که بعد از ظهر جمعه 1تیر97 با همت مجله بخارا و همکاری دانشگاه حکیم سبزواری در روستای تاریخی گردشگری زعفرانیه برگزار شد، گفت: به عنوان یک ایرانی به سبزوار افتخار می کنم و کلاهم را بر سر گذاشتم تا در این لحظه به احترام شما سبزواریان از سر بردارم. من از شما سبزواریان میخواهم که به سرزمین تان ببالید همانطور که من به عنوان یک ایرانی به سبزوار می بالم.
 
 وی در ادامه با اشاره به بیتی از شاهنامه " نبینی که با گرز سام آمده ست / جوان است و جویای نام آمده ست" گفت: در زمان جوانی و  حدود نیم قرن گذشته، به سبزوار سفر می کردم و در کال شور این شهر  در جستجوی پرنده ای به نام «میش مرغ» بودم که بزرگترین پرنده ی قابل پرواز است و عضلات و بال هایی با 22 کیلوگرم وزن دارد و متاسفانه اکنون هرچه جست و جو کردیم، دیگر این پرنده را نیافتیم.
 
کهرم افزود: طبیعت کویر کال شور ، آنچنان جذاب بود که مردم شوروی سابق برای گذراندن  زمستان به این منطقه سفر می کردند و شاخص ترین حیات وحش در این منطقه زندگی می کنند.
 
وی تصریح کرد: بنده به عنوان یک شکاربان عقیده ام براین است که بیابان با کویر متفاوت است. بیابان با تراشیدن و از بین بردن جنگل ها به دست انسان به وجود آمده ، این در حالیست که کویر را خدا خلق کرده است. 
 
عضو مؤسسه مطالعات ایران‌شناسی بریتانیا گفت: تصور نکنید تنوع حیات وحش در جنگل های شمال کشور بیشتر از کویر می باشد، بلکه درکویر در یک متر مربع، دو الی سه نوع مختلف گیاه وجود دارد؛ این درحالی است که در هر متر مربع یا در هر هکتار مناطق شمالی اگر صد گیاه وجوداشته باشد، آنها ازگونه های مختلفی نیستند. 
 
وی در سخنش به نقل قولی از دکتر قهرمان- گیاه شناس بین المللی- اشاره کرد و افزود: تنوع گیاهان و جانوران در کویر بیش از شمال ایران است.ولی متاسفانه نگاه کنید و ببینید چه برسر آنها آورده ایم.
 
عضو انجمن پرنده نگری کاردیف – ولز همچنین با اشاره به اینکه جانوران زیادی از جمله یوزپلنگ، گورخر، بزمجه و آهو که شاخص فرهنگ ماست، در کویر زندگی می کنند، گفت: در همین منطقه شیراحمد سبزوار، چند سال قبل بنای یادبود حسین صادقی محیط بان شهید را که برای حفظ یکی از همین آهوان گلوله به سرش اصابت کرده بود، ساختیم و اتفاق جالب این بود که همسر شهید صادقی نام فرزندشان را که هیچ گاه نتوانست پدرش را ببیند، «آهو» گذاشت.
 
وی تصریح کرد: هشت هزار موجود به یک بوته در کویر وابسته است. طی هرم غذایی که در طبیعت وجود دارد موجودات ازهمدیگر تغذیه می شوند که متاسفانه انسان با آفرودها و تفریحات ناسالم این چرخه را نابود می کند. 
 
عضو کانون شکار و طبیعت ایران با اشاره به بعضی از خطراتی که کویر ایران را تهدید می کند، افزود: حرکت آفرود وموتورسیکلت ها در کویر باعث تخریب بوته ها و زیستگاه حیات وحش می شود. به طور مثال لاک پشت ها و گربه های شنی در کویر، حفاری هایی برای مراقبت از فرزندانشان در برابر گرما و سرما انجام می دهند که با تفریحات ناسالم ما خانه هایشان، بر سرشان خراب می شود  و در حال حاضر تمام کشورهای جهان شاهد این تخریب هستند.گرچه دولت ایالات متحده آمریکا در صحراهای اریزونا و نِوادا برای تعداد موتورسیکلت های شرکت کننده در مسابقات، قانون گذاشته و حتی جاده ی مخصوصی مشخص کرده است.
 
وی همچنین فروش خاک های کویر زیبای مرنجاب به کشورهای عربی را از دیگر آسیب های کویر ایران بر شمرد و گفت: در آینده نه تنها فرزندان ما آب ندارند، بلکه خاک سرزمین شان نیز توسط اجداد آنها به فنا رفته است.
 
در ادامه ی این مراسم نوبت به سخنرانی علی دهباشی روزنامه نگار و سردبیر مجله بخارا رسید.
 
قبل از سخنرانی دهباشی فرزانه فرهبد مجری مراسم ، وی را چنین معرفی کرد: ناشر تخصصی آثار نویسندگان پارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان و حوزه های تمدن فارسی از بلندی های پیر تا لاهور و کشمیر و بخارا و سمرقند است. علی دهباشی ازکودکی تا کنون باچاپ مجله و نشریه دم خور بوده و هنوز هم فکر و ذهنش درگیر انتشار مجله است.
 
فرهبد در توضیح مجله بخارا این چنین گفت: مجله بخارا مجله ایست که حلقه ی اتصال بزرگان ادب و هنرو فلسفه و جامعه شناسی و محیط زیست در ایران است. نویسنده های بزرگ ارزشمندی چون شفیعی کدکنی، داریوش شایگان، ژاله آموزگار، بهاء الدین خرمشاهی، عبدالحسین آذرنگ، محمود دولت آبادی، احمد مهدوی دامغانی و بسیاری بزرگان دیگر به صورت اختصاصی با این مجله همکاری می کنند. 
وی افزود: بخارا تا کنون 351 شب فرهنگی را در اقصی نقاط کشور ازجمله تهران، شیراز، قزوین، مشهد، دامغان، آمل، بابل، یزد، کاشمر و همچنین خارج از کشور در شهرهایی چون کابل، هرات، دوشنبه، ونکوور، تورنتو، فرانکفورت و شهرهای دیگری برگزار کرده است.
 
وی در پایان گفت: در توصیف علی دهباشی همین بس که بدانیم استاد محمدرضا شجریان درباره وی گفته است؛ علی دهباشی یک تنه کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را انجام می دهد.
 
روزنامه نگار و نویسنده مجله بخارا ضمن تشکر و قدردانی از فرهنگیان ، دانشگاهیان و مردم سبزوار گفت: آنچه که برای ما و نسل ما مهم بوده و یادگرفته ایم عشق به وطن و ادای دین به ایران بوده، که به عنوان وظیفه ی اصلی ما محقق شده است.
 
علی دهباشی تصریح کرد: آنچه هویت ما را درطول تاریخ و هزاران سال می سازد زبان فارسی است و مسلماً راز ماندگاری ما در پهنه ی حوادث عجیب و غریب و نیز اینکه در آماج حملات غارتگرانی که از هرسو ما را محاصره کرده بودند دوام آوردیم و به امروز رسیدیم در چند عنصر می باشد که مهمترین آن زبان فارسی است.
 
وی افزود: زمانی در تورنتو گفتم که اگر هر مسلمانی سفر حج نرود، مسلمانیش کامل نیست و اگر هر ایرانی به سمرقند و بخارا نرود ایرانیتش کامل نیست.که همان موقع حدود 80 نفر ثبت نام کردند و سال بعد من هم به عنوان راهنما با آنان به سمرقند و بخارا رفتم. 
 
دهباشی به وابستگی تنگاتنگ ایرانیان با شاعرانشان اشاره کرد و گفت: ما با شاعران 700 سال گذشته مان زندگی می کنیم و اگر به دنبال خردمندی و مسائل روز باشیم سراغ اشعار سعدی میرویم. روح سلحشوری را از اشعار فردوسی طلب می کنیم. ونیز در طول روز بارها و بارها از اشعار شاعران بزرگمان استفاده می کنیم. 
 
وی ادامه داد: درهیچ تمدنی شاعرانی همچون سعدی، فردوسی و مولانا و خیام وجود ندارد و در هیچ کشوری پیدا نمی کنید مردمی را که به اندازه ما ایرانیان اشعاری از شعرایشان حفظ باشند و در طول روز آن ها را به زبان بیاورند.
 
وی در پایان تصریح کرد: ما باید ایران را با کویر و زیبایی های دیگرش به فرزندانمان نشان دهیم تا بتوانیم ارتباط قلبی و فرهنگی فرزندان و آیندگان مان را با این سرزمین ایجاد کنیم، و در نهایت هرکسی در هرنقطه ای از این سرزمین برای سربلندی ایران گام بردارد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما