گزارشی مفصل از برگزاری بیست و دومین سمینار جبر ایران در سبزوار

بیست و دومین سمینار جبر ایران که همه ساله در یکی از دانشگاه های بزرگ کشور برگزار می گردد  در  ساعت 8:30 صبح روز سه شنبه 11 بهمن سال جاری با برگزاری مراسم افتتاحیه ای در تالار استاد محمدتقی شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری (تربیت معلم) سبزوار به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
این سمینار  ملی از 11 الی 13 بهمن ماه با حضور حدود 150 ریاضیدان داخلی و خارجی ، دانشجویان و پژوهشگران سراسر ایران و چند کشور خارجی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار گردید و اجرای با شکوه و مفصل آیین افتتاحیه  این همایش از ویژگی های خاص آن بود.
اولین سخنران مراسم افتتاحیه دکتر عباس محمدیان ، ریاست دانشگاه بود . وی در ابتدا با خوشامدگویی به میهمانان داخلی و خارجی ، از برگزاری این سمینار در دانشگاه تحت مدیریت خود ابراز خوشحالی کرده و آن را مایه مباهات و افتخار سبزواردانست.دکتر محمدیان در ادامه نکاتی در رابطه با دانشگاه تربیت  معلم سبزوار بیان کرد.
دکتر ملک فر، مشاور وزیر علوم و مدیر کل دفتروزارتی ، دومین فردی بود که در این سمینار به ایراد سخن پرداخت. ملک فر پس از انتقال پیام مقام عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، به سمینار جبر ایران ، با گرامیداشت دهه فجر، به بیان پیشرفتهای مهم علمی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

سپس مهندس شعبانی ، معاونت استاندار و فرماندارشهرستان سبزوار به روی سن آمد و آغاز دهه فجر را به میهمانان و ملت انقلابی ایران ، به ویژه جامعه دانشگاهی کشور تبریک  گفت . شعبانی در ادامه به بیان ویژگیهای تاریخی و جغرافیایی سبزوار پرداخت و از اهمیت این شهرسخن گفت.همچنین ، فرماندار سبزوار از دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز یاد کرد.  
در ادامه این مراسم ، استاد علی ناری ، مرشد اول کشور و قهرمان مسابقات حماسه سرایی ایران، که تا کنون چندین مورد اجرای موفقیت آمیز در ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان داشته است ، به اجرای قطعاتی حماسی و ملی پرداخت که با تشویق و همراهی گرم حاضرین همراه بود.
در بخش دوم مراسم افتتاحیه ، دکتر استاجی ، دبیر سمینار جبر ایران ، به بیان گزارشی کوتاه از نحوه برگزاری این سمینار پرداخت و از تلاش همکاران خود در دبیر خانه تشکر کرد.

همچنین در بخش های دیگری  از این مراسم از دو تن از اساتید برجسته و قدیمی ریاضی کشور تجلیل  به عمل آمد. ابتدا دکتر عرفانیان ، رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد ، از خدمات ، روش و منش دکتر رجب زاده  مقدم  ، از اساتید بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد سخن گفت و از استاد خود تجلیل کرد. سپس نماهنگی در رابطه با خدمات استاد سید محمود طالبیان از اساتید بازنشسته دانشگاه حکیم سبزواری (تربیت معلم) ، پخش شد و در پایان با حضور دکتر محمدیان ، دکتر ملک فر ، آقای بروغنی (نماینده مردم سبزوار در مجلس) ، مهندس شعبانی ، دکتر استاجی و آقای طبسی (مسئول خانه ریاضیات سبزوار) از این اساتید برجسته با اهدای هدایایی تقدیر شد.

سمینار جبر ایران در سبزوار


ساعتی پس از پایان مراسم افتتاحیه ، نشست علمی بیست و دومین سمینار جبر ایران ، در سالن استاد محمد تقی شریعتی برگزار شد.
در دومین روز برگزاری سمینار ملی جبر در دانشگاه حکیم سبزواری نشستهای تخصصی از پیش اعلام شده در کلاسهای این دانشگاه به همراه اساتید مجرب برگزار شده و در آن اندیشمندان و ریاضیدانان حاضر به ارائه مقالات برگزیده پرداختند و سپس شب هنگام از میهمانان در رستوران و تفرجگاه سنتی آق بابای سبزوار  پذیرایی بعمل آمد.
در آخرین روز این همایش نیز ادامه نشستهای تخصصی برگزار شده و سرانجام در ساعت 12:30 ظهر پنجشنبه مراسم اختتامیه این سمینار در یکی از کلاسهای دانشکده با سخنرانی دکتر استاجی دبیر  سمینار و دکتر ملک فر، مشاور وزیر علوم و مدیر کل دفتروزارتی و پخش دو کلیپ زیبا که توسط مدیریت فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری برای حسن ختام تهیه شده بود ، برگزار گردید.
و میهمانان بعد از صرف نهار، جهت بازدید از برخی آثار باستانی دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار از جمله مقبره حاج ملاهادی سبزواری به داخل شهر عزیمت کرده و با این اماکن تاریخی و نمادهای شهر تاریخی از نزدیک آشنا شدند.  این آخرین مراسم نیز با شکوه خاصی برگزار شد و ساعاتی بعد میهمانان به تدریج سبزوار را ترک کردند.
خاطرنشان می گردد تغییر نام دانشگاه تربیت معلم سبزوار که از مدت ها قبل در نهادهای مربوطه کشوری در دست اقدام بود ، سرانجام در روزهای برگزاری سمینار ملی جبر ایران ، تحقق یافت و نام این دانشگاه به حکیم سبزواری تغییر کرده و در مراسم اعلام شد.

 


مجله اینترنتی اسرارنامه در صورت امکان گالری عکس های این سمینار ملی را در روزهای آینده به نمایش خواهد گذاشت.
(با تشکر از گزارشگر افتخاری اسرارنامه سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری که مشروح این گزارش را برای این مجله اینترنتی ارسال کرده است.)

نظرت را بنویس
comments

سربداران

ای کاش از بانک تجارت که اسپانسر مالی این حرکت بود نیز یادی می شد

رها

سلام خسته نباشید همکار گرامی یه خبر ................از ترس خبر دانشگاه تربیت معلم رو برداشته حتما سوژش کنید موفق باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما