فرودگاه بین المللی سبزوار / سرمایه عظیم ملی

امروز وبسایت اینترنتی یکی از نمایندگان پرتلاش مردم سبزوار ، خوشاب ، جغتای و جوین طی انتشار یک مقاله مفصل به بخش هایی از فواید و توجیهات اقتصادی فرودگاه بین المللی سبزوار اشاره کرد. هرچند این مقاله از جهات مختلف محکم و دقیق تنظیم شده است . اما دو مشکل عمده در متن این مقاله به چشم می خورد که از نگاه تیزبین منتقدان مجله اینترنتی اسرارنامه پنهان نماند. و حتی بسیار سنگین تمام شد.
اسرارنامه سبزوار که از ابتدا با هدف آگاهی بخشی ، مثبت نگری واقع بینانه و ارزش گذاری مناسب برای ارزش ها و افتخارات مردمان عزیز خطه پرافتخار سربداران کار خود را در فضایی آزاد و مستقل شروع کرده است ، اینک نمی تواند به راحتی بپذیرد که بخش هایی از ارزش های مهم این مردمان سخت کوش نادیده گرفته می شود.
یکی از انتقادات وارده این است که نویسندگان وبسایت دکتر محسنی ثانی  در اولین خط از متن مقاله خود از فروگاه بین المللی سبزوار به عنوان سرمایه محلی یاد کرده اند. حال آنکه بنا به چند دلیل محکم این فرودگاه یک سرمایه عظیم ملی است که باید درحد سرمایه ملی مورد قدردانی قرار گیرد.
اینک برای اطلاع بیشتر شما مخاطبان گرامی توجهتان را به اصل مقاله مذکور که محتوای کلی آن از بسیاری جهات  مورد تأیید هیأت تحریریه اسرارنامه سبزوار قرار گرفته است جلب می کنیم.  و سپس انتقادات اسرارنامه را نسبت به این مقاله بیان خواهیم کرد :


فواید اقتصادی فرودگاه بین المللی برای عموم شهروندان سبزواری


فرودگاه بین المللی سبزوار سالهاست که از هر نظر به عنوان یک سرمایه عظیم محلی شناخته می شود که با همت بلند مردمان سبزوار و با هزینه شخصی آنان ایجاد شده و برای بهره برداری تحویل دولت شده است.این خود اقدامی بزرگ و بس ستودنی است که اگر مردم و مسئولین این دیار سرافراز در طول سالهای اخیر حتی هیچیک از موفقیت های دیگرشان را در زمینه های پیشرفت های چشمگیر دانشگاهی ، اقتصادی ، صنعتی ، احداث راه آهن و … کسب نمی کردند ، همین فرودگاه بین المللی کافی بود تا بتوانند با شجاعت به سبزواری بودنشان افتخار کنند. چرا که احداث یک فرودگاه ، آن هم از نوع بین المللی هرگز کاری نیست که بتواند بدون حمایت و بودجه دولت ها صورت بگیرد . اما این کار در سبزوار انجام گرفت و نشانه محکم دیگری شد بر همت و بلند منشی مردمان این دیار سرافراز دارد.
پیش از این نیز در بخش خبرها ی همین وبسایت در ذیل خبری با عنوان «انجام قریب الوقوع پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه بین المللی سبزوار» در تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۰ منتشر شد ، مختصراً به مراحل ساخت فرودگاه بین المللی سبزوار و دست اندرکاران اصلی این پروژه اشاره کرده ایم .
اما دراینجا اشاره به این نکته ضروریست که به لحاظ اشتغال زایی و ایجاد سود اقتصادی نیز وجود این فرودگاه بین المللی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای تمامی منطقه غرب خراسان رضوی می تواند بسیار مفید باشد .
اما گاهی مشاهده می شود عده ای به دلیل اطلاعات اندک یا نیت های شخصی ، عظمت و اهمیت وجود این فرودگاه بین المللی را انکار کرده و آن را زیر سئوال می برند. این عده حتی شأن سرمایه عظیم شهرشان را تاحدی پایین می آورند که آن را فقط یک وسیله مسافرت آسان برای اقشار ثروتمند جلوه می دهند و گمان می کنند یا سعی می نمایند بگویند این فرودگاه بین المللی برای قشر عمده مردم سبزوار هیچ فایده ای نداشته و اصلاً بود و نبود آن تفاوتی نمی کند.
اما از طرف دیگر اکثر کارشناسان خبره امور اقتصادی و نیز مردم آگاه خطه سربداران براین باورند وجود فرودگاه بین المللی سرآغاز بسیار مهم و تضمین کننده ای است برای هرگونه رشد و توسعه بعدی این شهرتاریخی . این کارشناسان معتقدند فرودگاه نه تنها یک کالای لوکس و در اختیار قشر ثروتمند جامعه نیست بلکه حتی به خاطر ایجاد فرصت های فراوان شغلی مستقیم و غیر مستقیم اولین فواید خود را در اقشار کم درآمد یا متوسط جامعه نشان می دهد.
در اینجا بد نیست به صورتی جزئی تر به فواید و توجیهات اقتصادی فرودگاه بین المللی سبزوار برای همه مردم منطقه اشاره کنیم:
مزایای محلی و توجیه اقتصادی فرودگاه بین المللی سبزوار:
در بخش مربوط به مزایای محلی بین المللی شدن فرودگاه سبزوار که به تبع پشتیبان شدن آن برای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد صورت گرفت می توان به آثار مستقیم و غیر مستقیم زیر اشاره نمود:
ارتقاء درجه فرودگاه به عنوان یک اثر ماندگار در سبزوار که در استقرار واحد های آتش نشانی ، طول باند ، ترمینال ، گمرک ، قرنطینه ، پلیس بین الملل و سپاه بین الملل رخ می نماید . و در ادامه هریک  توضیح داده خواهد شد :
استقرار آتش نشانی : واحد آتش نشانی که مخصوص فرودگاه سبزوار و در محل همین فرودگاه مستقر شده است ، هم اکنون درحال جذب ۲۰ نیروی مربوط است که از جوانان سبزواری انتخاب گردیده و در حال آموزش هستند و بدین ترتیب یکی از اولین آثارشغلی فرودگاه سبزوار نمایان می شود.
گسترش و توسعه ترمینال : ترمینال فعلی برای پذیرش و اعزام مسافرین پروازهای بین المللی ظرفیت لازم را دارا نبوده و باید گسترش یابد تا فضا با موضوع فوق الذکر تناسب لازم را دارا باشد . به تبع با توسعه ترمینال ها نیروهای خدماتی و انتظامی بیشتری مشغول به کار خواهند شد.
استقرار گمرک به صورت شبانه روزی: این امر تا کنون به دلیل نبودن مسافر و بار لازم توجیه نداشته و برحسب مورد از مشهد برای اجرای امور گمرکی بایستی تقاضا می شد تا مأمورین گمرک استقرار یابند اما اکنون با بین المللی شدن فرودگاه سبزوار و امکان افزایش پروازهای خارجی این توجیه از نظر اقتصادی ایجاد شده است که گمرک به صورت مستقل در محل فروگاه به طور تمام وقت فعال شده و به تبع آن انجام مسافرت مستقیم به عتبات عالیات از سبزوار و شهرهای مجاور در مرحله اول تسهیل گردیده و همچنین با نشست و برخاست هواپیماهای ویژه به تعداد مسافرین افزوده گردد که به این ترتیب یکی از اهداف اصلی فرودگاه که افزایش مشاغل خدماتی در شهرستان است جامعه عمل پوشیده و موجب می گردد به عنوان مثال یکی از آثار اولیه آن در افزایش تعداد تاکسی ها مشاهده گردد.
دومین اثر استقرار گمرک مطرح نمودن فرودگاه سبزوار به عنوان یک پایانه باری است که از توجیهات اصلی اقتصادی شدن یک فرودگاه در دنیا محسوب می گردد.
یک فرودگاه باری علاوه بر آن که توجیه پذیری اقتصادی را برای خود در پی دارد آثار اشتغالی فراوانی را نیز موجب می گردد که از جمله آنها می توان به مشاغل خدماتی بسته بندی ، سردخانه ، بازاریابی ، تجارت و …اشاره نمود.
جهت تبیین بیشتر منظور مثالی دراین خصوص قابل ذکر است : در حال حاضر از مشکلات اصلی صادر کننده های کالاهای فساد پذیر تأخیر در زمان ترخیص کالا جهت ارسال به بازارهای مصرف است که به دلیل وجود ترافیک شدید در سایر فرودگاه های دارای گمرک دائمی این مشکل بروز می کند و این تهدید ملی در این حوزه جغرافیایی به یک فرصت تبدیل شده که آثار فوق الذکر اشتغالی را نیز در پی خواهد داشت. که جهت اثبات صحت این ادعا می توان به تمایل سرمایه گذار اروپایی جهت استفاده از گل خانه های سبزوار و ارسال گل به مقاصد کشورهای CIS(مجموعه کشورهای تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق) اشاره نمود. این امر از شرایط مطلوب اقلیمی و وجود منابع انسانی مناسب تخصصی و غیر تخصصی ناشی می گردد. به همین ترتیب به موضوعات لبنیات و گوشت نیز می توان اشاره داشت که دارای فرصت های ارزشمند اشتغالی از طریق انتقال بار هوایی به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد . که البته همراهی و فعالیت و خلاقیت فعالان عرصه اقتصاد را به شدت اقتضا دارد.
استقرار واحد قرنطینه در فرودگاه های بین المللی به طور طبیعی مستقر می گردد که در ابعاد بهداشت و سلامت با عنوان یک واحد ضروری حضور آن الزامی است . که به عنوان مثال الزام بعدی ارسال و دریافت بار در بخش موجودات زنده را تحقق خواهد بخشید.
استقرار پلیس و سپاه بین الملل : موجب سهولت و امنیت در ورود و خروج مسافران گردیده و امتیازات خوبی را برای فرودگاه می توان در پی داشته باشد. که در یک فرآیند زمانی شرایط گسترش پروازی را موجب می گردد و بستر لازم را برای افزایش پروازها از مقاصد جانبی از قبیل شهرستان های با فاصله بیشتر در پی دارد و به این ترتیب آثار محلی بعدی افزایش پرواز – افزایش مسافر و نیاز به ارائه خدمات خواهد بود که موجب ایجاد فرصت های شغلی بیشتر است. و البته استقرار این دو بخش نیز به خودی خود نیروی انسانی فراوانی را اقتضا دارد و طبیعتاً منجر به ایجاد فرصت های شغلی  فرصت های شغلی جدیدی در شهرستان سبزوار می گردد.


***


افزایش پروازها به ویژه در بخش بین الملل از جمله آثار دیگری که داراست در مزیت نسبی سبزوار می باشد که در بخش قطب دانشگاهی آن است. این مزیت به صورت برقراری ارتباط با دانشگاه های جهان رخ می نماید که اکنون بستر آن در جامعه دانشگاهی سبزوار تحقق یافته است.
تعدد رشته ها و گرایش های مختلف و مقاطع متفاوت به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) نیاز به نیروی متخصص را برای آموزش ضروری نموده است.که این امر تنها از طریق برقراری ارتباط ملی و بین المللی و به صورت پروازی مقدور است.
براساس پیش بینی هایی که هم اکنون وجود دارد طی ۵ سال آینده در مجموع دانشگاه های سبزوار براساس هدف گزاری انجام شده بین ۱۳ تا ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بایستی پذیرش شوند که اجرای این هدف نیازمند اساتید مبرز خواهد بود و طبعاً اجرای آن از مسیر پروازی از جمله راهکارهای مقدور و میسور این ماجراست.
هم اکنون وجود بستر پروازی این امید را در اذهان ایجاد نموده است که تحقق برنامه فوق الذکر از مسیر افزایش پروازی امری آرمانی نبوده و قابلیت تحقق را داراست.
درپایان خاطرنشان می گردد مدتی قبل با پیگیری های نمایندگان و مسئولین شهرستان مجوز انجام پروازهای بین المللی از فرودگاه سبزوار از مراجع قانونی اخذ گردید و هم اکنون از هرزمانی که اراده انجام سفرهای هوایی به عتبات عالیات در بین مردم شریف منطقه و دفاتر محترم زیارتی ایجاد گردد ، انجام این گونه سفرها بلامانع است

کد : 5715.

(منبع : سایت دکتر محسنی ثانی /http://www.mohseni-mr.ir/home)

اما چنانکه گفته شد به همین مطلب منتشر شده دروبسایت نماینده مردم نیز انتقاداتی وارد است که اشاره می گردد :
الف : فرودگاه بین المللی سبزوار یک سرمایه نه تنها محلی بلکه ملی است. به چند دلیل :
1- پشتیبانی از فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد : از یک سال قبل که این امتیاز برای فرودگاه
سبزوار کسب شده است به گفته تمامی کارشناسان اقتصادی و مقامات بلند پایه وزارت راه و ترابری میلیارد ها تومان صرفه جویی ارزی برای کشور فراهم آمده است. چرا که تا پیش از این هواپیماهایی که به هردلیل نمی توانستند در مشهد مقدس فرود بیایند ، باید تا تهران یا اصفهان می رفتند و در این میان هیچیک از فرودگاه های شهرهای سمنان ، شاهرود ، طبس ، بجنورد و ... که شهرهای حد فاصل مشهد و اصفهان هستند ، از لحاظ استانداردهای هواپیمایی قابلیت پشتیبان بودن برای فرودگاه مشهد را نداشتند. اما اینک فرودگاه سبزوار از لحاظ استانداردهای مختلف چنان موقعیتی دارد که بتواند به جای فرودگاه اصفهان قرار بگیرد. در نتیجه وقتی به خاطر صرفه جویی در مصارف عظیم سوخت هواپیماهای مختلف و همچنین صرفه جویی در وقت افراد میلیاردها تومان صرفه جویی ارزی در کشور به وجود بیاید ، فرودگاهی که عامل این صرفه جویی شده ، دیگر به عنوان سرمایه محلی نخواهد بود بلکه یک سرمایه عظیم ملی است.
2- تسهیل مسافرت های داخلی و خارجی تعداد زیادی ساکنان مناطق شمال شرق کشور. در منطقه شمال شرق کشور تنها دو فرودگاه بین المللی در
سبزوار و مشهد وجود دارند و فرودگاه های شهرهای بجنورد ، سرخس ، بیرجند ، شاهرود و ... بین المللی نمی باشد ، حال آنکه این منطقه از لحاظ وسعت و جمعیت حدود یک پنجم کشور وسعت و جمعیت کشور را در بر میگیرد لذا سبزوار می تواند به خوبی پوشش دهنده نیازهای مسافرین شهرهای اطراف از جمله بردسکن ، کاشمر ، خلیل آباد ، نیشابور ، جوین ، جغتای ، اسفراین ، قوچان ، فیروزه ، خوشاب ، میامی ، بجستان و  ... باشد . البته برای شهرهایی مانند نیشابور و قوچان این امکان وجود دارد که از فرودگاه مشهدنیز استفاده کنند اما با توجه به جمعیت زیاد و ترافیک سنگین موجود در شهر مشهد که حتی توان خدمات دهی کامل به خود شهروندان مشهدی را ندارد ، استفاده از فرودگاه سبزوار برای شهرهای حدفاصل مشهد و سبزوار بهترین گزینه محسوب می شود.  لذا با این حساب بازهم کاربرد فرودگاه سبزوار از حد یک سرمایه محلی فراتر رفته و در حد یک سرمایه عظیم ملی قرار می گیرد.
3- فرودگاه بین المللی سبزوار یکی از زیرساخت های اصلی تأسیس منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان بوده است. منطقه ویژه اقتصادی
سبزوار با جامعیت خوبی که دارد ، در واقع یک سرمایه عظیم اقتصادی برای ناحیه شمال شرق کشور محسوب می شود که به جز شهرهای خطه سربداران سایر شهرها و استان های همجوار نیز می تواننداز مزایای آن بهره ببرند. با این حساب بازهم فرودگاه بین المللی سبزوار که به خاطر داشتن گمرک شبانه روزی یک ملاک اصلی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بوده است ، ارزش و اهمیت ملی پیدا می کند.
4- فرودگاه بین المللی سبزوار زیرساخت مناسبی برای توسعه دانشگاهی شهرهای منطقه محسوب می شود. چرا که هم اکنون به پشتوانه وجود این فرودگاه می توان بسیاری از رشته های تحصیلی با اهمیت را که ممکن است اساتید مربوطه آنها تنها در برخی شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران حضور داشته باشند ، در دانشگاه های منطقه ایجاد کرد و سپس این اساتید را به صورت پروازی به
سبزوار و شهرهای اطراف آورد. هم اکنون بحث استاد پروازی در دانشگاه های سبزوار به شکل یک مسأله عادی در آمده است. ضمن اینکه دانشگاه های بزرگ دولتی سبزوار از جمله دانشگاه تربیت معلم این شهر هریک به خاطر پذیرش سالانه هزاران دانشجوی مختلف از سرتا سرکشور به عنوان سرمایه های عظیم ملی محسوب می شوند . لذا فرودگاهی که به عنوان یکی از زیرساخت های رشد و گسترش این دانشگاه ها محسوب می شود ، قطعاً خود یک سرمایه عظیم ملی است.
در نتیجه با توجه به اینکه هر فرد و هر گروهی اول باید خودشان برای داشته های خودشان احترام قائل باشند و نیز باتوجه به اینکه پیشرفت ها و توانمندی های شهر عزیز
سبزوار در طول این سالها  از جانب عده ای از تنگ نظران به شدت مورد حسادت قرار گرفته و از جانب همین عده اندک اما پرسر و صدا دائماً سعی می شود به هرشکل ممکن این توانمندی ها زیرسئوال برود ، بسیار ضروریست که ما سبزواری ها که تا کنون در معرفی و ارزش گذاری برای توانمندی ها و افتخاراتمان بسیار ضعیف عمل کرده ایم ، از این پس حتی در کاربرد واژگان خبری نیز مراقبت بیشتری به عمل آوریم.
لذا هیئت تحریریه اسرارنامه سبزوار ضمن سپاسگذاری از دکتر محسنی ثانی نماینده محترم مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب که انصافاً از ابتدای این دوره از مجلس شورای اسلامی توجه خوبی به امر اطلاع رسانی به مردم  داشته اند ، درخواست می نماید که نسبت به موضوع فرودگاه بین المللی سبزوار به عنوان یکی از پروژه های زیربنایی این شهر که خود ایشان از ابتدای احداث این فرودگاه جزء حامیان اصلی بوده اند ، حساس تر بوده و حالا که این دست آورد شیرین و غرورانگیز کسب شده است ، از معرفی صحیح وهمه جانبه آن فروگذار ننمایند.
ب ) انتقاد دوم اینکه معلوم نیست چرا در این مقاله سعی شده است بدین شکل جزئی و بسیار مفصل موضوع پیش پا افتاده ای چون فواید برخورداری از فرودگاه بین المللی برای شهرسبزوار ذکر شود . حال آنکه  این موضوع جزء واضحات بوده و مسلماً هر انسان عاقلی که به دور از هرگونه اغراض سیاسی به آن بنگرد ، به خوبی درک می کند که وجود امکانات مهم ارتباطی از جمله فرودگاه تا چه اندازه برای توسعه همه جانبه یک منطقه مفید است. و این موضوع نه تنها درایران و
سبزوار بلکه در همه دنیا مصداق دارد. لذا تنها کسانی اقدام به انکار فواید این امتیاز بزرگ برای سبزوار می کنند که می خواهند دراین ایام حساس نزدیک به انتخابات درجهت تخریب چهره خدمتگزاران مردم ، انکار تمامی زحمات به عمل آمده ، ترویج فرهنگ ناسپاسی و بدبین کردن مردم نسبت به انتخابات و نامزدهای انتخاباتی تأیید شده درنظام اسلامی ایران گام بردارند.
با این اوصاف هیئت تحریریه اسرارنامه
سبزوار معتقد است از این به بعد اگر هریک از مسئولین و نمایندگان محترم از طریق رسانه های خبری خود در مقام اطلاع رسانی از امور شهرستان برآمدند ، بهتر است به جای طول و تفصیل دادن به موضوع واضح فواید فرودگاه سبزوار ، در مورد قطار سریع السیر برقی اطلاع رسانی به عمل آورند. چرا که مدتی است در بین عده اندکی از جوانان این موضوع مطرح شده است ، که چرا در مسیر قطار سریع السیر برقی تهران— مشهد  ، شهر سبزوار جاافتاده است؟ هرچند برخی منابع آگاه معتقدند این موضوعی اساساً اشتباه است . به این خاطر که در حال حاضر قرار نیست مسیر جدیدی برای قطار سریع السیر برقی احداث گردد . بلکه تصمیم برآن است که همان مسیر احداث شده قبلی به مسیر برقی ارتقاء یابد که در این صورت مسلماً نمی توان کار خاصی برای سبزوار انجام داد. تنها کار ممکن کشیدن هرچه سریعتر دستک راه آهن سبزوار به راه آهن سراسری است که هم اکنون این مسیر در کارگاه راه آهن سبزوار به سمت سلطان آباد دردست احداث است.


اسرارنامه سبزوار پیش از این در مطلبی با عنوان «فرودگاه بین المللی مهمترین چالش نمایندگان فعلی سبزوار در انتخابات آینده مجلس» که در بخش کاغذکاهی همین وبسایت منتشر شد نسبت به دایر نبودن پرواز های خارجی از فرودگاه بین المللی سبزوار انتقاد کرده بود. اما اینک خرسند از آن است که می بینید این مورد مهم نیز از دید خدمتگزاران مردم درمجلس شورای اسلامی نادیده نمانده و مسئله عدم انجام پرواز بین المللی از فرودگاه سبزوار حل شد . 
نظرت را بنویس
comments

omid

در ضمن آقا یا خانمی که با اسم همشهری نظر گذاشتی ! اسم هواپیماها رو نمی دونم اما اگه واقعاً همشهری هستی و پروازهای فرودگاه سبزوار رو باور نداری برو در ساعت های مشخص توی فرودگاه حاضر شو و ببین تا بدونی که پرواز صورت میگیره خوبشم صورت میگیره. اگر هم حوصله نداشتی تا فرودگاه بری به اطلاعات پرواز زنگ بزن یا وبسایت فرودگاه های کشور مراجعه کن تا ببینی که فرودگاه سبزوار رو به صورت عملیاتی مشخص شده.

omid

اتفاقاً برای همون دارم این حرف ها رو می زنم که برید کمی مطالعه کنید : 1- در مورد اون فرودگاهی که می گید قراره برای مشهد ساخته بشه و در نیشابوره اگر واقعیت داره منبع معرفی کنید ماهم بریم بخونیم. اما اگر برای دلخوشی تون میگید ، که عیبی نداره بگید دیگه چی کارکنیم. 2- تهران که تهران بود و دور و برش اونهمه کارخانه و تأسیسات و آلودگی داشت فرودگاه امام خمینی رو با 30 کیلومتر فاصله ازش ساختن. حالا مشهد میاد فرودگاهش رو با 100 کیلومتر فاصله از خودش در 20 کیلومتری نیشابور میسازه؟ چه حرف ها ! اونم مشهدی ها که همه چی رو از همه جا می گیرن و به جایی چیزی نمی دن. 3- البته نیشابوری ها می تونن آرزو داشته باشن.اشکالی نداره . بالاخره شاید بعد از یک قرن وقتی که حسابی فرودگاه سبزوار جای خودش رو باز کرد و این شهر رو به توسعه رسوند ، در نیشابور هم یک فرودگاهکی ساخته شه.ولی اونم بعید بدونم که بین المللی باشه. 4- در ضمن اونچه در مورد راه آهن سریع السیر گفتید باید بگم وقتی که سبزوار با یک دستک به راه آهن سراسری تهران و مشهد متصل بشه ، یعنی داره از خط آهن سریع السیر بهره مند میشه.چون بالاخره داره به همین خط آهن سریع السیر متصل میشه دیگه ! دولت که همه این مسیر رو برقی می کنه این دستک سلطان آباد تا سبزوار رو هم می تونه برقی کنه.اگرهم نکنه فقط 45 کیلومتر از مسیر برقی نیست و سبزواری ها از بقیه اش استفاده می کنن. ضمناً این دستک راه آهن در سبزوار به شکل دستک نمی مونه بلکه درحال تبدیل شدن به راه آهن سراسری شمال به جنوب کشوره. که از مسیر راه آهن تربت حیدریه به سمت کاشمر و بردسکن و بعد ششتمد و سبزوار بالا میاد و با عبور از مسیر فعلی سبزوار سلطان آباد ، به سمت قوچان و درگز و مرز ترکمنستان ادامه پیدا میکنه. به این ترتیب منطقه سربداران در ناحیه سلطان آباد به چهارراه راه آهن کشور تبدیل میشه.خبرهاش در سایت ها هست می تونید برید بخونید. پس لطفاً کمی بیشتر مطالعه کنید .

صالحی

امید خان لازمه اش یکم مطالعه هست فقط یکم مطالعه.

omid

آقای صالحی خواب دیدی خیر باشه کمی فکر کن اگه همچین فرودگاهی بخواد ساخته بشه برای مشهد ساخته میشه نه که بیان توی نیشابور بسازن فرودگاه سبزوار هر شب پرواز داره مشهدم مشکلی نداره این چیزی هم که شما میگین به عنوان یک سرگرمی برای شماست شما برین حالا پالایشگاه و پتروشیمی و تراکتور سازی بسازین فرودگاهتون پیشکش در ثانی شما یک دانشگاه دولتی ندارین دانشجوهاتون سبزوار رو پر کردن که قدمشون روی چشم پس بیخود همچین حرفای بی سرو ته نزن راستی این بزرگراه حرم تا حرم و قطار سریه السیر به نیشابور میاد؟ فکر نکم

صالحی

مي دونم حسرت 50 ساله نداشتن راه آهن چقدر اذيتتون کرده و حالا که يک فرودگاه نصف و نيمه احداث کرديد که البته به گفته مدير کل فرودگاه هاي کشور اصلا بازده نداره چقدر خوشحاليد آخه منم دلم براي اين مردم سبزوار مي سوخت که در اين جاده ها کشته مي شدند.حالا باز نيشابور شايد به اين حسرت 50 ساله در مورد فرودگاه نرسه چون در برنامه پنجم توسعه بخش حمل ونقل احداث فرودگاهي جامع و بزرگ(مثل فرودگاه امام) پيش بيني شده که در نزديک ترين مکان ممکن و در منطقه مرکزي خراسان و بين مشهد نيشابور مي باشد که از قضا مکان يابي شده و در 20 کيلو متري نيشابور هست.ثانيا شما دلتون رو به اون دستک خط آهني که به سبزوار مي کشند خوش نکنيد چون در قطار سريع السير جايگاهي نداريد و ثالثا شهر هايي مثل قم و قزوين و... بدون داشتن فرودگاه هم استان شدن..با تشکر و احترام

یک همشهری

جون من تو فرودگاه ما بوئینگ 745 میاد و میره؟ یا فقط یاد داریم از یک فروگاه یک برج مراقبتشو به تصویر بکشید اونم با کلی فتوشاپ.

سرزمین سربداران

با سلام یک نکته بسیار مهم در مورد قطار برقی تهران مشهد بگم که حتی لازم میدونم شما اسرار نامه ای ها مقاله هم در این مورد بنویسید تا شفاف سازی بشه چند روز گذشته سایت خبری سلام سبزوار به اشتباه خبر با عنوان "قطار برقی تهران مشهد سبزوار را جا انداخته اند" در صفحه اول قرار داد که هنوز هم این خبر وجود داره دیروز در بخش خبری 16:15سیمای خراسان رضوی خبرنگار اعزامی از مشهد به شهرستان فریمان اعلام کرد این خط دقیقا همان خط قبلی به طول 950 کیلومتر هست و هیچ ریل گذاری جدیدی صورت نگرفته و در حال ارتقاء فاکتورها این مسیر هستند در کل خبر سایت سلام سبزوار کاملا اشتباه و باید حتما این خبر که باعث مخدوش شدن ذهن همشهریان سبزواریمون میشه حذف بشود خبرنگار اعزامی به شهرستان فریمان کاملا تاکید داشتند که این همان خط اهن قبلی تهران مشهد و هیچ ریل گذاری جدیدی صورت نمیگیره
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما