نامه ای سرگشاده به معاون قضایی دادستان کل کشور از طرف یک هم کلاسی قدیمی

محمد ابراهیم اکبری / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
نامه ای از سر ارادت از یک پرده نشین شهرستانی به یک شاهد بازاری در پایتخت:
 
جانباز سرافراز، یار دبستانی دهه ی شصت در دانشکده ی حقوق شیراز، معاون محترم قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، سرور ارجمند جناب آقای حاج عبدالصمد خرم آبادی دام عزه 
 
سلام علیکم
 
احتراماً یک بار که توفیق صحبت تلفنی با حضرت عالی دست داد. جام کلمات شما آنقدر لبریز از صداقت، تواضع و دلسوزی بود که حقیر انگیزه یافتم همراه با عکسی از اردوی مشهدالرضا (ع) و یادی از شهیدان دانشکده شهید حمید حائری و محمد کریمی چند سطری در خصوص بیان شما در رسانه ها که:
 
فیلتر کردن یعنی قطع تسلط دشمن در فضای مجازی1 (نقل به مضمون) بنویسم. امید که این نوشته بسته بر پای هُدهُد فضای مجازی در فرصتی مناسب به سمع و نظر شما برسد.
 
1-  علی الظاهر تلگرام یک ابزار، یک شکل و یک وسیله است به خودی خود محتوا نیست. کبوتر پیغام بری که محتوای پیام هایش را ما می سازیم او فقط جابه جا می کند. به خودی خود نه کژدم است که نیش بزند، نه پروانه است که از زیبایی او لذت ببریم. بهتر نیست به جای شکستن بال این کبوتر محتوای امور، اخبار، رفتار و افکار خودمان را اصلاح کنیم.
 
غیر این است که ابزار فضای مجازی آینه ای است که نقش محیط خود را راست می نماید. بهتر نیست عوض شکستن این آینه به فکر اصلاح نقش ها باشیم که در آن صورت از سرزنش حکیم گنجوی نیز در امان می مانیم.
 
2-  چه کرده ایم، چه می کنیم که همه ی راه ها به سیم های خاردار دشمن ختم می شود. بحث مکاتب عرفانی نوظهور پیش می آید با هول و ولا صورت مسئله را پاک می کنیم، کتاب هایشان را جمع می کنیم از جوانان می خواهیم نزدیک آن ها نشوند. بهتر این نیست ما که پشتوانه های قوی از دین و قدمت فرهنگی و تاریخی داریم عالمانه با مسائل برخورد کنیم. به راستی پاکی، زلالی و عظمت یک اقیانوس از اینکه باریکه ی گندابی در آن بریزد لطمه می بیند؟ چرا می بایست همیشه دشمن فاعل و ما منفعلانه عمل نماییم. باور بفرمایید سرکنگبین شعارهای بی عمل صفرا فزوده است. ای کاش هر مسئول محترم به جای خوردن غم امت، خودسازی و اخلاق را از خود شروع نماید.
 
3-  متأسفانه آمار بالای پرونده های قضایی برای نظام جمهوری اسلامی شکلک در می آورد. باور بفرمایید وقتی مردم مشکلات اساسی در اجتماع، سیاست و اقتصاد دارند دخالت دستگاه محترم قضا در امور هنری مردم در فرض مثل به این می ماند که جراح قلب عمل قلب باز بیمار را رها کرده به فکر رنگ لباس و کفش او باشد.
 
4-   حقیر پس از تحصیلات قضایی از آنجا که کار فرهنگی را به منزله ی پیشگیری قبل از درمان می دانستم به خدمت فرهنگی مشغول شدم در این عرصه نیز چکش های قضایی اصرار دارند جای کلک خیال انگیز روی میز فرهنگ را  تصاحب کنند. 
 
باور بفرمایید اهالی دردمند فرهنگ در جیب هر زندانی، در جیب همان ها  که مجری خبر با صلابت و افتخار اعلام می کند این اراذل و اوباش با دست و پای زنجیر شده در محل چرخانده شدند در جیب یکایک آن ها که همه فرزندان انقلاب هستند، نسخه ی علاجی از فرهنگ و اخلاق می بینند.
 
داروی این نسخه ها در انبار تفکرات جمعی متعصب و از خود راضی احتکار شده است. بهتر نیست به جای ازدحام در کوچه ی تنگ تعصب، پای در بزرگ راه مقتضیات زمان و مکان بگذاریم؟
 
5-  به راستی این همه گره اساسی در کار جامعه از کجا افتاده است؟ نکند در تشخیص زمان به اشتباه افتاده ایم؟ نکند زمان، زمان توجه به افلا تعقلون ها در قرآن کریم باشد و ما همچنان در مصداق ابی لهب ها و طلحه و زبیرها به جان هم افتاده ایم؟ نکند زمان ، زمان بحث های علمی امام صادق (ع) با شاگردانش باشد و ما همچنان در جواب مخاطب در جواب نسل جوانمان از مشق شمشیر می گوییم و سر نیزه های آماده! بهتر نیست همه در هر لباس و هر کجا جلو آیینه ی تمام قدی از شرایط زمان و مکان ایستاده بیش از پیش به نتیجه تصمیم و رفتارهای خود بیندیشیم؟
 
6-  حقیقت این است که پس از سال های دفاع مقدس بسیاری از مدیران اداره ی کشور در میدان مینی از حب دنیا، مال و مقام و میز گرفتار آمده اخلاق را در خط مقدم جهاد اکبر رها کرده، شروع به عقب نشینی کرده اند. قطع کردن و پاک کردن صورت مسائل نیز نوعی عقب نشینی در برابر دشمن محسوب می شود. بهتر نیست به جای بازی کردن در زمین دشمن به آرزوی دیرینه ی امام راحل (ره) برگردیم که آرزو داشتند بشر به رشدی برسد که قلم ها جای مسلسل ها را بگیرد! بدون شک بستر رشد، گفتگو، تعامل، تعاون و سرانجام وصل و اتصال است نه قطع و انقطاع!
 
و در پایان حاج عبدالصمد عزیز که خود شهید زنده و بر چفیه ی گردن شما غبار جبهه نشسته و بوی عطر شهدا را می دهد اهتمام شما در قطع تلگرام نسبت به مشکلات اساسی تری که مردم دارند در مثل به این می ماند که شما از کسی که علاوه بر ضرب و شتم صاحب خانه تمام لوازم و اثاثیه ی زندگی او را به سرقت برده می پرسید: چرا با کفش بر روی فرش صاحب خانه راه رفته است؟
 
با آرزوی خیر و برکت برای شما و همکاران محترم امید است هر کجا هستید در جهت اعتلای عدالت قضایی در جامعه اسلامی بیش از پیش موفق و مؤید باشید و انشالله در یوم تبلی السرائر2 هیچ رزمنده و جانبازی مدیون و شرمنده ی همسنگران شهیدش نشود.
 
 
 
 ردیف دوم نشسته از سمت راست نفر دوم (عزیزی که چفیه به گردن دارند) جناب آقای خرم آبادی – ردیف وسط نشسته از سمت چپ نفر اول نویسنده ی نامه است.
 

توضیحات:

 
1- فیلتر کردن یعنی قطع تسلط دشمن در فضای مجازی: اشاره به اظهارات اخیر عبدالصمد خرم آبادی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است. (منبع)
 
2- یوم تبلی السرائر: یکی از القاب روز قیامت. روزی که باطن امور آشکار می شود.
 
 

برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم محمد ابراهیم اکبری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نظرت را بنویس
comments

مهدی

آقای محمدابراهیم اکبری بسیارخوب و منطقی و متین نوشته اند این گونه نامه‌های دلسوزانه اثر بیشتری دارد تا مقاله و افشاگری و...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما